Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad göra med tomatöverskottet?  (läst 4604 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Vad göra med tomatöverskottet?
« skrivet: 14 sep-03 kl 03:38 »
Carina
 To 27 Sept, 2001 - 10:12
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!
Har ni några tips på vad jag kan göra med tomaterna jag inte hinner äta upp innan de blir dåliga. (De är för få för att säljas).

Jag har hittat ett recept på syltade gröna tomater (man lägger in dem i ättika helt enkelt).
Nu är jag inte förtjust i ättika så jag letar efter andra alternativ.
Jag har också hittat ett recept på hur man gör tomatpure´.
Vet någon hur man gör "krossade" tomater?
Många av tomaterna är fortfarande gröna, ska jag låta dem ligga inne och mogna innan jag gör något med dom, eller?

Tacksam för tips!
 
Sture A
 To 27 Sept, 2001 - 20:39
--------------------------------------------------------------------------------
Här har Du ett bra tips. Du skållar tomaterna först i 30 sek, drar av skalet krossar dem till lämpliga bitar och frys in. Vad skall man ha dem till jo bl.a köttfärssås,fyllnig på pizza,bönor i tomatsås osv.
Hälsningar
Sture Andersson
Kinnekulle
 
Carina
 Fre 28 Sept, 2001 - 11:48
--------------------------------------------------------------------------------
Tack för tipset!
Det lät jättebra  
 
Anna Norén
 Sö 30 Sept, 2001 - 20:48
--------------------------------------------------------------------------------
Vi har bara kört tomaterna direkt som de är i en matberedare och sedan fryst in.
Chilisås är en höjdare och torkade tomater i olja.
 
Camilla
 On 10 Okt, 2001 - 20:17
--------------------------------------------------------------------------------
Torkade tomater är gott! Dela tomaterna i 4 delar. Torka dem i ugnen (60 grader) i ca 6-7 timmar (eller kanske över kaminen/i vedspisen?). Vänd ibland så de torkar jämt.

Hemskt gott att lägga in i olja ihop med vitlök och örtkryddor, men jag har för mig att det inte var så nyttig? minns inte vad det var för bakteriehärdar som frodades i oljan/vitlöken... Hmm, fast gott är det!  
 
Camilla
 On 10 Okt, 2001 - 20:20
--------------------------------------------------------------------------------
Äh, nu var jag för snabb på "skicka-knappen"!

Du skrev att alla tomaterna inte hunnit mogna; jag har sett någonstans att man klippte av hela plantan och hängde den upp och ner i ett soligt fönster för att de sista tomaterna skulle hinna mogna. Vet inte om det funkar, men man kan ju alltid prova! (fast nu har du säkert ätit upp alla tomaterna... Men det kommer ju fler år.)
 
anders
 On 31 Okt, 2001 - 13:07
--------------------------------------------------------------------------------
Det funkar också att bara lägga de gröna tomaterna i ett lager på en tidning vid fönstret så mognar de efterhand.
 
Lina
 Ti 18 Dec, 2001 - 11:22
--------------------------------------------------------------------------------
Har du prövat att göra tomatchutney? Det är supergott att ha till all möjlig mat som tillbehör eller på mackan. Du kan göra grön tomatchutney av de gröna tomaterna. Här är ett recept:
(tyvvär är det fr en engelsk kokbok så man måste räkna om alla måtten, vilket jag inte hunnit göra än men
1lB=450g, 1 pint=5,7dl, 1oz= 25g)
4lB gröna tomater
1lB äpplen
1½lB lök
8oz kärnfria russin
½oz färsk ingerfära
12 chilis(varieras efter smak och styrka på chilin)
1lB brunt socker
1 pint vinäger
skiva tomaterna, hacka löken och äpplena. Riv eller hacka fint chili och ingerfära.
lägg allt i en gryta och låt sjuda på svag värme tills alla grönsakerna är mjuka och allt har kokat ihop till en gröt.Häll upp i burkar och tillslut direkt.
jammijammmi
krydda extra efter fantasi, smak och behag tex med indiska kryddor.
 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 2 användare
Sundance, Jens Lanestrand

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser