Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hallonbuskar i djupsäng  (läst 2048 gånger)

Pim Hollmer

  • Inlägg: 3
Hallonbuskar i djupsäng
« skrivet: 27 sep-18 kl 23:42 »
Jag håller på och anlägger en djupsängsodling på den gamla gödselstacken bakom stallet. Den första djupsängen blev klar för några veckor sedan, och där satte jag fyra hallonbuskar av olika sorter. Jorden är förmodligen ganska sur, eftersom den till stor del består av gammalt spån och dynga från hästboxarna. Jag blandade i kanske 10% nybrunnen gödsel och 10% kompostjord när jag anlade djupsängen, samt en näve benmjöl till varje buske vid plantering. Sedan marktäckte jag med gräsklipp. Är det något mer jag bör tänka på där? Jag har inte kunnat mäta exakt pH, har beställt en pH-mätare som dessvärre inte kommit än (tydligen var det lång leveranstid...).

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hallonbuskar i djupsäng
« Svar #1 skrivet: 12 okt-18 kl 11:22 »
Jag tror du överdriver lite, hallon är ganska anspråkslösa. Dina kanske får det så bra att de bara producerar en massa löv och inga bär

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Hallonbuskar i djupsäng
« Svar #2 skrivet: 23 okt-18 kl 09:12 »
Vad du ska tänka på med hallon......ja först och främst att de sprider sig.
Vi hade självplockning av hallon, olika sorter, 1986-1988...de plöjdes upp men har ändå lyckats tränga sig genom en häck och dyker fortfarande upp med bär än idag!!! Så att du satt tre olika sorter på liten yta, kan skapa problem.
För flera år sedan längtade jag tillbaka till hallon och köpte 1!(en)! hösthallonplanta. Den har jag försökt begränsa, den har givit mig en hel rad (15 m lång) ute i fält + att jag varje år gett bort sticklingar, det räcker med en liten rotbit. Varje gång har jag trott att allt var borta men så nästa vår kom det nya plantor....
Hösthallon är en underbar sort, för det får inte mask (blommar för sent) och ger bär ända in i vintern. Utmärkt biväxt och när säsongen är över så kapas allt av, istället för att sortera vilka stammar som ska bort. Friska och stora fina bär.
Hallon klarar sig på "vanlig jord" och är anspråkslösa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser