Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  x  (läst 10392 gånger)

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Mjölksyrejäsning
« Svar #20 skrivet: 16 aug-04 kl 01:31 »
Och jag har fortfarande inte fått tag i min burk :-( Fick en lista med återförsäljare i länet, men ingen ville ta in en åt mig.

Ok...till kålen igen. Ville bara kommentera lite, det som skrivits sen jag läste detta topic sist.

Pepparroten funkar! Jag har aldrig fått mögel i kålen.

Jag steriliserar inte burken, utan diskar bara i hett vatten och låter torka. Däremot så kokar jag stenen jag har som tyngd.

Kål behöver sällan startkultur i form av vassle eller spad från föregående sats.

Jag syrar ofta i "våningar". Kål, hela blad, morötter, hela blad. kål, hela blad, rödbetor, hela blad...osv. och delar sen upp det färdiga i olika burkar och ställer i kylen. Hel kummin, senapsfrö och enbär är gott att ha i dom olika lagren. Passa också på att syra vinbärsblad till dolmar.

Det översta blir gärna lite missfärgat. Täck ordentligt med hela blad, lägg på ett fat och sen stenen och se till att vätskenivån aldrig understiger kålen. Det pyser lätt upp i början, så tryck till lite på stenen om det ser ut att resa sig över vätskenivån.

Burken ska inte vara hermetiskt tät, men tät nog att det inte ska komma in bakterier och svampar utifrån. Jäsningen kan spränga en helt tillsluten burk. På min 7 liters glasburk använder jag gladpack, eller en bit lakansväv med en gummisnodd runt. En riktig mjölksyrekruka (eller för den delen en jäshink för vinframställning) har vattenlås och släpper ut gasen.

Och håll inte på och nyfiket rota runt och peta hela tiden. Kålen sköter sig självt och OM den slår fel så behöver man inte öppna för att kolla. Det känner man på en distinkt lukt av ruttnande kål, på avstånd :-) Men det har bara hänt mig en eller två gånger och jag har hört att rhododendronbusken gillar både misslyckad kål och feljäst vin. Och kål är ju billigt, så det kan man nog bjuda busken på i så fall.

knippet

  • Gäst
Re:Mjölksyrejäsning
« Svar #21 skrivet: 18 aug-04 kl 16:03 »
Ej hermetisk alltså...
Det är det jag har haft, jag trodde att bakterier och svampar bara kan motstå hermetisk tillslutning.

Och i dessa våningar har du inget vassle alltså? Utan bara stampar det.....? eller??

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Mjölksyrejäsning
« Svar #22 skrivet: 18 aug-04 kl 22:27 »
Hermetiskt var kanske fel term egentligen. Det får inte vara så tätt att burken spricker av trycket när det jäser.

Inget vassle, bara stampat. Om det inte räcker med vätskan så toppa med kokt vatten med lite salt. Alltså, inget av grönsakerna får vara över vätskenivån.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Mjölksyrejäsning
« Svar #23 skrivet: 20 sep-04 kl 13:18 »
Helt rätt. Vattnet skall vara avsvalnat  :)

Och till er som råkat ut för mögel. Pepparrotsbitarna skall flyta OVANPÅ alltihopa. Vet inte om det kom fram ordentligt förut....

Lycka till!

kurt

  • Inlägg: 3488
Re:Mjölksyrejäsning
« Svar #24 skrivet: 30 nov-04 kl 08:19 »
Färska grönsaker klarar inte att frysas och sedan tina pga att växtcellerna går sönder och näringen läcker ut och bakterier sedan kan växa oreglerat. Det bör ju inte vara något problem med mjölksyrade grönsaker, där är redan växtcellerna krossade och andra bakterier bör inte kunna börja växa pga syran och att näringen redan är uppäten.

Så utan att ha någon praktisk erfarenhet så tycker jag att mjölksyrade grönsaker bör kunna klara att frysas och tinas. Naturligtvis bör man vara uppmärksam så att de inte luktar illa eller något, men jag tror att det är OK.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 5 användare (2 dolda)
alternaiv, skräptanten, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser