Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Starta större fiskodling?  (läst 17222 gånger)

setr

  • Inlägg: 83
    • Västmanland
SV: Starta större fiskodling?
« Svar #20 skrivet: 09 feb-13 kl 23:56 »
Citera
Gös vet ja inte men både mört och abborre hugger ju på mask  så var för skulle det inte gå att mata dom ed mask? har ju inte läst tråden förstås:)

Jag utgick ifrån att abborren skulle matas enbart eller huvudsakligen med mask och det tror jag inte på. Lika så när det gäller lax. Visst går det men jag kan bara tänka mig hur fisken skulle smaka  ::)

Men även om det gick så är största problemet med abborre, kannibalism. De skulle äta upp varandra bara för att smaka på lite riktigt fisk-kött  ;D

Malin Johansson

  • Inlägg: 482
    • Västergötland
SV: Starta större fiskodling?
« Svar #21 skrivet: 09 feb-13 kl 23:57 »
Jag utgick ifrån att abborren skulle matas enbart eller huvudsakligen med mask och det tror jag inte på. Lika så när det gäller lax. Visst går det men jag kan bara tänka mig hur fisken skulle smaka  ::)

Men även om det gick så är största problemet med abborre, kannibalism. De skulle äta upp varandra bara för att smaka på lite riktigt fisk-kött  ;D
Nej nej. Tillskott. Ja, problemet med kannibalism behöver lösas med just abborre.

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Starta större fiskodling?
« Svar #22 skrivet: 10 feb-13 kl 09:16 »
Jag tror att man måste hålla abborrarna mätta ock lagomt många i tankarna allt eftersom de växer.

hur tror ni möjligheterna är att sälja just fiskgödsel då? för på vintern blir det ju inte använt kan jag gissa...   
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Malin Johansson

  • Inlägg: 482
    • Västergötland
SV: Starta större fiskodling?
« Svar #23 skrivet: 10 feb-13 kl 09:29 »
Jag tror inte att du får ut så mycket gödsel så att det är lönt att försöka sälja. Särskilt inte om du kan odla i princip året runt, vilket du kan om du använder solfångare och små knep för att hålla växthuset på +10.

Existens!

  • Gäst
SV: Starta större fiskodling?
« Svar #24 skrivet: 10 feb-13 kl 09:56 »
Ja, jag vet ju inte om man vågar yttra sig , men känns det inte lite konstigt att satsa på uppvärmda bassänger och uppvärmda växthus?
Ål vet jag en som skulle odla inomhus i en gammal lagård. Rökt ål är ju en delikatess med högt pris.

Annars går det ju utmärkt att odla fisk ute i dammar, utan att behöva värma upp nånting.

Här en granne till mig...   http://www.grenensfisk.se/

Malin Johansson

  • Inlägg: 482
    • Västergötland
SV: Starta större fiskodling?
« Svar #25 skrivet: 10 feb-13 kl 10:06 »
Om du hade läst hela tråden hade du kanske sett att vi pratat om sätt att mininmera miljpöpåverkan, uppvärmning och avfall. :)

Malin Johansson

  • Inlägg: 482
    • Västergötland
SV: Starta större fiskodling?
« Svar #26 skrivet: 10 feb-13 kl 10:07 »
Eftersom du är så insatt, hur löser grannen problemet med avfallet som blir från fisken?

Existens!

  • Gäst
SV: Starta större fiskodling?
« Svar #27 skrivet: 10 feb-13 kl 10:11 »
Jo, jag har faktiskt läst hela tråden.. så lång var den ju inte  :) men uppvärmning är alltid uppvärmning, oavsett hur man än vänder eller vrider sig. Det finns mig veterligt inget sätt att värma upp något utan att det har en miljöpåverkan.
Åtminstone mer än en vanlig damm..

Eftersom du är så insatt, hur löser grannen problemet med avfallet som blir från fisken?

Ingen aning.. vi är inte kompisar så.. Dra ett mejl och fråga vetja!   jag ser mest att han står på torget och säljer sin fisk för rejält dyra pengar.

Malin Johansson

  • Inlägg: 482
    • Västergötland
SV: Starta större fiskodling?
« Svar #28 skrivet: 10 feb-13 kl 10:15 »
En väl fungerande varmkompost kan bli upp emot 80 grader plus i kärnan. Visserligen inte utan miljöpåverkan, allt vi gör, att vi andas är miljöpåverkan. Men om jag ska jämföra plocksallat från Holland med ruccola från Sverige så är valet ganska enkelt om man tittar på hur Holländska växthus värms, och hur det vi spånat om här värms.

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Starta större fiskodling?
« Svar #29 skrivet: 10 feb-13 kl 21:23 »
Vi funderade på att odla tilapa, en afrikansk "abborre" som ska vara väldigt god ock tacksam att odla
hitade http://www.eko-fisk.se/ ock de är nog dem farsan blivit inspirerad av:)

de behöver bara återuppvärma 5% av vattnet vilket är fantastiskt bra tycker jag:)

angående det där med uppvärmningen så har vi ju mkt skog, ock om man får tro författaren till boken Ved så menar han att det är klimatneutralt vad jag har hört, har inte läst boken själv.. men under vintern skulle nog veden få dra tyngsta lasset. på sommaren solpanelerna.
borde även gå att återanvända värmen i vattnet man tappar av för rening så att det förvärmer det kalla vattnet som kommer tillbaka!

men det är ju absolut bästa om man kan odla utan värme givetvis, har ingen aning om det blir av med någonting alls ännu :)
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Starta större fiskodling?
« Svar #30 skrivet: 10 feb-13 kl 21:29 »
förutom utsläppet för att fälla ock köra hem träden villsäga men det kommer man ju aldrig ifrån oavsett

ock jag använder ju hellre ved än smutsig vattenfallel för värmen :-X
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Loke

  • Inlägg: 69
  • Tvåbarnspappa och kaninbiten
    • Skåne
    • Lokes Liv
SV: Starta större fiskodling?
« Svar #31 skrivet: 29 maj-13 kl 20:42 »
Vad det gäller abborre så funkar mask och okryddade köttrester från köket som foder. Har själv haft abborrar som akvariefisk i några år, de klarar värmen, men växer fort då. 500+ gram på ett år är inte ovanligt. Om du har tillgång till ett stort akvarium, kan du ju annars odla guppys i massor som extrafoder. De ynglar av sig som attan.. Vet inte om det är lagligt när det kommer till fisk som ska säljas som mat senare, men så gjorde i allafall vi :)
"Efter att ha kämpat i en vecka lyckades jag förstå hur man andvänder gästboken.."

svenisac

  • Inlägg: 1
    • -
SV: Starta större fiskodling?
« Svar #32 skrivet: 10 jan-15 kl 09:53 »
 En fundering kring foder vid fiskodling. Det är inget jag kommit på själv men det kan vara intressant. Pratade för många år sedan med en som odlade fisk i en liten tjärn försedd med vandringshinder mm.
Han tillverkade en enkel flotte med en trälåda som hade nätbotten i denna lade han i något han fick på slakteriet vilket under sommarmånaderna producerade fluglarver som ramlade ner genom nätbotten.
Om det räckte som foder eller om det kompletterades med torrt vet jag inte men det blev massor med larver enligt utsago.
Nån annan som hört eller har erfarenhet?

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: Starta större fiskodling?
« Svar #33 skrivet: 29 jan-15 kl 19:34 »
Är det någon som vill köpa tilapiayngel så hör av er..

Man kan ha en avelsgrupp inomhus i ett mindre akvarium och dra upp yngel på senvintern och successivt öka karstorlek när de växer ur det.. när det börjar bli sol och varmt ute flyttar dom ut till växthus eller dyl. Och när det blir höst så slaktar man dem.
Tilapia har fördelen att de är (kan vara) veganer och dessutom kan ha en foderåtgång på 800-1000 gram foder per kilo fisk!..

Har en kusin som håller på med aquaponic och känner dom i ekofisk.
Andmat, mjölmask och baljväxter är exempel på lättodlad mat till dom.


Håller på att designar ett trumfilter nu till en fiskodling
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

nicole12

  • Inlägg: 7
    • -
SV: Starta större fiskodling?
« Svar #34 skrivet: 21 dec-17 kl 20:51 »
Hej
vet någon vad man köpa fiskbassäng i fiberglas eller plast?

Tack
Mvh Tobias

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Starta större fiskodling?
« Svar #35 skrivet: 21 dec-17 kl 21:05 »

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Starta större fiskodling?
« Svar #36 skrivet: 21 dec-17 kl 23:37 »
Vi har haft fisk i vanliga badpooler i plast ett par år nu, fungerar fint.

 

Västerbotten inland

  • Inlägg: 11
    • Västerbotten
SV: Starta större fiskodling?
« Svar #37 skrivet: 20 feb-18 kl 18:49 »
Kallas aquaponic finns massor på nätet om detta.
Finns minst en i Sverige som håller  på med detta
http://www.peckas.se
Ålen är ju inte helt problemfri rödlistad cites och aldrig odlad I fångenskap, finns en mal Clarias som liknar annars är olika tilapia möjlig mycket snabbväxande kan vara möjlig att få slaktfardig på en säsong.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Starta större fiskodling?
« Svar #38 skrivet: 21 feb-18 kl 06:27 »
Kallas aquaponic finns massor på nätet om detta.
Finns minst en i Sverige som håller  på med detta
http://www.peckas.se
Ålen är ju inte helt problemfri rödlistad cites och aldrig odlad I fångenskap, finns en mal Clarias som liknar annars är olika tilapia möjlig mycket snabbväxande kan vara möjlig att få slaktfardig på en säsong.


Det odlas en massa ål i fångenskap, men den kan inte förökas i fångenskap

Västerbotten inland

  • Inlägg: 11
    • Västerbotten
SV: Starta större fiskodling?
« Svar #39 skrivet: 21 feb-18 kl 07:16 »
Man fångar vild glas al, och låter den växa upp, fånga vilda exemplar och låta dem växa upp i fångenskap anser inte jag vara att odla möjligt jag har fel.

Speciellt när det handlar om en utrotningshotad art.

Men Clarias är ett alternativ till al.
« Senast ändrad: 21 feb-18 kl 07:31 av Västerbotten inland »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

308 gäster, 3 användare
xaelanar, Storlyckans Anna, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser