Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygger uthus/förrådsbod  (läst 38227 gånger)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #40 skrivet: 13 jul-20 kl 18:03 »
Jag har byggt mitt garage på exakt samma vis som du, men en betongsula under väggarna och öppet på mitten, och jag har gjutit i sektioner. Inga som helst problem, men jag gjorde min sula 20cm bred och 50cm hög istället för tvärtom, och där jag skarvat har jag låtit de undre 25cm sticka ut en bit så det inte blir en "generalskarv". Och armeringen får förstås passera genom skarven för att hålla ihop det. Vattna den färdiga betongen när du gjuter det nya så fäster det bättre.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #41 skrivet: 13 jul-20 kl 18:12 »
Tack, då tror jag att jag har en plan.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #42 skrivet: 13 jul-20 kl 19:25 »
Gjorde en snabb koll i CAD, med en formlängd på 2387,5mm kan jag koppla ihop alla segment jämt, om jag vill återanvända samma form om och om igen. Nå så får man räkna skarven förstås.



Hur många varv armeringsmatta är passligt i en 20cm platta, två? Jag antar man fäster mattorna mellan elementen med raka armeringsjärn som man binder eller svetsar fast i mattorna i varje sektion. Och kanske extra i hörnen.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #43 skrivet: 13 jul-20 kl 20:35 »
Två blir nog lagom. De skall ju helst sitta minst 5cm från ytan på betongen så det passar ju om du har två med tio centimeter mellan.

Sedan vet jag inte hur många gånger du kan använda samma OSB till form. Jag använde råspont till formen och de gick att använda två gånger, sedan hade de svällt så mycket och tappat formen att de inte var kul längre. Men de hade säkert gått att använda en gång till om man verkligen ville.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #44 skrivet: 13 jul-20 kl 20:53 »
Ah jag tänkte att eftersom jag kan göra formen mindre och återanvända den, kunde jag tillverka den från 50x100 sågade reglar som jag redan har, som inte skulle räcka om jag måste göra en enda stor form. Jag antog att dom skulle klara flera gjutningar men kanske inte om det var erfarenheten du hade av råspont. Dessa är kanske lite grövre än vad du använt. Kan väl lägga plast på insidan annars.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #45 skrivet: 13 jul-20 kl 21:16 »
Du kan säkert använda formen flera gånger. Mina 17mm råspont av frodvuxen gran är ju det billigaste och sämsta man kan köpa. Tar man byggplast på så borde det hålla nästan hur länge som helst.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #46 skrivet: 14 jul-20 kl 08:25 »
Ja det blir så jag gör, fast jag ska inte göra så små formar, jag ska göra större L-formade så jag kan gjuta en fjärdedel i gången och fixa hörnen i ett. Annars blir det väldigt komplicerat med skarvar som ska vara i hörnen. 0,35 kubik i gången måste jag väl kunna gjuta även med slarvig rygg.


Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #47 skrivet: 14 jul-20 kl 08:51 »
Ja det blir så jag gör, fast jag ska inte göra så små formar, jag ska göra större L-formade så jag kan gjuta en fjärdedel i gången och fixa hörnen i ett. Annars blir det väldigt komplicerat med skarvar som ska vara i hörnen. 0,35 kubik i gången måste jag väl kunna gjuta även med slarvig rygg.



Tänk bara på att armera rejält i skarvarna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #48 skrivet: 14 jul-20 kl 12:48 »
Ska armera med tjockare järn mellan skarvarna, blir väl att borra hål på några ställen i ändorna på formen så man kan sticka in armeringsjärn.

Gjort väggarna nu, ska och köpa plast och så vill jag fixa så jag kan enkelt montera och demontera dom utan att behöva skruva rakt i träet.


 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #49 skrivet: 14 jul-20 kl 14:30 »
Tänk på att betong är tungt som satan, du måste se till så att formarna inte kan röra sig utåt när du tömmer i. Inte för att det spelar så stor roll, men det går ju åt mer betong om formen bågnar utåt.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #50 skrivet: 16 jul-20 kl 17:19 »
Jag ska lägga stöd på sidorna av formarna så dom inte buktar.





Såhär ser det ut nu, blir 4 st 8mm armeringsjärn per skarv, har några bitar med plywood för att inte göra en rak skarv. Även ett armeringsjärn i hörnet som jag böjt till en 90 graders vinkel för att stötta hörnen. Kanske jag borde bocka till en krök på ändan av armeringsjärnen i skarven också. Kanske det håller bättre så.

En sak jag inte gillar är hur jag ska få det andra lagret i rätt höjd, det är lite fippligt och ostabilt. Nu är det första på 5cm höjd från botten och det andra 5cm till. Kunde ha fått vara 10cm mellan lagren så hade det blivit mera jämt fördelat genom sulan.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #51 skrivet: 16 jul-20 kl 17:22 »
Klipp till korta bitar armeringsjärn och svetsa som distanser mellan lagren för att hålla dom på plats, det gjorde jag. Går fort med migsvets eller pinne och då ligger grejerna kvar när man kastar i betong och skakar ur bubblorna.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #52 skrivet: 18 jul-20 kl 09:14 »
OK det är svetsat, fick låna en svets igår av farsan, trodde den exploderade men det var en rifa kondensator som gav upp, så jag fick börja reparera svetsen då också. Sen var jag och köpte 6 säckar cement som borde räcka till denna sektion. Men är ganska öm i ryggen idag, har slarvat med ryggen i två veckor nu, lyfta tunga säckar med cement och svetsen var inte så bra, borde kanske ge den en paus med allt tungt lyftande i några dar nu.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #53 skrivet: 18 jul-20 kl 09:44 »
Det brukar alltid gå åt mer cement än man tror, så det skadar inte att köpa några extra. Det går ju ändå åt till nästa sektion sedan. Tråkigt att stå där med en nästan full gjutform och cementen är slut.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #54 skrivet: 18 jul-20 kl 14:37 »
Jag tog till med en extra säck. Men det blir först på måndag jag gjuter, idag har varit syltkokardag och vi har besök. Imorgon ska det hälsas på kusiner som bort långt borta, så det blir först måndag, och tar det slut då ligger affären bara 4km bort.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #55 skrivet: 20 jul-20 kl 16:20 »
Gud vad jag är trött, rädd för morgondagen och ryggen, sitter medn kylpack för säkerhets skull nu. Och det blev 6.5 säckar....



Och jag glömde plasten.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #56 skrivet: 20 jul-20 kl 16:55 »
Inte för att det egentligen behövs, men du kan gå ut tidigt i morgon med en stålborste och jämna till ytan om du vill. Men lecablocken kommer stå bra på den där ändå.

Bra träning för ryggen, det där  ;D Du har ju åtminstone grävare, jag fick gräva bort 70kvm jord för hand. Sedan kom dom inte in med grusbilen så jag har handlastat 50-60 ton 0-35 också.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #57 skrivet: 21 jul-20 kl 06:12 »
Idag betalar jag... Kom nästan inte ur sängen.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #58 skrivet: 23 jul-20 kl 12:31 »
Flyttat formen och gjort mera armeringsnöät. Denna gång svetsade jag ihop det till "burar" innan jag lade dit det. Måste skarva några träbitar i ena sidan nu men det går snabbt. Har köpt mera cement men är lite rädd att börja igen med tanke på ryggen.



Jag vet inte om det OK att slänga diverse spill cement som redan härdat i botten eller om det är dåligt att göra så.

Svetsar två armeringsnät, använder reglarna för att få avståndet 10cm, katten ska alltid va me men han har ingen svetsmask så han fick gå.



Ska även va med då jag gräver i grushögen.


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bygger uthus/förrådsbod
« Svar #59 skrivet: 23 jul-20 kl 12:46 »
Spillcementen skulle jag hellre kasta i gruset, den försvagar betongen


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 2 användare
xaelanar, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser