Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ditt boendes historia.  (läst 51578 gånger)

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #40 skrivet: 20 jan-11 kl 22:50 »
Ja se det var ju också en vinkel  :)
Man behövde ju inte sköta allt inom familjen - det fanns ju oftast grannar, drängar, pigor, inhysningar att "umgås" med och logar och hässjor att mötas i för behovens skull. Idag är det nog värre att få vara ensam med en partner - man är ju hänvisad till sitt hus - inte så mycket höfyllda lador kvar.
Men sex - det var nog ingen bristvara. Även om man som "pallgubbarna" fick hålla tillgodo med en ko.
//Luff

cebaztian

  • Inlägg: 357
    • Bohuslän
    • Hästekasen
SV: Ditt boendes historia. Hästekasen
« Svar #41 skrivet: 23 jan-11 kl 09:32 »
Just köpt en gård. Den har varit inaktiv ett tag.
Byggdes 1909 av en viss Adolf Kling (ett ordentligt namn).
Hittat enkel mycket gammal torpargrund högre upp i markerna.
Google forskade och fann detta:
"Ryttaren Per Gran född omkring 1698. Död 1768-03-01 i Hästekasen, St Bräcke, Bokenäs O).
Äktad Anna Håkansdotter född 1688-09-16 i Östra Stale, Bokenäs (O).
Död 1770-01-07 i Hästekasen, Bokenäs (O)"

Intressant att folk brukat jorden här så tidigt som 1700-talet.

Sebastian

pyromanen

  • Gäst
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #42 skrivet: 23 jan-11 kl 10:17 »
Vårat hus är något av en utmaning för en husarkeolog eftersom mycket har hänt med det genom åren. Den äldsta delen är från 1700-talet, vilket syns på murstocken, ett ålderdomligt innertak och gamla spiskåpan. När mer precis vet vi dock inte, det första vi vet säkert är att huset fanns på plats 1840 vid laga skifte.

Någon gång 8troligen andra halvan av 1800-talet) har en övervåning byggts på. 1910 såg huset ut såhär:

pyromanen

  • Gäst
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #43 skrivet: 23 jan-11 kl 10:26 »
och berättelsen fortsätter:

Dottern i huset reste till Amerika där hon blev kokerska hos familjen Rockefeller.  Senare avancerade hon och blev "provsmakare".  Efter ca 30 år i Amerika kom hon hem igen efter faderns död (1926) och flyttade in i föräldrahemmet.  1926-27 byggdes huset till både på baksidan med en till huskropp av samma mått som den existerande och på framsidan med veranda i två våningar. Nya huskroppen i norr blev det nya köket, ett jättekök på 36 kvadrat, skafferi på 9 kvadrat!  änddå var det ingen matplats i köket, utan en "Kokö" i mitten så som det varit modernt på senare år. Ett kök för en kokerska altså.  Gamla köket blev rum istället.
Verandorna på framsidan skulle nog se ut lite som en Amerikansk 1920-tals villa.

Imp

  • Inlägg: 258
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #44 skrivet: 01 feb-11 kl 23:13 »
Har inget sagt det tidigare att 1909 är ett årtal som man satt på massor med gamla hus pga försäkringar eller liknande? Det stämmer alltså väldigt sällan.
Vårt är uppfört 1858 troligen om jag tolkat hembygdsboken rätt. Sedan en pyroman härjat och bränt ner tre gårdar i byn. Dock kan det vara en äldre timemrstomme, då det tydligen köptes rätt mycket gamla stommar från Västergötland till norra Halland. Det står 1909 även i våra papper.

kackelägare

  • Inlägg: 174
  • Månskensbonde med 4 barn som börjat sent i livet.
    • Småland
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #45 skrivet: 05 maj-11 kl 11:40 »
Vi har fått massa härlig historia om vårt torp och vackra bilder om hur markerna brukades förr och hur enormt vackert och högt det var innan skogen växte igen. Vi vårdar vår nedskrivna historia ömt och tackar vår fantastiska granne som renskrev all svårskrivna skrivstil åt oss så vi fick ta del av denna ljuvliga berättelse. :) Tog henne 7 timmar. :-)

Här har varit bebott åtminstone sedan 1681 troligtvis längre och ålder på vårt torp är okänt men de tror slutet av 1800-tal. Det märkliga är att vi har namn på varenda tillbyggnad och allt sådant men ingen känner till när huset byggdes därför tror jag det är äldre annars borde de vetat det med. Varför vet man när en hallbyggnad byggs till men inte om huset också byggdes ungefär samma årtionde. :-)

1917 mottog dåvarande ägare en medalj för bäst skötta torpet. Hans son skulle flytta till amerika men hamnade i en olycka och kom inte iväg och här står en amerika koffert. kan ju bara undra om det är sonens som aldrig kom iväg. :-)

Vi ser att huset är tillbyggt i omgångar så vi själva tror att det var ett pyttepyttelitet torp från början. Storstuga kanske. :-)


Det allra bästa är att i all historia om vårt torp kan man finna massa omtanke och värme så det här lilla torpet i skogen har nog alltid varit lyckligt.


Skriv ner precis allt ni kan om ert ställe och ta bilder. det här är ljuvligt att ha. :-)
I vårt torp: 4småbarn, 1 leonberger (från www.leonbergers.se/ ), 2 bondkatter (från ( www.skovdekatthem.se ), 2 underbara kaniner dvärgvädur/löwen( från www.skullebo.se) 3 höns och 1 tupp (dvärgkochin) och 6 getter (svensk lantras), 4 höns, 1 kyckling och 1 tupp (kochin vastrabos.se)

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #46 skrivet: 05 maj-11 kl 15:37 »
Vilken tur du har Kackelägare. Vi vet nästan ingenting om vårat ställe o namn? Rotekalles då det har bott en Karl som kom från Rotatorpet. Så något eget namn har det vist aldrig funnits på detta ställe, tyvärr. Jag funderar på att kalla det för Snarrtorpet.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

marginal

  • Inlägg: 45
    • Östergötland
    • Skogsliv
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #47 skrivet: 30 maj-12 kl 14:56 »
Har skrivit en del om vårt hus historia på bloggen. Vi har ett skogstorp i Östergötland som vad vi kunnat få fram byggdes på 1880-talet. Den första ägaren och den som byggt huset har en spännande personhistoria som inkluderar mordbrand och stölder! Väldokumenterat tack vare rättegångsprotokoll och fängelsearkiv. Till och med en bild från början av 1900-talet. Mer finns på www.skogsliv.wordpress.com

Jag tycker själv att det är lika spännande med den alldeles närliggande historien med gamla verktyg, "smarta" lösningar på förvaring, plywoodbyggen från 60-talet och alla dom drömmar och berättelser som dom berättar om.

 

Vilderness

  • Inlägg: 328
    • Norrbotten
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #48 skrivet: 30 maj-12 kl 15:21 »
Åh jag är också en sån här hus-historia-nörd... :) Även om vårt hus är ganksa ungt, det byggdes 1938. Innan dess var det bara skog här, men ene sonen i familjen avverkade och byggde hus till sin familj här. De hade skogsbruk och några kor, ett par hästar osv. Vi har mycket god kontakt med ena sonen i familjen i dag, han växte upp här förstås och har mycket spännande att berätta och vi kan alltid fråga om saker vi hittar :)

Han och hans fru är väldigt glada åt att vi försöker återställa gamla odlingsland, rädda buskar osv. som har misshandlats lite de senaste åren av tidigare ägare...

Byns första hemman finns registrerat så tidigt som början av 1500-talet, vilket ju är ovanlit tidigt så här långt norrut.
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #49 skrivet: 10 aug-12 kl 13:13 »
Vet ni någor om era hus o gårdars historia?
Jag hittar lite här o där på forumet små "blänk" men i den här tråden vill jag läsa mer.

Vårt hus byggdes på 1880-talet av min fars farmors bror - enligt pappa murades den gamla skorstenen 1884 - den var "folkpensionär" då han lät mura om den 1951. Vid ett arvskifte ca 1880 blev byggaren och 2 syskon - varav min fars farmor var ett - "kvar" i det ursprungliga huset som låg ca 150 m härifrån. Byggaren som enligt "di gamle" var en duktig snickare tillverkade traktens likkistor och det var inte ovanligt att han tog sig en lur i snickarboden - i en kista.
Det syns tydligt att vedskjulet/snickarboden är återanvända stockar då det är hål efter gamla timmerknutar här o var.
Från början hade huset måtten 9X6 m och 3 rum o kök. När min far var liten bodde här han och hans far o mor och farmor. Då han var 5 dog hans far och en morbror flyttade in. Det största rummet var finrum. I en mindre kammare bodde mor, pappa delade kökssoffan m morbror och farmor hade ett eget rum. Underlig disponering av dem lilla yta som fanns.

Här är lite bilder på husets förvandling.
1950

1990

2010


När vi rev gamla skafferiet som senare var toalett för att vi skulle bygga till (syns inte på bilderna) så hittade vi jättefin blå pärlspont på vägarna - underligt nog i just den nyans som jag valt att renovera köket med 50 år senare.
Pappa muttrade bara när jag frågade - han ville inte gärna prata om hur det var när han var liten.
Grannen visste på besked. Det var ju fattigt och farmor tog in en inneboende som mot en liten hyreskostnad istället skulle hjälpa till lite - han snickrade iordning skafferiet och sen fick farmor en räkning på materialet som hon knappt kunde betala - farmor var tydligen en fruktansvärt snäll person som aldrig ifrågasatte något. Så istället för att få in en peng på hyra så kostade han henne.
//Luff

pålandet

  • Inlägg: 69
    • Småland
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #50 skrivet: 21 nov-12 kl 14:33 »
Åh vilken rolig tråd  :)
Jag är lite av en hushistorie-nörd och har försökt så gott det går att "forska" om huset och gården som vi bor på.
Gården i sig är väldigt gammal och har tidigare varit en by.Det låg 17 hus på gården som vid något skifte runt 1800-talets början delades upp och flyttades och blev egna gårdar.Det som finns kvar av den gamla bebyggelsen är jordkällaren,svinhuset,vagnsskjulet och drängstugan.Ladugården är byggd 1897 och då fanns det plats för 14 kor och 3 hästar.Jag misstänker dock att det måste funnits en annan ladugård då det funnits djur här på gården innan.
Vårat boningshus är byggt 1909 av en välbeställd herre som enligt historien fick inspiration av husbygget på en annan gård.Han hade dock som krav att det skulle vara större och mera påkostat.Han såg även till att ha en egen grävd brunn i källaren och den finns fortfarande kvar.
Huset är byggt i 3 våningar + vind.I källaren finns det en bakugn kvar och man kan även se spår av en "tvättstuga".Alla gamla beslag och lås i källaren är kvar sedan dess.På baksidan av huset finns ytterligare en ingång som användes som köksingång och kanske av tjänstefolket.
Tittar man på huset så ser man att baksidan inte är lika påkostad som framsidan.Så det var tydligen viktigt att ha en fin fasad utåt att visa upp även på den tiden  :)
Herren som byggde huset var redan bosatt på gården innan huset byggdes.Har tittat lite i kyrkböckerna och alla barnen var födda här redan innan 1900-talet.
Hur gammal gården och området egentligen är svårt att säga men att det finns domarringar och en hällkista på ägorna säger ju en del om hur gammal det är.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #51 skrivet: 21 nov-12 kl 19:20 »
Det är många hus i Sverige som det står byggår 1909 på och det stämmer ofta inte alls - är någon "registrering" som gjordes där hus med okänd ålder helt enkelt sades vara byggda 1909. Så kolla du runt mer så ska du nog se att huset är äldre än så.
//Luff

Xoot

  • Gäst
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #52 skrivet: 21 nov-12 kl 19:24 »
Mitt släkthus är från 1700-talet men enligt lantmäteriet är det från början av 1900-talet.
Så det stämmer att det skrevs sådär när man registrerade förr och inte visste riktigt.

pålandet

  • Inlägg: 69
    • Småland
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #53 skrivet: 22 nov-12 kl 08:23 »
Det är många hus i Sverige som det står byggår 1909 på och det stämmer ofta inte alls - är någon "registrering" som gjordes där hus med okänd ålder helt enkelt sades vara byggda 1909. Så kolla du runt mer så ska du nog se att huset är äldre än så.

Både ja och nej då huset har ett väldigt speciellt utseende.Jag tror det är byggt i jugendstil.Ska se om jag lyckas få upp en bild  :)

pålandet

  • Inlägg: 69
    • Småland
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #54 skrivet: 22 nov-12 kl 08:33 »


Huset var från början ljust,ljust grönt och balkongen där uppe var mindre.Utbyggnaden under balkongen där nere fanns inte heller.

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #55 skrivet: 22 nov-12 kl 11:36 »
Coolt ställe. Ja kanske det stämmer med 1909. Ser ju inte ut som en gammal svensk stuga  ;D
//Luff

pålandet

  • Inlägg: 69
    • Småland
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #56 skrivet: 22 nov-12 kl 15:18 »
Coolt ställe. Ja kanske det stämmer med 1909. Ser ju inte ut som en gammal svensk stuga  ;D
Ja det är lite speciellt..på alla sätt  :)

Broberg

  • Gäst
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #57 skrivet: 22 nov-12 kl 16:15 »
Ja det är lite speciellt..på alla sätt  :)

Har du kollat om lantmäteriet har några kul dokument? De har mycket inscannat nu för tiden.

pålandet

  • Inlägg: 69
    • Småland
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #58 skrivet: 02 dec-12 kl 09:35 »
Har du kollat om lantmäteriet har några kul dokument? De har mycket inscannat nu för tiden.
Har hittat kartor och dokumentation på lantmäteriet från 1640 och framåt.Men tyda texterna är ju hopplöst  :-\

Valmet

  • Gäst
SV: Ditt boendes historia.
« Svar #59 skrivet: 08 dec-12 kl 12:18 »
Vi bor i ett gammalt stall.
Det riktiga boningshuset brann ner nån gång på 30-talet sägs det.
Folket fick då bosätta sig i ena stalldelen och så är det än i dag.

När jag köpte huset, år 2000 höll det på att trilla.
Man hade sågat av hanabanden så taket gled iväg, sakta men säkert.
En rejäl höststorm hade blivit katastrof. Men vi satte järnstänger och skruvade succesivt ihop
det igen, lite halvmysigt på kvällarna när vi hörde dess knak å jämmer innan det sakta kröp ihop.
Bo-platsen är mkt gammal, har nog aldrig varit rikt folk här.
Vi bor granne med en vikinga-borg tydligen men det är nog inte allmänt känt.

Alla helgon ca 2005 hittade jag en gravsten i trädgården.
Visade sig senare tillhört en kvinna, Bengta, tidigare bosatt här.

Alla helgon 2012 hittade vi grunden till det nedbrunna boningshuset.
Mkt märkligt sammanträffande.



Hittade en bild från 1800-talet där huset finns kvar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

770 gäster, 4 användare
xaelanar, LimJans, Kengus89, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser