Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Elak tacka - bortstött lamm  (läst 10190 gånger)

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Elak tacka - bortstött lamm
« Svar #20 skrivet: 21 apr-10 kl 06:25 »
Kämp på bara!! Kanske har du en extra envis tacka. Ibland känner de på sig att ett av lammen är lite svagare och då är de inte intresserade av det lammet... Håll i henne. Ju mer lammet får i sig att äta desto piggare blir det. Ju piggare det är desto snabbare blir det på att smyga fram och äta. Ge inte upp var råden jag fick för en månad sen, och jag trodde aldrig det skulle ta slut, men det gjorde det! Fortsätt såhär ett par dagar till och sen kan du släppa ihop tackan med de andra.
Lammet är väl någorlunda piggt? Även ifall det inte är lika piggt som det andra lammet?
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Annaidalen

  • Inlägg: 16
    • Blekinge
SV: Elak tacka - bortstött lamm
« Svar #21 skrivet: 21 apr-10 kl 06:53 »
Jo jag tycker att lammet är ganska piggt.

Men hon har inte fattat det där med att försöka dia bakifrån.

Jag har inte haft möjlighet att köpa någon adoptionsgrind så tackan kan ju fortfarande lukta på lammen och buffa lite på dem även om hon är uppbunden.

Tackan står ju i en lamningsbox och hon står aldrig så att den lille kan dia bakifrån utan han står som "vanligt" och diar när jag ser till att tackan inte stångas.

Om inte jag är där vågar inte minstingen dia

Jag känner mig väldigt uppgiven.
speciellt eftersom jag inte vet om tackan har tillräckligt med mjölk eller ej för 2 lamm

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Elak tacka - bortstött lamm
« Svar #22 skrivet: 21 apr-10 kl 08:29 »
Skaffa en lammbar. Då kan de gå dit och komplettera om tackan har för lite.

Vad är det för ras?
snus? vad är priset på en pris?

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Elak tacka - bortstött lamm
« Svar #23 skrivet: 21 apr-10 kl 09:42 »
Mitt bortstötta lamm blev expert på att dia bakifrån, och nu diar hon alla tackor bakifrån....
I det läget hade jag gjort som Vurre skrev, skaffat lammbar (eller stödmatat med flaska) och kollat över foderstaten om tackan inte har mjölk till fler än ett lamm. Ett lamm som tjuvdiar alla tackor är inte roligt om en tacka får tex juverinflammation eller ORF...
                                                       Mvh
                                                   Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Elak tacka - bortstött lamm
« Svar #24 skrivet: 21 apr-10 kl 12:36 »
I det läget hade jag gjort som Vurre skrev, skaffat lammbar (eller stödmatat med flaska) och kollat över foderstaten om tackan inte har mjölk till fler än ett lamm. Ett lamm som tjuvdiar alla tackor är inte roligt om en tacka får tex juverinflammation eller ORF...
                                                       Mvh
                                                   Charlotte
Ja, hade jag haft en större besättning hade jag nog följt ditt råd, men jag har bara tre tackor så i det här fallet är det bara bra att lammet får i sig så mycket som möjligt så att hon inte sackar efter.. (Får jag orf så lär väl alla bli smittade ändå, juverinflammationen är det annorlunda med givetvis) Även om mamman nu accepterar henne. Vad jag menar med detta är att bara lammet överlever de kritiska första dagarna så hittar det själv vägar att få i sig mat.. Och säga vad man vill, men äkta mjölk är nog bättre än mjölkbar, i alla fall om man får fråga lammet.

Till ts: fortsätt bara kämpa på, en del säger ju att tackan ändrar beteende när hon plötsligt ser andra tackor vara lite elaka mot hennes bebisar. Mjölk lär hon väl ha om hon får anpassad foderstat (vet inte vilken ras du har) Mina roslagstackor går på enkel foderstat, hö mineraler och vatten, samt det gräs de hittar i hagen- och mjölk finns nog, det var inte det som var problemet i mitt fall.)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Annaidalen

  • Inlägg: 16
    • Blekinge
SV: Elak tacka - bortstött lamm
« Svar #25 skrivet: 21 apr-10 kl 12:40 »
Det är ett gotländskt pälsfår.
Har hört att de ska vara extra svåra att lura på bortstötta lamm :(

Hur funkar det här med lammbar.
Om det bara är ett lamm som  behöver: Ska alla lammen ha tillgång till den? Hur lär man lammet att den kan gå dit och dia.

Kan man ge tacka något för att hon ska producera mer mjölk? Tec extra kraftfoder?

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Elak tacka - bortstött lamm
« Svar #26 skrivet: 21 apr-10 kl 13:03 »
Betfor är mjölkdrivande, ges torrt ngr hg/dag. Du kan pröva med det!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Annaidalen

  • Inlägg: 16
    • Blekinge
SV: Elak tacka - bortstött lamm
« Svar #27 skrivet: 21 apr-10 kl 20:50 »
Kan man inte ge betfor uppblött?
Tänkte då vet man ju att tackan får i sig vätska oxå...

lillpia

  • Inlägg: 91
    • Hälsingland
    • Kyrkvärdens gård
SV: Elak tacka - bortstött lamm
« Svar #28 skrivet: 21 apr-10 kl 23:01 »
Jag köpte en lammbar på granngården i år, det är en hink med napp längst ner. Monterade upp den i boxen där alla tackorna och lammen går, de lamm som får di från tackorna rör inte lammbaren. Vet inte om det är tur eller om de inte begriper vad de ska göra med den.
Jag brukar (har haft två flasklamm) börja med att mata lammet med flaska i tre dagar för att det ska bli starkt och få bra sug reflexer. Sen börjar jag fylla mjölk i lammbaren, man får locka lammet lite och visa den rätt. Första flasklammet fattade direkt men det andra som bara vägde 1,5 kg vid födseln fick jag hjälpa vid tre tillfällen men sen lärde han sig.
Det som är bra med lammbar är att man kan fylla i lammnäring så de klarar sig under hela dagen och behöver ingen passning. Som en tacka m kall mjölk  ;D !
Bättre ett får i hagen än åtta i grannen trädgård!

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Elak tacka - bortstött lamm
« Svar #29 skrivet: 22 apr-10 kl 07:02 »
Precis som JBF skrev, så mår lammen bäst av fårmjölk. En ras som oftast bara får ett lamm, som JBF har, är heller inga större problem med tjuvdrickande. Det är ju värre med t.ex finull, där jag märkte att de som tjuvade mjölk oftast tjuvade för "tredje lammet" som oftast hade svårare att få mat ändå. Då blir problem.
Tror det är många raser som är svåra med att acceptera adoptivlamm. Gutarna har jag aldrig lyckats med. De stångar ihjäl lamm de inte vill ha.
Många mer ursprungliga raser är också väldigt selektiva och väljer  (som JBF skrev) bort lamm som de inte tycker är tillräckligt pigga. Detta är en ren överlevnadsinstinkt och har inget att göra med att tackan är elak.

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Elak tacka - bortstött lamm
« Svar #30 skrivet: 22 apr-10 kl 09:26 »
Tackan kan säkert börja producera mera, det är bra om du stödmatar så lillen blir starkare och orkar suga ordentligt. Det är det som gör att mjölkproduktionen stiger. Det kan också dröja en vecka - tio dagar innan tackan ger upp och accepterar båda lammen. Försök hålla ut och vara envis.
Åsenfår, hundar och katter

Annaidalen

  • Inlägg: 16
    • Blekinge
SV: Elak tacka - bortstött lamm
« Svar #31 skrivet: 22 apr-10 kl 09:53 »
Jag kämpar på.
Jag stödmatar lite för att den ska vara lika stor som sin bror.
Försöker känna på båda lammens magar för att se så de är ungefär lika.

Tackan verkar inte vilja äta betfor :(
Varken uppblött eller torrt. Ska testa att blanda upp det med kraftfoder och se om det går bättre. De andra tackorna älskar betfor iallafall.

Nu har jag haft tackan uppbunden i 4 dagar.
Hon vill inte acceptera lammet men eftersom hon inte kan stångas (så mycket) så kommer lillan åt att dia.
Vet inte hur det kommer gå när jag slutligen måste släppa lös tackan...


vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: Elak tacka - bortstött lamm
« Svar #32 skrivet: 22 apr-10 kl 10:57 »
Gotlandsfår kan ta 10-14 dagar innan de  accepterar lammen. För varje gång du testar och misslyckas så förlänger du den tiden....

Betfor ska ges torrt. Får äter inte foder som blivit blött och har legat och svällt - i allafall inte mina får. De ratar blött hö. blött kraftfoder och blött betfor.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Annaidalen

  • Inlägg: 16
    • Blekinge
SV: Elak tacka - bortstött lamm
« Svar #33 skrivet: 22 apr-10 kl 11:36 »
Vad menar du med testar och misslyckas?
Jag har tackan uppbunden och håller även i henne ibland så att lammet får äta.
Tror lammet äter även när jag inte är där nu, för tackan kommer inte åt att knuffa bort det så hårt

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Elak tacka - bortstött lamm
« Svar #34 skrivet: 22 apr-10 kl 12:11 »
Hej!

Precis som du har jag haft en tacka som inte accepterade sitt lamm fast det skrek efter ett lamm (tyckte nog att den var för svag eller inte snggt nog  ;) )

Som det beskrevs här har jag uppbunden mamman kort och kortkort när jag ut för att säkerställa att lillen diar. Arg och frustrerad blir man när mamman knuffar bort lammet när den vill dia (band upp henne ännu kortare) och sparkar när den äntligen lyckas. Jag bestämde mig för att förhindrar sparkandet och la en hand pa ett bakben, bara ifall hon rör det  (:)  Hon lärde sig snabbt att det inte leder nagonvart (typ en dag). Var lammet nöjd mjölkade jag ut juvern i nappflaska, för att stimulera produktionen och för att ha ifall.... Samtidigt blev klart, att hon har mjölk pa bada sidorna och blev van att nagon rör henne där.

När mjölkprokuktionen äntligen äntligen kom igang riktig upptäckte tackan nog att det är skönt när lammet lättar trycket - det blev enklare med diandet och sist släppte jag tackan. Nu svarar hon när dottern ropa och det verkar frid och relativ fröjd. Lammet ligger fortfarande efter, men öronen har kommit upp och magen är rund och det beter sig som ett lamm och är med i gruppen. Och jag slapp flasklamm och tackslakt.
Därför:

Ger inte upp!

(Om inte tackan hade akzepterad lammet hade det blivit slakt direkt , jag stog inte ut med det beteende och hela eländet >:D)

Precis som du säger är man helt upprörd när bebisen blir inte älskad och mannen/sambon har största beundran för talamodet - men egentligen känns det bara som om man har inget val: Lammet vill leva och är stark nog och da ska det lever!


Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Lasse på Nyänget

  • Inlägg: 126
    • Medelpad
    • Nyänget
SV: Elak tacka - bortstött lamm
« Svar #35 skrivet: 25 apr-10 kl 17:07 »
Har precis som många av er andra också haft en tacka som stötte bort ena lammet. Band fast henne i ett kort rep och halsband så att hon bara kunde lägga sej. Först efter 1½ vecka i fångenskap gav hon med sej och lammet blev accepterat. Kommer garanterat att göra på samma sätt igen...

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Elak tacka - bortstött lamm
« Svar #36 skrivet: 29 apr-10 kl 09:38 »
Hej!

Dag  tre började det nog lossnar  med min tacka och bortstötta lammet. Ger inte upp, mjölkproduktionen kommer igang och att ha ett flasklamm är bara trakigt för alla. Som jag skrev har jag mjölkat tackan lite efter lammet hade diat för att säkert tömma juvern och ha all mjölkk jag kunde fa till lammet. Stödmata det gärna när den inte blir runt om magen. Lammnäring ät bra att ha, men modersmjölk är klart överlägsen.

Mod!

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Elak tacka - bortstött lamm
« Svar #37 skrivet: 29 apr-10 kl 11:51 »
Har precis som många av er andra också haft en tacka som stötte bort ena lammet. Band fast henne i ett kort rep och halsband så att hon bara kunde lägga sej. Först efter 1½ vecka i fångenskap gav hon med sej och lammet blev accepterat. Kommer garanterat att göra på samma sätt igen...

Det var precis likadant för mig, en tacka som fick två lamm, ville inte ha det ena. Jag band upp tackan och hon gav sig efter ca 10 dagar. Det, som jag tyckte var tråkigt var att hon visserligen accepterade lammet men ropade aldrig på det och kom inte heller när lammet ropade. Lammet låg visserligen intill tackan men alltid vid bakändan, aldrig framme vid tackans huvud, som det andra lammet gjorde.
Åsenfår, hundar och katter

Vildrosen.

  • Inlägg: 408
SV: Elak tacka - bortstött lamm
« Svar #38 skrivet: 29 apr-10 kl 13:31 »
Vi har oxå en tacka som har fått för sig att det ena lammet inte är "hennes", hon stångar och puffar bort lammet.

Vi har löst det genom att sätta henne i en grind som är gjord för att "binda" fast tackan i (en speciall grind från knarrhult tror jag). Där sätter vi henne flera gånger om dagen (ibland håller vi henne bara) Så får lammet dia. Vi har gjort så nu i någon vecka och nu har tackan börjat acceptera lammet. Hon buffar bort lammet mindre nu och lammet kommer åt att dia oftare. Vi har inte gått in med flaska eftersom vi har haft möjligheten att hålla tackan flera gånger om dagen.

Sonda passar jag mig lite för - det är så lätt att mjölken kommer fel och att man orsakra en lunginflammation i sället. OM vi nu måste stöd mata lamm så försöker vi göra det så sällan och så lite som möjlig - liksom mer hålla lammet i liv och på så sätt "tvinga" lammet att dia - ibland med hjälp att hålla tackan.
Vi har även något lamm som inte får dia alls - de måste vi naturligtvis mata lite mer och "bättre" och de blir präglade på oss ganska snabbt. Kommer springande då man kommer ner till fåren. Men även dem försöker vi att ge lite mindre mjölk då de blivit älder - de tjuvdiar då. Detta gör vi för att vi tror att "riktig"fårmjölk är bättre än vällingen.

Det är bara att prova sig fram, ha lite is i magen och göra det som känns bäst rent instingtivt.

Lycka till
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Ulla Krull

  • Inlägg: 325
SV: Elak tacka - bortstött lamm
« Svar #39 skrivet: 29 apr-10 kl 21:44 »
Vildrosen, man ska inte vara rädd för att sonda om det behövs. Jag har sondat många, många lamm och de har inte fått lunginflammation. Om lammet är helt medvetslöst så ska man inte föra ner sondslangen för då saknar lammet sväljreflexer och då kan den komma fel men annars har jag bara varit med om att sonden har kommit fel en gång och då hördes lammets andetag mycket tydligt i sondslangen, inte bara det vanliga gurglandet.
När man är i läget att sonda så är det ofta bara döden man har att välja på så man har inte så mycket att förlora.
Om lammet är medvetslöst så kan det behöva glukosinjektion i buken istället.

Att däremot försöka mata ett mycket dåligt lamm med nappflaska medför större risk för att mjölken rinner ner i lungorna plus att man inte har riktig koll på hur mycket lammet verkligen får i sig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

760 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser