Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  loppor  (läst 1440 gånger)

Sally

  • Inlägg: 641
loppor
« skrivet: 29 jun-07 kl 18:38 »
Hej! Jag brukar aldrig ha problem med loppor utom när hönorna bestämmer sig för att de ska ruva. Då dyker det upp en och annan i redena. Jag byter strö och donar, men finns det något som man kan "lägga" i redena för att stävja detta? Någon växt eller ofarligt/ogiftigt medel?

Sally
Går det...så går det!

Sabelpoot

  • Inlägg: 182
    • Västergötland
    • Sabelpoot.se
Re:loppor
« Svar #1 skrivet: 29 jun-07 kl 19:21 »
Hej,

Det finns flera gamla huskurer man kan prova.

Kalka är något som man har gjort i alla tider. När man har gjort rent hönshuset och dess inredning noga tar man och kalkar allt. Det är ett beprövat medel, som kvalster och andra parasiter inte tycker om. Man kan även blanda i kalken i hönsens sandbad.

Det fanns även fler gamla huskurer som man använde sig av förr i tiden. Man använde sig bland annat av  torkade blad av vissa växter och örter så som malört, vinruta, renfana och ormbunksblad. Dessa la man i redena under ströet.

Mer info finns på min hemsida: www.sabelpoot.se

Mvh Linda

onsikepigan

  • Inlägg: 19
Re:loppor
« Svar #2 skrivet: 29 jun-07 kl 21:47 »
Hej!
Enligt "gammalt" ska man lägga ormbunksblad i redet där de ligger på ägg-värper, så blir det inga loppor.
Men det är SÄKERT kvalster du har. Det räcker med att göra rent i hönshuset och VRÅLSPRUTA med "kill it" vår o höst så blir de flesta döda. En av mina "Kompis" var full av "kryp" hon LED. Vi stoppa henne i en plastpåse,,, med huvudet utanför då,,, o spruta in en massa "kill it". Sen kunde vi bära henne igen UTAN att det kröp på hela oss. O hon blev betydligt piggare.
Ha det bra
Petra

Sally

  • Inlägg: 641
Re:loppor
« Svar #3 skrivet: 29 jun-07 kl 23:12 »
Tack för tipsen! Det är definitivt loppor jag fått (eller hönsen ;)), inte kvalster. Vad är "kill it" och var köper man det?

Sally
Går det...så går det!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

323 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser