Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foderlådor  (läst 4797 gånger)

Abigail

  • Inlägg: 655
Foderlådor
« skrivet: 05 jan-10 kl 13:34 »
Jag har några foderlodor i frigolit som stått upp och nervända utomhus. De har ett tunt lager med svart mögel i sig. Hur tvättar jag enklast bort det? Med ättika? Vågar man använda starkare saker?

Lådorna bör ju behandlas på något sätt på insidan för att hålla i många år. Kan jag låta dem torka ordentligt och sedan lägga ett tunt lager vax? Finns det något annat som fungerar bättre?

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Foderlådor
« Svar #1 skrivet: 05 jan-10 kl 14:54 »
Ett tips inför nästa höst är att när allt fodret är uppätet så om det går öppna inne i foderlådan så att bina kommer åt hela "behållaren". De gör kliniskt rent åt dig och du slipper mögel och disk. Men det är lite extra arbete att öppna så det passar inte alla.

Frigoliten tål inte aceton och andra lösningsmedel, annars klarar den det mesta. Jag har mina obehandlade på insidan.

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Foderlådor
« Svar #2 skrivet: 05 jan-10 kl 19:16 »
Om det är EPS Expanderbar PolyStyren där E egentligen är att man har mera luft än vanligt i plasten så är det ändå inte FRIGOLIT (stora plastkulor).
EPS är 3-4 ggr tätare och man kan regnöra med en vattenspruta med bra munstycke eller använda högtryckstvätt med bred stråle och lite varsamhet.
Använder man t ex ett vanligt förekommande turbomunstycke så drar man isönder plasten.
Klorinlösning är också bra mot mögel i fall att man behöver använda kemikalier.
Skrapa rent, tvätta med klorintrasa och sedan spola bort resterna fungerar.

Curt

  • Inlägg: 621
SV: Foderlådor
« Svar #3 skrivet: 05 jan-10 kl 20:22 »
Jag har några foderlodor i frigolit som stått upp och nervända utomhus. De har ett tunt lager med svart mögel i sig. Hur tvättar jag enklast bort det?
Frigolit är ett varumärke för EPS som står för expanderad polystyren. EPS kan tillverkas med en densitet upp till ca 100 kg/m3. Densiteten 100 kg/m3 lämpar sig för bikupor och foderlådor. För isoleringsändamål används EPS med densitet 15-30 kg/m3. EPS tillverkas genom att expandera kulor av polystyren. Ytan blir rå och är en bra grogrund för mikroorganismer om man tillför näring som tex socker. För att desinficera EPS bör man undvika sådana preparat som Klorin. Klorin är en lösning av natriumhypoklorit. Detta ämne är inte lämpligt att släppa ut i miljön. Den rekommendation som gäller i dag är att efter skrapning och tvättning tvätta lådor och liknande med ett medel som heter Virkon S i en 2% lösning. Virkon S finns hos Granngården. Den svarta färgen blir du nog inte av med oavsett medel.
Som isoleringsmaterial förekommer polystyren även under beteckningen XPS vilket står för extruderad polystyren. XPS används inte för tillverkning av bikupor eller foderlådor.

Sten-Åke Lindell

  • Gäst
SV: Foderlådor
« Svar #4 skrivet: 06 jan-10 kl 09:26 »
Vill man ha bort det svarta möglet får man använda Klorin, att det sedan finns sk miljövänligare alternativ som Virkon S som fungerar ibland men oftast inte så får de som vill prova det också tills de inser att det går åpt 3-4 gg mera och blir inte rent.
Man släpper ut 3 - 4 ggr mera halvfarligt i stället för en liten skvätt klorin på en trasa. Sedan kan man ju alltid diskutera vilket alternativ som är miljövänligast. Miljöalternativen är ibland miljöovänligare på det sättet.

Har därmed inte sagt att man inte skall vara rädd om miljön, men när man är mera fundamentalistisk än miljövän då gör jag som jag tycker är bäst.

Jag använde 4 liter tralltvätt, borsstade och lät det dra och körde högtryck medan en granne använde 24L miljövänlig grön med högtryck enligt anvisning (det står rätt) för nästan samma jobb och hans gräsmatta såg j-lig ut hela sommaren.

Jag ansåg mig vara miljövänligast i det fallet. Här finns många miljöaktivister/förespråkare och många av dem är ett större hot mot miljön än vad jag är.



ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Foderlådor
« Svar #5 skrivet: 06 jan-10 kl 15:12 »
Har kört med soda (lut), klorin och målartvätt (=lut+klorin), alla med gott resultat.

Angående Klorin så är det ju inget förbjudet ämne utan säljs utan restriktioner och blir vanligt koksalt när det bryts ner enligt tillverkaren.

Målar man om huset så går det åt minst 100 gånger så mycket målartvätt utan att någon höjer på ögonbrynen.

Men som alltid börja med det minst miljöpåverkande och gå åt det skarpare hållet. De svarta prickarna är knappast farliga för bina.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

339 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser