Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ohyra i hönshuset!  (läst 956 gånger)

Cathyy91

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
Ohyra i hönshuset!
« skrivet: 11 okt-19 kl 20:33 »
Hej, ikväll när jag var i hönshuset med sambon så hitta han massa små små kryp som satt i klungor i taket och även kröp runt, dom trilla även ner på oss. Har sökt massa och hittat om kvalster och även löss men känns som inget stämmer in på dom krypen vi såg, dom var typ lite gul/ genomskinliga... någon som vet vad detta kan vara???

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Ohyra i hönshuset!
« Svar #1 skrivet: 11 okt-19 kl 20:39 »
troligtvis kvalster.. Köp kiselgur/smite. Pudra över väggar tak och golv.. vänta nån dag.. städa ur och pudra på nytt.. Pudra hönsen under vingarna och i baken.. Byt sittpinnar..  Kiselgur är ofarligt/miljövänligt och går att äta.. undvik att hönsen får det i ögon och andningsvägar när du pudrar bara...
Fjäderfän och kaniner

Cathyy91

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: Ohyra i hönshuset!
« Svar #2 skrivet: 11 okt-19 kl 21:02 »
Okej då ska jag pröva det!! Tack för svar!!

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Ohyra i hönshuset!
« Svar #3 skrivet: 28 okt-19 kl 17:18 »
Har du så mycket så kommer inte nått kiselgur funka, det enda som tar kol på de där är insektsgift och värme.

Kvalstren är nästan vita när de inte sugit blod.

Jag har kämpat med den där ohyran i snart 1 år efter oärliga säljare, men nu efter ca 10 rejäla uppvärmningar av hönshuset verkar det ha gett med sig.
« Senast ändrad: 28 okt-19 kl 17:26 av Pumba »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

357 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser