Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar  (läst 27075 gånger)

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #60 skrivet: 23 feb-13 kl 11:05 »
Sen Kellfri förlade tillverkningen i Kina så är det visst väldigt varierande kvalitet, typ "urkass" till "dålig".  Men man verkar ha en helt osannolik marginal på grejerna. Jag har läst om en kille som köpte en traktor där, den hade hur många fel som helst på en månad. Men Kellfri bara uppmanade till att ta ut reparatör och skicka räkningen till dem. När det tillslut visade sig att det var för mycket fel på maskinen tog de igen den och skickade ut en ny.
En kille som kört mycket gods till och från deras lager hävdar att ca 1/3 av det som säljs kommer tillbaka.

Jag tror inte att de är klåpare, utan snarare medvetet säljer billig skit, men med såpass marginal att det går ihop sig ändå med alla reklamationer. :o
Är väl sådant jag också läst (maskinisten?). Sen är ju min egen teori att man aldrig läser något negativt om dem i LRF tidningar är ju för att de skickar med så jäkla mycket annonser i Land lantbruk. Varannan vecka är det en hel bilaga, varannan flera mittsidor med annonser...

Existens!

  • Gäst
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #61 skrivet: 23 feb-13 kl 11:17 »
Jag tror inte att de är klåpare, utan snarare medvetet säljer billig skit, men med såpass marginal att det går ihop sig ändå med alla reklamationer. :o

Det lär inte vara Kellfri som står för den kostnaden. Dom skickar med all sannolikhet räkningen vidare till sin kinesiska leverantör.

Så fungerar det åtminstone i en annan bransch där det importeras mycket från Kina, och där jag har god insyn.

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #62 skrivet: 23 feb-13 kl 20:21 »
Mitt råd är att inte köpa Kina eller Japan "traktorerna" som omnämts.Det är att kasta pengarna i sjön,fullständigt.De är att jämnföra med leksaker.
För det du ska använda traktorn till så har du ju redan en mycket bättre maskin  MF-135.Skaffa broddkedjor och en modern snöslunga så röjer du den där infarten lätt. ;)
När det gäller plöjningen på din styva lera så gör du det mycket bättre med MF:en ha kedjorna på om det nu är blött och besvärligt.En liten leksaksmaskin även om den har fyrhjulsdrift kommer bara att spinna utan att uträtta något att tala om.
Att MF:en inte är någon maskin att ha en frontlastare på och förvänta sig stordåd av det stämmer,men det samma gäller de nya små dyra kineserna.
Ska man göra mycket lastarjobb ska man skaffa en lastmaskin,inte en jordbrukare med lastare.Lastaren är bara att beteckna som en nödhjälp i jämnförelse.

Ang reparationer/stillestånd så kommer du att få både många och mycket mer dyrbara sådana med en ny rackelmaskin än med en äldre vanlig traktor i gott skick.Jag tror att du har haft väldig otur med dina traktorer om du fått låta repa så mycket under körning på ca 5Ha.
Ta de pengar du kan tänka dig att lägga på en traktor och köp en begad europe i GOTT skick,om du nu inte gillar din MF-135...

jag tror inte du kan dra alla utomsoknes traktorer över en kam sådär. det finns nog bra ock mycket sämre tillverkare som sagt. ock jag tror inte
mahindra eller dong feng/jinma tillhör de dåliga. så det så:)
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Halte

  • Gäst
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #63 skrivet: 23 feb-13 kl 20:27 »
jag tror inte du kan dra alla utomsoknes traktorer över en kam sådär. det finns nog bra ock mycket sämre tillverkare som sagt. ock jag tror inte
mahindra eller dong feng/jinma tillhör de dåliga. så det så:)
Yanmar, Iseki och Kubota är tvärtom kvalité, riktiga slitvargar, i alla fall de som tillverkades på 70-,80- och 90-talet.. Dagens vet jag inget om.

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #64 skrivet: 24 feb-13 kl 00:41 »
Jag hade en granne som tog hem minibikes, vattenscootrar och annat krafs från Kina. En del var helt OK men vissa dar hade de svetsat utan skyddsgas eller något fattades eller.........så kvaliteén var ytterst ojämn. "Man vet aldrig vad man får" sa han.
När någon frågade om garanti så sa han "Vill du ha garati så kostar det extra"

Vissa kinagrejer är helt OK numera men jag skulle inte välja en ny traktor. Bara sådant jag inte är beroende av.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Temeriaire

  • Inlägg: 1522
  • Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #65 skrivet: 24 feb-13 kl 07:23 »
Det lär inte vara Kellfri som står för den kostnaden. Dom skickar med all sannolikhet räkningen vidare till sin kinesiska leverantör.

Så fungerar det åtminstone i en annan bransch där det importeras mycket från Kina, och där jag har god insyn.

Men det är fortfarande gjort med beräkning då, och inte för att de är klantiga på kellfri, bara giriga och beräknande.[quote

Yanmar, Iseki och Kubota är tvärtom kvalité, riktiga slitvargar, i alla fall de som tillverkades på 70-,80- och 90-talet.. Dagens vet jag inget om.

Håller med, och saken är väl att man bör dra en skiljelinje mellan kinesiska och japanska produkter. Japanerna har ju åtminstone  sen åttiotalet haft bra kvalité på sina grejer.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

andtol

  • Gäst
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #66 skrivet: 24 feb-13 kl 09:08 »
Det här är ett intressant inlägg i debatten:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=82202.msg1408913#msg1408913

(sista inägget i tråden där fritjoff beskriver hur det gått)

Halte

  • Gäst
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #67 skrivet: 24 feb-13 kl 09:39 »
Det här är ett intressant inlägg i debatten:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=82202.msg1408913#msg1408913

(sista inägget i tråden där fritjoff beskriver hur det gått)


Ja, tycker den tråden är väldigt bra och talande. Tror också att det visar på att man ska köpa dessa traktorer från större firmor likt Kellfri, sannolikheten att få smärtfri service är ju betydligt högre då om det nu blir dyra fel. Jag köpte en kranvagn från XYZ, också kinatillverkad, ungefär samma erfarenheter av den som fritjoff har av sin traktor. Lite småfel, tämligen lätta att åtgärda. mkt beroende på bultar och gängor i kass kvalité.. Men reservdelar kommer omedelbart, aldrig ngt krångel. Ringde förra veckan om att fjärrstyrningen till vinschen inte fungerade, 2 månader över garantitiden, och de skickar ut HELA paktetet nytt, mottagare och fjärrkontroll.

Så med en seriös försäljare och en inställning att prisskillnaden gör att man kommer få göra lite barnsjukdomsreparationer själv i början så tror jag man gör en bra affär. Reservdelarna är ju oftast väsentligt billigare de med så efter garantitiden har man en billigare underhållskostnad också.

Brasa

  • Inlägg: 140
    • Västmanland
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #68 skrivet: 24 feb-13 kl 09:45 »
Jag har en Kellfri 40-T704 som jag kört i 350 Timmar nu hittills har jag bara tappat en backspegel som satt löst  :)
Vi har en Valtra A72 som gått 3500 Timmar den har mer problem att hålla än kellfri´n har så troligtvis så säljer vi den om ett par år å köper en ny billigare kellfri då vår valtra är värd minst det dubbla mot vad en ny kostar (nu har ju vår valtra 3500 timmar på nacken & kellfrin 350 timmar så vi får se när källfrin gått fler timmar)

Saker som lampor speglar skärmar satt med 4.8 bultkvalitet på den när jag köpte den å kört några veckor böt jag ut ett 50talet bultar till 8.8 kvalitet billigt å lätt det var det nog värt + att jag har haft på fett på alla bultar som till lastare mm så att dom går att få loss i framtiden
Ja vad ska vi börja?

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #69 skrivet: 24 feb-13 kl 20:20 »
Kul, det är alltså åtminstone två (fritjof och brasa) som är nöjda med större modeller av Kellfritraktorer. Verkar ju vara bra service från Kellfris sida i alla fall.


Har sedan tidigare endast erfarenhet av en Kellfri betesputs som blev lite konstig efter ett tag. Men det var nog mitt fel. Jag försökte ha ihjäl ett slånbärsbuskage med den, backade in i det med putsen lyft.  ::)


Så nu ska jag ta en vända till med beslutsångest...
* Kellfri 40 hk
* Traktorimport 40 hk
* Kubota 20 hk
* Beg NH/Volvo/Annat känt
* Behålla eller sälja MF135an.


Hmmm... Kanske behålla MFen och köpa en sån liten Kubota med lastare?


Tack för all återkoppling!
/Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Halte

  • Gäst
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #70 skrivet: 24 feb-13 kl 20:29 »

Hmmm... Kanske behålla MFen och köpa en sån liten Kubota med lastare?


Det är en tanke jag tror är vettig.. Om du nu bara har behov av en större traktor till några enstaka arbetsuppgifter så är det ju en klockren lösniing.

Jag kommer nog själv göra så. Jag behöver egentligen bara en större traktor vid höskörden, dvs 1-2 veckor om året. Alla andra veckor är den för stor och för klumpig. Jag kommer därför om något år revidera maskinparken så att den stora lastartraktorn jag har nu tillsammans med en mindre Ford istället blir 1 mellanstor traktor + en Kubota/Yanmar/Iseki med lastare

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #71 skrivet: 24 feb-13 kl 20:38 »
jag tror inte du kan dra alla utomsoknes traktorer över en kam sådär. det finns nog bra ock mycket sämre tillverkare som sagt. ock jag tror inte
mahindra eller dong feng/jinma tillhör de dåliga. så det så:)
Jag känner inte närmare till Mahidra eller Dong Feng särledes,men de inkluderas ändå kollektivt i min generella varning mot Kina produkter.
En seriös varning är då alldeles säkert på sin plats,är man nu toksugen på en kines bör man ju åtm titta och prova dem innan man beställer ett ex.
Tänk också på reservdelstillgången,även om du kommer att kanske byta ut en massa saker redan under garantitiden så kommer maskinen att gå sönder under tid.Finns då sedan reservdelar att tillgå???
Ett varningens tecken där,jag vet då inte,vet du? ???

blizzard

  • Inlägg: 661
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #72 skrivet: 24 feb-13 kl 20:43 »
Kul, det är alltså åtminstone två (fritjof och brasa) som är nöjda med större modeller av Kellfritraktorer. Verkar ju vara bra service från Kellfris sida i alla fall.


Har sedan tidigare endast erfarenhet av en Kellfri betesputs som blev lite konstig efter ett tag. Men det var nog mitt fel. Jag försökte ha ihjäl ett slånbärsbuskage med den, backade in i det med putsen lyft.  ::)


Så nu ska jag ta en vända till med beslutsångest...
* Kellfri 40 hk
* Traktorimport 40 hk
* Kubota 20 hk
* Beg NH/Volvo/Annat känt
* Behålla eller sälja MF135an.


Hmmm... Kanske behålla MFen och köpa en sån liten Kubota med lastare?


Tack för all återkoppling!
/Jens

Att behålla MFen tills du har hittat det du söker tycker jag också låter som en bra plan :)

Mr_Smurf

  • Inlägg: 10
    • Västerbotten
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #73 skrivet: 23 mar-18 kl 09:58 »
Jag går i funderingar att köpa något nyare än min 40 år gamla Belarus T42 (även om jag tror jag behåller den som extratraktor).

Under 35hk är inte att tänka på, för det blir en på tok för klen traktor. Räcker inte 35hk så är det minst 50hk som är nästa steg. Över 50hk blir för dyrt för mig eftersom priserna sticker iväg rätt fort då pg.a de högre avgaskraven.

Många upplever moderna traktorer som klenare än äldre traktorer. Och det är dom för om man har en gammal 40hk traktor från före 90-talet så motsvarar det en 50hk traktor idag eftersom man mäter effekten på ett annat sätt nu.

Jag har tittat på lika olika Kina traktorer och det som är lite oroväckande är att säljarna verkar byta märke hela tiden, det är bara Kellfri som hållit fast vid sina Foton. Sedan erbjuder de flesta bara 1 års garanti, vissa enbart reservdelsgaranti så de verkar inte ha så stort förtroende för det dom säljer. Att köpa en kinamaskin för 200 000 (ink moms) och bara få ett års garanti vågar jag inte, när man vet hur mycket till och med "märkesmaskiner" kan krångla om man har lite otur.

Så för min del lutar det starkt mot en ny Belarus, jag vet att svenska återförsäljaren har bra kunskap om sina maskiner (de har sålt Belarus i 30 år), bra service, de har ett utbyggt nät med serviceverkstäder och lämnar 2 års garanti, de ligger bra i pris, traktorerna är något motorsvagare (nm) men konstruktionen i övrigt är mycket kraftigare och nu när de har våta bromsar också så de klassiska problemen med dåliga bromsar ska vara löst.

Bifogar den jämförelse som jag gjorde, jag kan inte garantera att alla uppgifter är korrekta eftersom det var lite svårt att hitta en del uppgifter. Priserna är de priser jag hittade när jag gjorde jämförelsen och de verkar gå upp och ner som en jojo när märken byter återförsäljare, kampanjer och paketpriser.

Att tänka på också är att Kinalastarna normalt har egen standard för snabbfästet, så om det inte står något om att det är trima/sms eller eurofäste så kommer det troligast vara något specialfäste på lastaren.
« Senast ändrad: 23 mar-18 kl 19:20 av Mr_Smurf »

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #74 skrivet: 23 mar-18 kl 19:20 »
Kul att den här gamla tråden dök upp i bland mina olästa.  :)  Jag har kvar min gamla 135a men har köpt broddkedjor till den för snöröjningen. Fick tag i ett gammalt frontblad och hjälp av en bekanting att få det på plats. Funkar ok men fortfarande problem med att backa i uppförsbacke när jag tryckt snö nedför en slänt. När snövallarna blivit för stora har jag ringt en granne som har stor traktor och kör entreprenad. 600 kr/gång som han kommer men då flyttar han ut snövallarna mer än en meter. Drömmer fortfarande om en 4WD med värme och lite komfort, man blir ju inte yngre.


Har kört en del med en annan kompis traktor, hos honom, en 4WD Valmet med lastare och plogblad. Väldigt väldigt bekvämt. Slår på värmen, tar av jackan, trycker i 4WD och diffspärr, inga kedjor och mer än en meter snö men det är bara att åka. När det blir för mycket skottar man sig fram med frontlastaren med snöskopa och tippar snön vid sidan av vägen. Det är hos honom jag kört vertikalklippare som jag nämnt i nån annan tråd också.


Nu har det gått några år och jag har sparat ihop lite pengar och pratat med folk och tittat på Kellfritraktorer i sällskap med kunniga kompisar och nu lutar det åt att försöka hitta en 4WD från senare hälften av 80-talet med lastare och max 5000 h på mätaren.


Om möjligt vill jag behålla min MF135 för trots sina brister har den en stor fördel jämfört med nyare traktorer, den drar väldigt lite bränsle. Jag putsar > 5 ha minst 2 ggr/år, plogar snö längs 500 m väg flera ggr/år, plogar en hyfsat stor gårdsplan och runt en lada, kör lite blandade sysslor och klarar mig ändå på mellan 100 och 150 l diesel per år. Kompisens Valmet som gör något liknande, men med vertikalklippare, drar nog dubbelt så mycket.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Mr_Smurf

  • Inlägg: 10
    • Västerbotten
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #75 skrivet: 23 mar-18 kl 19:34 »
Låter klokt, men 80-tals 4wd traktorer i gott skick med låga timtal är hårdvaluta så man ska ha lite tur om man får tag i någon.

Mr_Smurf

  • Inlägg: 10
    • Västerbotten
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #76 skrivet: 24 mar-18 kl 20:26 »
Hittade en Zoomlion 50hk och en lite mindre 50hk Belarus också som jag la till jämförelsen.
« Senast ändrad: 25 mar-18 kl 01:16 av Mr_Smurf »

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #77 skrivet: 28 mar-18 kl 00:52 »
Hittade en Zoomlion 50hk och en lite mindre 50hk Belarus också som jag la till jämförelsen.
Branson är ju Sydkoreansk maskin, det är seriösare traktor än kinamaskiner.

 

Nolov

  • Inlägg: 1
    • Halland
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #78 skrivet: 05 mar-19 kl 14:45 »
Har en Don Feng
Hej Allihop .vi har på vår lilla gård en Don feng 404 vi har haft den sedan 2014. traktorn har lastare och gafflar., vi har en betesputare och en kranmar skogskärra- traktorn är utrustad med skogsutrustad ifrån Traktorimporten. Vi har kör ca 220 timmar allt helt felfritt det enda som vi gjort är byttolja och smörjt. Vi har även en gammal MF135:a,den står numera framför byns vedmaskin.anledning till köpet var att få 4hjulsdrift . Min erfarenhet är att framkomligheten med skogskärran och Don Feng vida överstiger 135:an. Imponerad av hur stora och tunga(i förhållande med traktorn- inte jämfört med skotare)timmerlass som den klarar av. Ser att många jämför tycker att tex en ny JD är bättre- det får vi hoppas då den är ½ miljonen dyrare.För vår del är det lastare och timmerkärra som brukas oftast och då är 4hjuldrift toppen. Kollam med firmorna som säljer om dety finns referenser dit ni kan åka och prata och provköra.
Ha det gott........ 

knutte55

  • Inlägg: 8
    • Småland
SV: Köpråd - Kinatraktor till mina odlingar
« Svar #79 skrivet: 05 mar-19 kl 18:44 »
Sälja 135an ? Jag sålde min för 20 år sedan och saknar den än  :(


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser