Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rörig rördragning och en jävla massa strul idag.  (läst 1568 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Rörig rördragning och en jävla massa strul idag.
« skrivet: 21 jan-19 kl 15:02 »
I pappas hus har det varit nån tidigare ägare som kompletterat vedpannan med en elkasset och nu när det varit runt -30 en längre tid, så blir det dåligt med varmvatten och värmen funkar dåligt.
Kallrasspjället på ena dassets ventilation har fastnat och duschblandaren frös sönder i natt.
Skatorna bråkade om maten och lyckades krascha ytterglaset i ett tvåglasfönster idag.
Snön rasade från taket i natt och tryckte naturligtvis in ett källarfönster.
Vaknade i morse och det var 10 grader inne.
Bättre dagar har man haft.

Började dagen med att stänga av vattnet och skotta snö i källaren.
Lagat källarfönstret och bytt blandare på dass.
Stoppat in ett lakan i ventilationsröret för att stänga ute kallraset, är inte så sugen på att vara ute och laga det i -33.

Så var det dags att börja kolla varför det inte blir varmt fast pannan är på nästan 100 grader, när man eldar.
Efter en del funderande och undersökande hittade jag felet.

Jävla klåpare som installerat elkassetten med cirkulationspump. Den är kopplad parallellt med ved pannan.
Den är kopplad så att den tar det kalla vattnet från ingående på vedpannan och skickar in det efter shunten på det rör som ska skicka värme till elementen.
Det resulterar i att det varma vattnet som går ut från pannan blandas ut med kallvatten, om man inte kör elvärme hela tiden.
Funkar ju så länge det inte blir riktigt kallt.

Stängde av cirkulationspumpen och sågade av röret och monterade en kulventil, så det går att stänga av vatten cirkulationen till elkassetten.

Nu börjar det bli riktigt varmt i huset och har till och med fått sänka värmen på några element, fast det bara är självcirkulation.

Får nog bli en ominstallation av elkassetten till sommaren för det är nog ingen bra ide och riva och bygga om värmesystemet mitt i vintern.

Ibland blir jag irriterad på alla prylar man har, men idag var det bra, så allt kunde ordnas utan att åka och handla.

Det är ju på modet att preppa och sånt för att klara en krissituation och många pratar om livsmedel mm. då, men glömmer bort att skrot och prylar är bra att ha också.

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Rörig rördragning och en jävla massa strul idag.
« Svar #1 skrivet: 21 jan-19 kl 16:18 »
Ibland när man är förbannad över tidigare ägares idiotier så tänker jag: Undrar vad nästa förvaltare av huset kommer tänka om mig och mina lösningar?
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Rörig rördragning och en jävla massa strul idag.
« Svar #2 skrivet: 21 jan-19 kl 22:03 »
Elkassettproblemet påminner mig om ett bekymmer vi hade för rätt många år sedan i morsans föräldrahem.
Kombipanna från 60-talet, tror den heter Euronom.  Någon gång på 70- eller 80-talet, när oljan var dyr men elen billig, monterades elpatroner i pannan enligt ritning som levererades från tillverkaren. Det visade sig ganska snart att när man körde elpatroner istället för olja, så blev elementen varma även om shunten stod på 0 och cirkulationspumpen avstängd (värmesystemet är ursprungligen byggt för självcirkulation).
Förklaringen visade sig när man studerade ritningarna en gång till.  Shunten är inbyggd upptill i pannan. "Kallvattenintaget" till den är inte direkt hopkopplat med  någon anslutning för returledningen från elementen (det finns för övrigt flera flänsar på olika ställen på pannan, för att koppla returen till), utan det är ett fristående rör inne i pannan som går från shunten och ner till någon dm över botten. Olyckligtvis direkt ovanför den ena elpatronen!
En tillfällig lösning blev att vända på cirkulationspumpen och alltså köra cirkulationen motsatt väg mot vad det var tänkt i systemet. 20 år senare löstes problemet permanent genom att avskaffa den inbyggda shunten och sätta upp en yttre shunt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Rörig rördragning och en jävla massa strul idag.
« Svar #3 skrivet: 21 jan-19 kl 22:21 »
Ibland när man är förbannad över tidigare ägares idiotier så tänker jag: Undrar vad nästa förvaltare av huset kommer tänka om mig och mina lösningar?

Med lite tur så har du hunnit lämna ansvarstagande ställning och lagt dig raklång.
Då får dom muttra bäst dom vill.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Rörig rördragning och en jävla massa strul idag.
« Svar #4 skrivet: 22 jan-19 kl 00:00 »
Jag räknar kallt med att jag kommer att bli ihågkommen ;D

Många ungar och ett billigt paradis att lämna över borgar för det inte kommer att hamna utanför familjen, så de kommer att veta vem som gjorde det, men inte hur och var. ;D Tror att varför ??? kommer att vara ett återkommande utrop... Möjligen följt av gubbdj...l.

Min far som var elektriker hade lite dålig tilltro till spik, så han slog alltid i ett par extra... Gärna galvade 4 och 5 tum. Man har ett arv att förvalta ;D

 

piggetröska

  • Gäst
SV: Rörig rördragning och en jävla massa strul idag.
« Svar #5 skrivet: 22 jan-19 kl 01:25 »
Eftervärldens dom blir gärna hård. Trots att vederbörande i god tro följde manualen för montering av elkassetten.

Tät satta 4 - 5 tums spik  :) :)  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

373 gäster, 5 användare (1 dolda)
Sebastian Berggren, Sjul, Lillskiten, Corvus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser