Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta vara på fjädrar  (läst 6257 gånger)

Alore

  • Gäst
Ta vara på fjädrar
« skrivet: 10 feb-09 kl 15:12 »
Jag skulle vilja spara de finaste fjädrarna på tupparna vi slaktar, men hur sjutton gör en det? Räcker det att torka dem eller måste de behandlas på något sätt för att inte ruttna, lukta eller sprida baciller?

Kanel

  • Inlägg: 148
SV: Ta vara på fjädrar
« Svar #1 skrivet: 10 feb-09 kl 16:00 »
Lägga dem i frysen ett tag kanske kunde vara en idé, men det kanske finns bättre sätt?
Det dödar nog iaf det mesta.

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Ta vara på fjädrar
« Svar #2 skrivet: 10 feb-09 kl 23:08 »
Har inte provat men min första tanke var att tvätta dem med handsprit...men om de bevaras bättre vet jag inte däremot borde de bli fria från baciller...mm. Pensla på dem med hårs så att säga så de inte blir förstörda... Lycka till! Berätta hur det gick!  :)
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

koko

  • Gäst
SV: Ta vara på fjädrar
« Svar #3 skrivet: 11 feb-09 kl 16:05 »
Har hört tals om att fjädrar tvättas i industrin?? Tvättas i nån slags maskin och... tumlas, eller blåses torra. Ja, tvättas gör de i alla fall.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Ta vara på fjädrar
« Svar #4 skrivet: 11 feb-09 kl 16:40 »
Jag slaktade en jättefin guldsvartbandad tupp för ett par veckor sen. Sparade rygg- och nackskinn. Tog en bit nät, typ hönsnät och la skinnet på, vek sen över nätet och liksom klämde fast skinnet mellan. Har hängt på verkstadsväggen utomhus sen dess. Har blivit helt torra och stela nu. Ska bara leta upp någon ska kan ha användning för dem, skänkes om jag får se resultatet :) Någon?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: Ta vara på fjädrar
« Svar #5 skrivet: 12 feb-09 kl 11:10 »
jag tänkte jag skulle stoppa en kudde när jag har tillräckligt stoppa i tvättmaskin och sedan i tumlaren. funkar ju på köpekuddarna
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

koko

  • Gäst
SV: Ta vara på fjädrar
« Svar #6 skrivet: 12 feb-09 kl 11:17 »
Precis, poze. Glöm bara inte att stoppa fjädrarna i en påse innan de kommer in i tvättmaskinen!! :P
Men då ska det ju helst vara duniga fjädrar så klart, men jag funderade på rengöring av "prydnadsfjädrar", fina fjädrar som man vill behålla formen på.
Nån som provat att tvätta?

GrävlingsJanne

  • Inlägg: 374
    • Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
SV: Ta vara på fjädrar
« Svar #7 skrivet: 12 feb-09 kl 12:16 »
Jag tog vara på fjädrar som jag hittade när jag var liten. Brukade bara ta med dom in som dom var, dom klarade sig bra utan att man tvättade eller behandlade dom på någotsätt.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Ta vara på fjädrar
« Svar #8 skrivet: 12 feb-09 kl 14:03 »
Jag tog vara på fjädrar som jag hittade när jag var liten. Brukade bara ta med dom in som dom var, dom klarade sig bra utan att man tvättade eller behandlade dom på någotsätt.

Samma sak här! Jag tvättade aldrig, de var lika fina år efter år.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Ta vara på fjädrar
« Svar #9 skrivet: 12 feb-09 kl 14:52 »
Jag behandlade inte de jag sydde på en väst, den var helt befjädrad. Sydde fast i rader om lott, och trots att den är utsliten kalas jag ofta än fågelmannen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Ta vara på fjädrar
« Svar #10 skrivet: 12 feb-09 kl 19:00 »
jag tänkte jag skulle stoppa en kudde när jag har tillräckligt stoppa i tvättmaskin och sedan i tumlaren. funkar ju på köpekuddarna


Tänk på att det nog inte funkar med vilken tygpåse som helst. Fjädrarna är ju så spetsiga i ena änden, och kan i tvättmaskinen ta sig ut ur påsen och sätta sig i hela tvättmaskinen.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Evendim

  • Inlägg: 228
    • -
SV: Ta vara på fjädrar
« Svar #11 skrivet: 12 feb-09 kl 20:31 »
Jag slaktade en jättefin guldsvartbandad tupp för ett par veckor sen. Sparade rygg- och nackskinn. Tog en bit nät, typ hönsnät och la skinnet på, vek sen över nätet och liksom klämde fast skinnet mellan. Har hängt på verkstadsväggen utomhus sen dess. Har blivit helt torra och stela nu. Ska bara leta upp någon ska kan ha användning för dem, skänkes om jag får se resultatet :) Någon?

Ja tack, jag vill jättegärna ha fjädrarna :-)

Evendim

  • Inlägg: 228
    • -
SV: Ta vara på fjädrar
« Svar #12 skrivet: 17 feb-09 kl 23:16 »
Fjädrarna kom idag, jättefina  :D

Tack så mycket, utbyte kommer inom kort.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Ta vara på fjädrar
« Svar #13 skrivet: 17 feb-09 kl 23:59 »
Fjädrarna kom idag, jättefina  :D

Tack så mycket, utbyte kommer inom kort.

Va bra!

Om jag ska fortsätta lite på tråden så tog jag in mina skinn i rumstemperatur över helgen. De släppte ifrån sig som lite olja. Såg ut ungefär som när en ost står framme för länge. Hällde på lite vanligt havssalt för att "torka upp", verkade funka. Skakade av det värsta innan jag skickade dem. Därför de var lite saltiga ;) i övrigt behandlade.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Alore

  • Gäst
SV: Ta vara på fjädrar
« Svar #14 skrivet: 11 mar-09 kl 17:21 »
Roligt att höra om era tankar! Jag hittade en hemsida för ett tag sedan, som beskrev hur fjädrar skulle behandlas. Verkade enkelt: lägg i kallt vatten ett par dygn, torka ordentligt, pensla eventuellt med någon neutral olja om de blivit matta.

Weasel

  • Inlägg: 1852
    • Skåne
SV: Ta vara på fjädrar
« Svar #15 skrivet: 11 mar-09 kl 18:11 »
Roligt att höra om era tankar! Jag hittade en hemsida för ett tag sedan, som beskrev hur fjädrar skulle behandlas. Verkade enkelt: lägg i kallt vatten ett par dygn, torka ordentligt, pensla eventuellt med någon neutral olja om de blivit matta.

Var detta bara fjädrar eller fjädrar på skinn?
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

RosieBooBosie

  • Inlägg: 16
    • Uppland
SV: Ta vara på fjädrar
« Svar #16 skrivet: 08 feb-11 kl 02:32 »
Hej jag heter Rosanna och är 21 år gammal  :)

Jag är väldigt kreativ och skulle jätte gärna vilja köpa fjädrar av er, som jag sen kan använda till örhängen och en massa andra små konstverk! Jag älskar fjädrar, de är så vackra!

Är alltså väldigt intresserad av att köpa fjädrar från era fina fåglar och om ni skulle vilja sälja till mig får ni jätte gärna höra av er till min mail som är: zinniz89@hotmail.com

:D
Mvh
Rosanna


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser