Nya batterier i bra skick brukar kunna klara en hel vinter utan att självurladdas nämnvärt. Jag föreslår att du lämnar kvar dem i bilen, slår från ev batterifrånskiljare (eller lyfter av en polsko från varje batteri) och mäter spänningen då och då, t ex en gång i månaden. Om spänningen kommer under ca 12,4 - 12,5 V så börjar det vara dags att ladda.
Om ett bilbatteri som i övrigt är i bra skick råkar frysa så tar det oftast ingen skada, så länge man inte försöker ladda batteriet eller starta bilen det sitter i medan det är fruset. Måste man använda det frusna batteriet och inte kan vänta på varmare väder så får man ta in det och tina det - ställ det i en balja kallvatten med några ribbor under så att batteriet kommer åt även under batteriet, låt vattennivån gå upp till skarven mellan batterikärl och lock. Det kommer först att frysa is utanpå batteriet när det kyler ner vattnet, när den isen sedan har smält kan man anse batteriet som upptinat. Det kan ta ett halvt eller ett dygn.
Om batteriet är i dåligt skick (t ex stått urladdat länge och upprepade gånger) eller mer än tre år gammalt ska man dock inte vänta sig att det överlever en frysning.