Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Citrus & gödsel  (läst 1262 gånger)

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
Citrus & gödsel
« skrivet: 16 sep-19 kl 13:09 »
Har ett litet citrusträd, oklart vad men gissar på citron. Det har alltså sått sig självt via frön i komposten. Försökte kolla i tidigare citrustrådar, men hittade inget specifikt om gödsling. Vet att de vill ha sur jord och att det finns specialgödsel i handeln, men vill helst inte köpa om det alls går att fixa själv. Så tips? Har tillgång till aska (härdad, så neutral pH), bokashi/lakvatten, varmkompost och diverse gödselvatten. Nu är det såklart höstgödsel utan kväve som står på agendan. Tänker att t.ex. aska kanske borde vara ok om den är härdad? Och hur vore det att lägga i lite barr/barrkompost för att få ner jordens pH? Någon som vet/har erfarenhet?
« Senast ändrad: 16 sep-19 kl 14:01 av Be »
Ingen människa är illegal

 

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Citrus & gödsel
« Svar #1 skrivet: 17 sep-19 kl 10:13 »
Det är kalk du ska undvika, kväve i normala mängden är säkert OK.  Jag har haft apelsinträd några gånger. Där jag bodde så att jag fick sol hela vintern (i alla fall så länge solen var framme) klarade det sig 10 år tror jag.  Jag gödslade nog mycket måttligt.
Men när jag flyttade så att solen skyms flera månader på vintern så har de dött på 1-2 år. Samma Stockholmsbreddgrad i båda fallen.  Ljust på vintern alltså.  Antagligen gärna svalt också.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Citrus & gödsel
« Svar #2 skrivet: 19 sep-19 kl 09:58 »
Tack för input! Tänkte mest att kvävet inte är optimalt nu så här på hösten, men till våren blir det bra igen! Läste också att barr (i det här fallet tyvärr) inte alls försurar jorden|https://extension.oregonstate.edu/news/myth-vs-reality-whats-truth-behind-some-common-gardening-practices men ska fixa lite eklövskompost i stället. Men jo, bra poäng med ljuset, den ska få lite extra ifall det blir en ovanligt solfattig vinter.
Ingen människa är illegal


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Jon.b, alternaiv, kebbe

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser