Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gamla oljefärgstuber?  (läst 5482 gånger)

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Gamla oljefärgstuber?
« skrivet: 20 dec-15 kl 13:36 »
Hej fyndade några begagnade tuber oljefärg Beckers konstnärsfärg. Undrar om ni har något tips om jag kan "revitalisera" dem? Tänker mig typ värma upp dem, tillsätta lite linolja och så?

Har hört att om tuben är hård så är det kört, är det så? Korkarna har jag lyckats få av och rengjort gängorna så de inte fastnar så fasligt i framtiden. :).
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Gamla oljefärgstuber?
« Svar #1 skrivet: 20 dec-15 kl 14:05 »
Det brukar gå att klippa av i bakändan och sen med penseln doppad i terpentin lösa ut och komma åt färgen även om den är hård. Men att klämma ut den har för min del varit lönlöst.
kretslopp

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Gamla oljefärgstuber?
« Svar #2 skrivet: 20 dec-15 kl 18:39 »
Tja vad göra?
Jag skulle ringa Konstfack eller Akademin  och försöka klämma ur dem vad man kan göra.
Har man öppnat i påfyllningsändan dvs baken blir det väl en engångstub då med öppet i den ändan torkar väl innehållet ännu snabbare.  Om inte annat skulle du kunna imitera Bengt Lindström och lägga på färgen med en spatel.   ;)
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

torbjorn

  • Inlägg: 13749
    • Medelpad
SV: Gamla oljefärgstuber?
« Svar #3 skrivet: 20 dec-15 kl 21:44 »
När oljefärg hårdnar är det två olika kemiska processer som är i farten.
Dels att lösningsmedlet avdunstar och dels att oljan oxiderar "härdar".  Lösningsmedel kan man tillsätta på nytt, men härdad olja går inte att återställa. Om tuben har varit absolut lufttät så att lösningsmedlet inte kan ha avdunstat, så beror det förmodligen på en härdningsprocess att färgen har hårdnat. Kanske pigmentet eller någon annan beståndsdel i färgen innehöll lättillgängligt syre som med tiden har fått oljan att oxidera.

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Gamla oljefärgstuber?
« Svar #4 skrivet: 20 dec-15 kl 22:06 »
har linoljan härdat så är det kört.en hård tub slänger jag direkt,likaså linoljefärgsburkar som stått länge och pigmentet sjunkit till botten och stelnat,det går inte att lösa upp det igen.
sorry,men ryktet talar sant,är tuben hård så är det kört.
slängde själv ett tiotal tuber med träspackel härom dagen,innehåller också linolja som härdat. ulf

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Gamla oljefärgstuber?
« Svar #5 skrivet: 21 dec-15 kl 12:41 »
Äsch det var då fasen :(. Tack för svaren åtminstone :).
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Gamla oljefärgstuber?
« Svar #6 skrivet: 21 dec-15 kl 15:19 »
Om du öppnar i bakändan brukar det gå bra att försluta igen genom att göra en ny vikning av kanten, som en fåll.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 3 användare (1 dolda)
karsan, marymae

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser