Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläcka ekoägg från Ica utan äggkläckningsmaskin  (läst 2565 gånger)

elenin

  • Inlägg: 154
  • Stadsbo med stuga, hjärna full med ludd
    • Södermanland
Kläcka ekoägg från Ica utan äggkläckningsmaskin
« skrivet: 03 okt-18 kl 18:36 »
Sett flera som lyckats med konststycket. Inser att jag har allt hemma sedan annan djurhållning för att kunna ge både rätt temperatur och luftfuktighet. Dessutom känner jag två personer som vill ha höns.

Har sagt till dem att de kanske borde skaffa höns efter ras som passar hur de lever och bor, men några av dem är gamla stötar från den gamla tiden... "höns som höns".

Hur ser ni på etiken att kläcka kycklingar hemma? Tycker ni det finns problem? Känner ni att det är OK eller att det blir för mycket experimenterande? Dessutom skulle inte tupparna få leva, om det blev några. Känner ni att man gör dem en otjänst som lägger ner energi på äkta hönsavel?

Det verkar vara ungefär 30 % livskraft i ekoäggen så att de verkligen blir kycklingar.

En fråga till. Om man verkligen gör detta, hur viktigt är det att man sätter de nya liven i en "lantlig" miljö, eller kan de bo i ett stort terrarium inomhus tills det är läge att flytta dem? (Några som har höns bor ganska många mil härifrån och vi träffar dem med ojämna mellanrum.)

Känns lite lustigt att tala etik när de flesta kycklingar lever ett hemskt liv på stora kycklingfabriker.
Internet, katter, te och mysiga sockar!

 

Nina W

  • Inlägg: 3995
    • Värmland
SV: Kläcka ekoägg från Ica utan äggkläckningsmaskin
« Svar #1 skrivet: 03 okt-18 kl 19:10 »
Det är ett konststycke att kläcka fram kycklingar utan maskin, eller ännu hellre en ruvhöna. Jag känner en som la sex eko-ägg i en kläckare och fick en hönskyckling. Men hon hade andra, färska ägg också så totalt fick hon väl sju eller något sånt. Vill du gärna ha värphybrider eller varför funderar du på att göra sådär? Första veckorna tycker jag inte att kycklingarna behöver så mycket plats, mina brukar få bo tillsammans med sin mamma i en skrubb som är knappt en m2 då. Men ju äldre, dess större behov av att röra sig och ha sysselsättning. Om du tänkt ha om inomhus så tänk på att kycklingskit luktar skarpt.

elenin

  • Inlägg: 154
  • Stadsbo med stuga, hjärna full med ludd
    • Södermanland
SV: Kläcka ekoägg från Ica utan äggkläckningsmaskin
« Svar #2 skrivet: 03 okt-18 kl 20:40 »
Har egentligen ingen anledning mer än att folk har gjort det och de påstår att det funkar. Dessutom behöver jag något projekt jag fysiskt klarar av, kroppen strejkar vad gäller saker jag verkligen vill, gå ut i skogen och sådant och jobba med stugan samtidigt som psyket håller på att explodera över att inte få nya intryck.

Går säkert att hitta på ett annat projekt men det är inte lätt att komma på saker. Börjar tröttna på att spela spel, kolla film och läsa böcker. Jag kanske ska bygga in mig i ett legoslott istället. ;)
Internet, katter, te och mysiga sockar!

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Kläcka ekoägg från Ica utan äggkläckningsmaskin
« Svar #3 skrivet: 04 okt-18 kl 09:44 »
Jag ser inga etiska problem med det.  Som sagt, om inte annat med tanke på hur höns i allmänhet har det. Och särskilt om du inte är rädd för misslyckande.

elenin

  • Inlägg: 154
  • Stadsbo med stuga, hjärna full med ludd
    • Södermanland
SV: Kläcka ekoägg från Ica utan äggkläckningsmaskin
« Svar #4 skrivet: 06 okt-18 kl 22:17 »
Jag ser inga etiska problem med det.  Som sagt, om inte annat med tanke på hur höns i allmänhet har det. Och särskilt om du inte är rädd för misslyckande.

Tack!
Internet, katter, te och mysiga sockar!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

748 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser