Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skillnad på electrolux assistenter  (läst 110154 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #40 skrivet: 03 mar-14 kl 23:00 »
Åtminstone den större av dem bör nog vara X2-godkänd. Men sådana finns både med polyester och andra isolermaterial (t ex papper eller polypropylen).

nils-orvar

  • Inlägg: 12
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #41 skrivet: 02 sep-14 kl 05:36 »
Hej igen.
Vår N21 går fortfarande hyffsat. Men när man drar på hörs ett morrande lagerljud. Försökte felsöka vad det är men blir inte klok på om det kommer från motorn eller snäckväxeln. Sen såg jag att det finns en liten tätad lucka på gaveln av snäckväxelns skruv. Ska den vara fylld med någon sorts olja?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #42 skrivet: 03 sep-14 kl 21:53 »
Du kan ju prova att lägga av remmen tillfälligt och höra om lagerljudet finns kvar när du bara kör motorn.

Snäckväxeln ska säkert vara smord med något men jag vet inte om det är fett eller olja. Man kan ju lossa luckan och se efter vad för smörjmedel det finns rester av där inne.

nils-orvar

  • Inlägg: 12
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #43 skrivet: 13 sep-14 kl 08:53 »
Tack Torbjörn. Enkel felsökning. Det är motorn som viner lite.
Frågan är hur mycket olja det ska finnas i snäckväxeln och vilken typ?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #44 skrivet: 13 sep-14 kl 16:10 »
Då kanske det är dags för nytt fett i kullagren i motorn. Eftersom den är rätt högvarvig så bör man nog använda "riktigt" kullagerfett och inte vanligt chassifett, det är för segt för snabbgående lager och kan orsaka varmgång.

Jag vet inget säkert, men om jag får gissa så gissar jag att vanlig växellådsolja utan illaluktande hypoidtillsatser (den brukar vara märkt GL1) bör fungera bra i snäckväxeln. Man kan ju hälla ut lite av den gamla oljan och lukta på den, bedöma hur trögflytande den är osv, för att avgöra vad det kan vara för sort.

callesol

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #45 skrivet: 06 okt-14 kl 15:51 »
De allra äldsta Assistent från 40-talet känner man igen på att de har en lucka på sidan för att komma åt drivremmen och de saknar högvarvigt kraftuttag för mixer.
Hej!
Vet någon var jag kan få tag i en ny drivrem till min av Farmor ärvda Assistent?
Den är av typen N1.
Mvh Calle

TiB

  • Inlägg: 3494
  • Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #46 skrivet: 06 okt-14 kl 16:17 »
Sånnahär blir det med Bosch köksmaskin. 6,5 kg. rågbröd med russin, spelt m.m. för 55 spänn.
Om en sånhär maskin börjar läcka i botten så finns det gummiringar att köpa, fast det har vi inte behövt än.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

 

nyacks

  • Inlägg: 13
    • Västergötland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #47 skrivet: 12 nov-14 kl 21:09 »
Är det samma högvarvs kraftuttag på alla? Har hittat en gammal glasmixer som jag tänkte ha till min ankarsrum men det saknades en kopplingsskiva så den funkar inte

LennartB

  • Inlägg: 6
    • Småland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #48 skrivet: 29 nov-14 kl 09:16 »
Hej!
Mitt första inägg här. Hittade det här forumet när jag sökte på Assistent.
Jag har en N10, där det började blixtra i varvtalsregleringen.  :o
Jag skulle vara mycket tacksam om jag kunde få hjälp med värdet på resistorn till vänster på kortet, den är helt bränd som synes...

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #49 skrivet: 29 nov-14 kl 18:43 »
Om någon vecka får jag troligen tillfälle att titta på kortet i en N10 som ligger isärplockad.

LennartB

  • Inlägg: 6
    • Småland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #50 skrivet: 29 nov-14 kl 18:54 »
Om någon vecka får jag troligen tillfälle att titta på kortet i en N10 som ligger isärplockad.

Toppen! Då kanske det kan bli julkorv till denna jul också!  :)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #51 skrivet: 29 nov-14 kl 19:37 »
I värsta fall går det väl att (tillfälligt) koppla förbi hastighetsregleringen och köra maskinen för fullt.

LennartB

  • Inlägg: 6
    • Småland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #52 skrivet: 30 nov-14 kl 09:42 »
Njae, jag tror att det kan kanske kan bli lite väl stressigt att få till lagom mycket  fyllning i fjälstrena om man kör på högsta hastighet?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #53 skrivet: 30 nov-14 kl 12:44 »
Det innebär ju samma hastighet som en äldre "oreglerad" Assistent alltid håller.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #54 skrivet: 03 dec-14 kl 19:21 »
Det blir inte av att åka till stället där N10:an finns nu till helgen som jag hade tänkt, eventuellt kommer jag dit kring den 10 december istället.

nils-orvar

  • Inlägg: 12
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #55 skrivet: 08 dec-14 kl 06:53 »
Jag kan nog tyvärr inte heller hjälpa till. Jag har bara N7, N8, N21 och N22 i min närhet.
Hunden har tuggat sönder kabeln till min svägerskas N8. Vet kågon var man får tag på en ny? Den är märkt "Flexo".
Eller ska man satsa på fastlöddad apparatsladd?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #56 skrivet: 08 dec-14 kl 11:09 »
Jag kan nog tyvärr inte heller hjälpa till. Jag har bara N7, N8, N21 och N22 i min närhet.
Hunden har tuggat sönder kabeln till min svägerskas N8. Vet kågon var man får tag på en ny? Den är märkt "Flexo".
Eller ska man satsa på fastlöddad apparatsladd?

Passar inte en vanlig "strykjärnskontakt" ? Originalproppen med snedställda flatstift används också på en del andra svenska 50- och 60-talsprylar, bl a dammsugare och kassaapparater. Sådana brukar dyka upp lite då och då.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #57 skrivet: 11 dec-14 kl 08:46 »
Hej!
Mitt första inägg här. Hittade det här forumet när jag sökte på Assistent.
Jag har en N10, där det började blixtra i varvtalsregleringen.  :o
Jag skulle vara mycket tacksam om jag kunde få hjälp med värdet på resistorn till vänster på kortet, den är helt bränd som synes...


Det brända motståndet ska vara på 470 ohm. Trolig orsak till att det har brunnit upp är kortslutning i den mindre av kondensatorerna, 47 nF. Det är nog lämpligt att byta båda kondensatorerna i samband med reparationen.

Förslag på ersättare för kondensatorerna:
47 nF  Elfa 65-599-98
220 nF Elfa 65-647-28

nils-orvar

  • Inlägg: 12
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #58 skrivet: 11 dec-14 kl 19:53 »
Inressant!
Apropå varvtalsreglering, hur fungerar det på en N21? Finns det någon så kallad varvstopp till motorn?

LennartB

  • Inlägg: 6
    • Småland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #59 skrivet: 15 dec-14 kl 13:17 »
Det brända motståndet ska vara på 470 ohm. Trolig orsak till att det har brunnit upp är kortslutning i den mindre av kondensatorerna, 47 nF. Det är nog lämpligt att byta båda kondensatorerna i samband med reparationen.

Förslag på ersättare för kondensatorerna:
47 nF  Elfa 65-599-98
220 nF Elfa 65-647-28

Tack Torbjörn så hemskt mycket för hjälpen!
Beställt komponenter, så nu kanske det blir korv till jul!  :)
Jag undrar bara om det är av någon speciell anledning som du föreslår en 220nF kondensator istället för den 150nF som sitter på kortet?

/Lennart



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

820 gäster, 6 användare
xaelanar, per.martinsson, Lucy Rist, ekoknutte, FrökenMyra, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser