Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  12v Batterier och kyla  (läst 2251 gånger)

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
12v Batterier och kyla
« skrivet: 23 jan-14 kl 12:26 »
Hej, fulladdat helt nya 12v batterier tar vad jag hört ingen skada vid minusgrader, men funderar ändå hur jag ska göra. Har två helt nya 12v i husbilen och nu kommer bilen vara avställda några månader när det är som kallast, det har varit ner mot 20 minus. Bör jag lossa batterierna i bodelen och ställa in dem i förrådet där det är 10 plus, eller kan jag låta dom vara kvar i husbilen.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: 12v Batterier och kyla
« Svar #1 skrivet: 23 jan-14 kl 13:15 »
Ta in dem. Och underhållsladda lite då och då. Gärna en gång i veckan, men iaf en gång i månaden. Kostar lite och gör att batterierna håller längre.

För kort förvaring i kyla funkar det fint med fulla batterier. Faktiskt minskar självurladdningen med kyla, så du vinner inget på att långtidsförvara ett laddat batteri i uppvärmt utrymme. Det du vinner är att det är lätt att underhållsladda då och då. Men du kan också underhållsladda på plats.

Rubensgården

  • Gäst
SV: 12v Batterier och kyla
« Svar #2 skrivet: 23 jan-14 kl 14:23 »
Ställ gärna batteriet på en träplatta. Inte på ett kallt betonggolv.

torbjorn

  • Inlägg: 13759
    • Medelpad
SV: 12v Batterier och kyla
« Svar #3 skrivet: 23 jan-14 kl 18:19 »
Nya batterier i bra skick brukar kunna klara en hel vinter utan att självurladdas nämnvärt. Jag föreslår att du lämnar kvar dem i bilen, slår från ev batterifrånskiljare (eller lyfter av en polsko från varje batteri)  och mäter spänningen då och då, t ex en gång i månaden. Om spänningen kommer under ca 12,4 - 12,5 V så börjar det vara dags att ladda.

Om ett bilbatteri som i övrigt är i bra skick råkar frysa så tar det oftast ingen skada, så länge man inte försöker ladda batteriet eller starta bilen det sitter i medan det är fruset. Måste man använda det frusna batteriet och inte kan vänta på varmare väder så får man ta in det och tina det - ställ det i en balja kallvatten med några ribbor under så att batteriet kommer åt även under batteriet, låt vattennivån gå upp till skarven mellan batterikärl och lock. Det kommer först att frysa is utanpå batteriet när det kyler ner vattnet, när den isen sedan har smält kan man anse batteriet som upptinat. Det kan ta ett halvt eller ett dygn.
Om batteriet är i dåligt skick (t ex stått urladdat länge och upprepade gånger) eller mer än tre år gammalt ska man dock inte vänta sig att det överlever en frysning.

Snowy

  • Inlägg: 320
    • -
SV: 12v Batterier och kyla
« Svar #4 skrivet: 24 jan-14 kl 11:33 »
Tack för svaret då låter jag batterierna vara kvar. Ena batteriet är ett helt oanvänt batteri, ej inkopplat bara för reserv, det andra har jag kört lite belysning och gasovärmare två nätter på, så i princip nytt det med. Ska jag koppla loss klämmorna från polerna på det som använts helt, eller bara vid tillfällena när jag mäter ström?

torbjorn

  • Inlägg: 13759
    • Medelpad
SV: 12v Batterier och kyla
« Svar #5 skrivet: 24 jan-14 kl 21:49 »
Har du laddat batterierna någon gång? Låt klämmorna vara bortkopplade hela tiden så riskerar du inte att något som "tjuvdrar" ström i bilen laddar ur batterierna i onödan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 4 användare (1 dolda)
Oskari, ärt, biggelina

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser