Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Litet boende  (läst 2269 gånger)

Tinyhouse

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
Litet boende
« skrivet: 10 mar-17 kl 10:17 »
Jag har i många år velat ha ett litet boende på landet, har nu köpt en underbar tomt på 1 ha, men mitt bekymmer är att alla mina goda vänner, kollegor osv förstår inte vad jag menar, vill kanske ha ca 40kvm stort hus och de idiotförklarar mig nästan, jag tror att de blir lite provocerade av att jag vågar "ta klivet".
Man vill ju få bekräftelse och stöttning av de nära och kära!!! ialla fall lite..
Har ni några tipps hur man kan "få med dem" och förstå och så vidare.
Många tror först att jag skall ha stammpat jordgolv, men jag vill ha fullt modernt och fint, som en gammal teakbåt .  :D

vettiga tipps tack, för jag är seriös  o:)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Litet boende
« Svar #1 skrivet: 10 mar-17 kl 10:21 »
Dina vänner är lika indoktrinerade som majoriteten av folk idag. De tror att personlig framgång mäts i hur stort hus, dyr telefon eller ny bil man har. Konsumtionshetsen uppfyller dom och de flesta går nog inte att bota.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Litet boende
« Svar #2 skrivet: 10 mar-17 kl 11:27 »
Jag har i många år velat ha ett litet boende på landet, har nu köpt en underbar tomt på 1 ha, men mitt bekymmer är att alla mina goda vänner, kollegor osv förstår inte vad jag menar, vill kanske ha ca 40kvm stort hus och de idiotförklarar mig nästan, jag tror att de blir lite provocerade av att jag vågar "ta klivet".
Man vill ju få bekräftelse och stöttning av de nära och kära!!! ialla fall lite..
Har ni några tipps hur man kan "få med dem" och förstå och så vidare.
Många tror först att jag skall ha stammpat jordgolv, men jag vill ha fullt modernt och fint, som en gammal teakbåt .  :D

vettiga tipps tack, för jag är seriös  o:)
Tja  vem är du och hur förhåller du dig till omvärlden den du tidigare levt i och den du nu valt ?  Och vilka är dina vänner, är de från den omgivningen du kommer ifrån?   Det är inte säkert att de blir provocerade av att du vågat ta klivet.  Det kan istället vara  många andra funderingar som de ställer sig frågande till. 

Varför inte förutom de gamla vännerna skaffa dig nya vänner som gjort eller gör de val som du själv nu gör.  Där kan du få stöd.
Var rädd om dina gamla vänner de vill dig väl men respektera deras förhållningssätt och förvänta dig inte att de skall stödja  dig nu.  De kommer att förstå dig när du genomför dina idéer i ditt nya liv.     
 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Litet boende
« Svar #3 skrivet: 10 mar-17 kl 11:31 »
Köper man en tom tomt så har man väldigt mycket extra kostnader framför sig förutom själva huset! Tillfart, bygglov, el och vatten, det kan lätt bli 100-400 tusen extra

donderboss

  • Inlägg: 159
    • -
SV: Litet boende
« Svar #4 skrivet: 10 mar-17 kl 12:48 »
Svart får har helt ret! det måste väre den enkelte person behov som gälder!
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

Tinyhouse

  • Inlägg: 2
    • Västergötland
SV: Litet boende
« Svar #5 skrivet: 10 mar-17 kl 13:06 »
 :) Fint med lite respons, tomten är en gammal gård med vatten och el, framfartsväg finns och är fin, läget är perfekt för mig i alla fall.
Skall frampå sälja mitt hus inne i stan och etablera mig på landet, barnen är vuxna och har egna liv, så det är nu jag har chansen att pröva mina egna ideer  ;D

Ha en go helg gott folk  ??? ::)

Nina W

  • Inlägg: 3987
    • Värmland
SV: Litet boende
« Svar #6 skrivet: 10 mar-17 kl 13:11 »
Tinyhouse ær antagligen ensam, och hade han bott i en 40 m2 stor lten lægenhet med ett vanlgt kællarførråd på 16 m2 som enda biutrymme så hade knappast någon tyckt att han var alltfør trångbodd, særskilt inte om det vore i en dyr storstad. Dom reagerar helt enkelt før att det ær ovanligt att någon bygger ett så litet året-runt-hus. Jag tror dom kommer att gilla det och gærna hælsa på då det ær færdigt! Lycka till.

 

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Litet boende
« Svar #7 skrivet: 10 mar-17 kl 13:15 »
Min dröm ser inte ut som din. Men vi är ju olika som människor.

Lycka till med DITT projekt.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Litet boende
« Svar #8 skrivet: 10 mar-17 kl 13:27 »
Ja, vilken tur att vi är olika!  :)

  Vad vill du få plats med i din bostad?  Har du räknat på behovet av isolerad yta i förhållande till användbart / uppvärmt utrymme?  Ska du ha biutrymmen intill, så att t ex växthus och vedbod kan hjälpa till med isoleringen?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Litet boende
« Svar #9 skrivet: 10 mar-17 kl 14:08 »
Det där med status har satt sig i huvudet på många människor så pass att det är viktigare än vad man egentligen vill eller behöver.

När en av min fars arbetskamrater byggde ett nytt hus på ungefär 50 kvadratmeter för 30-40 år sedan så var det många som undrade vad han höll på med. Men han och hans fru var utomhusmänniskor och deras barn var precis utflugna, så ett litet lättskött hus var det perfekta för dem.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Litet boende
« Svar #10 skrivet: 10 mar-17 kl 14:33 »
:) Fint med lite respons, tomten är en gammal gård med vatten och el, framfartsväg finns och är fin, läget är perfekt för mig i alla fall.
Skall frampå sälja mitt hus inne i stan och etablera mig på landet, barnen är vuxna och har egna liv, så det är nu jag har chansen att pröva mina egna ideer  ;D

Ha en go helg gott folk  ??? ::)
Ja med lite bakgrundsfakta förändras hela bilden  ;)
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Litet boende
« Svar #11 skrivet: 10 mar-17 kl 23:01 »
Jag har bott på deltid på ungefär 16 kvadratmeter i ett och ett halvt år.
Med tanke på att boende på landet kräver förvaringsutrymme och torkmöjlighet för stövlar och arbetskläder och regnkläder och mera sådant som stadsbor klarar sig utan så skulle jag gissa att ett funktionellt litet hus troligen blir litet över 40 kvadratmeter kanske närmare 50 kvadratmeter om allt skall rymmas.
I övrigt tycker jag att det är en riktigt god ide..... och jag är byggare till yrket!


Jag har själv funderat en hel del kring det här med billigt boende på landet eftersom jag själv är fattig och ofta ser andra bygga hus som de ärligt talat inte har råd med. Det är ju meningslöst att bygga ett hus man inte har råd att behålla och ännu mer meningslöst att sätta sig i den situationen för att få utrymmen som man inte behöver.
Första frågan är väl om det finns någon gammal husstomme som går att använda på gården?
Andra frågan är hur mycket uthus du tänker bygga. I modernt boende släpar man ofta in en massa saker i bostaden som lika bra kan förvaras i kalla uthus som är mycket billigare att bygga än bostadsyta.

Några saker att tänka på:
-En farstu som fungerar som luftsluss mellan ute och inne. Ett litet hus blir snabbt utkylt när dörren står öppen och det är inte roligt att ha stora mängder snö på köksgolvet. Det vet jag av erfarenhet. Förr var farstun alltid kall och om man vill kan man ta till en kallfarstu rejält i storlek och använda en del som kallförvaring för olika saker så som fattigfolk ofta gjorde.
-Skorstenen så nära mitten på huskroppen som möjligt. Då kan man bygga självdragsventilation i en flerpipig skorsten och spara bort hela den dyra och utrymmeskrävande luftkonditioneringen (blir garanterat bråk med byggnadsinspektionen men det lär vara genomförbart om man har kunnandet)
-Det måste finnas någonstans där man kan torka våta arbetskläder. Den traditionella lösningen var en skrubb bakom skorstenen.
-Det måste finnas mer garderober och skrubbar än i en lägenhet eller sommarstuga i samma storlek.

Det har byggts ytterst få små hus på landet efter 1960 så jag skulle låta mig inspireras av någon äldre planlösning som jag har sett i verkligheten och modifiera den så man får in ett badrum med utrymme för tvättmaskin.
Lycka till!
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Litet boende
« Svar #12 skrivet: 13 mar-17 kl 09:21 »
"Bygg större, det ångrar du inte, men brist på plats ångrar du" Så har folk sagt till mig och visst kan det vara så. Man får ju in fler arbetsbänkar, större soffa eller vad man nu ska ha utrymmet till.

Hälsa på hos nån som bor lika litet som du har tänkt och se hur de har löst det. Det går säkert att både bygga och bo precis som du vill men det kostar ju inget att titta.
Det är ju mindre väggar att måla, mindre hus att värma på vintern och färre rum att fylla med grejer så kör på! Men kolla på andras och känn efter innan så du inte ångrar dig. Sen bygger du ett jättemysigt hus och bjuder in vännerna och visar hur läckert du bor med några rosbuskar utanför dörren.
Du kan ju alltid inreda en bod på tomten för tvättstuga eller hobbyrum om det skulle bli trångt inne.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Litet boende
« Svar #13 skrivet: 13 mar-17 kl 10:47 »
Förbered från början möjlighet till tillbyggnad.  Dina barnbarn kanske vill flytta in, och låta sina barn växa upp där? :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Litet boende
« Svar #14 skrivet: 13 mar-17 kl 11:18 »
Bygg dina 40 kvadrat och om du tycker det blir för litet, så har du ju en lämplig gäststuga att bo i medan du bygger ett nytt större hus.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Litet boende
« Svar #15 skrivet: 13 mar-17 kl 11:48 »
Jag har i många år velat ha ett litet boende på landet, har nu köpt en underbar tomt på 1 ha, men mitt bekymmer är att alla mina goda vänner, kollegor osv förstår inte vad jag menar, vill kanske ha ca 40kvm stort hus och de idiotförklarar mig nästan, jag tror att de blir lite provocerade av att jag vågar "ta klivet".
Man vill ju få bekräftelse och stöttning av de nära och kära!!! ialla fall lite..
Har ni några tipps hur man kan "få med dem" och förstå och så vidare.
Många tror först att jag skall ha stammpat jordgolv, men jag vill ha fullt modernt och fint, som en gammal teakbåt .  :D

vettiga tipps tack, för jag är seriös  o:)

Jag bodde i 10 år på 12 kvadratmeter golvyta. Till det fanns ca 6 kvadratmeter kallutrymme. Toalett och rinnande vatten hade jag 200 meter bort från huset. Jag hade också många vänner och bekanta som ojade sig över min "situation", precis som att det inte kunde vara ett eget val att bo så. Men eftersom jag bodde så billigt så hade jag världens frihet och massor av tid att fokusera på sånt som jag ville göra. Inkomst fixade jag med ströjobb om det behövdes.

"Mitt hem är min borg" har man ju hört så många gånger, men egentligen så borde det vara "mitt hem är mitt fängelse" när hemmet är det som begränsar en från frihet och tvingar en till mer lönearbete än nödvändig som det gärna blir om man bygger för stort och för dyrt.

Kör på bara, men spendera mycket tid på att planera. Det kommer du att ha igen.

MVH
Magnus

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Litet boende
« Svar #16 skrivet: 20 mar-17 kl 20:04 »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

611 gäster, 6 användare
ärt, Be, xaelanar, per.martinsson, von tratt, Frydreik

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser