vad är klimatneutralt bränsle i en förbränningsmotor? Kan du få den att avge noll CO2? För det är det som det handlar om. Inte att mildra utsläpp utan att ta bort dem helt. Det är detta som man idag eftersträvar. Sedan blir det ju givetvis en övergångsperiod som kommer att handla om större avgaskrav,än högre beskattning av fossilbränslen i syfte att fasa ut förbränningsmotorn. Biobränslen är inte klimatneutrala som många tror . Marknaden själv tror att sista bilen med förbränningsmotor säljs i bilhallen år 2027. Det är ju bara några år dit. Men frågan som jag tycker de flesta bör ställa sig är vad man skall köra på när mackdöden slår till. När det blir svårt att tanka och kostnaderna för bränsle blir väldigt höga. För skattetryck,avgifter och konkurrens mellan mackar kommer drastiskt att minska vilket leder till höga priser . När detta sker är svårare att sia om men jag skulle definitivt inte lägga några pengar idag på att köpa en ny bil med förbränningsmotor.
Och kan du få ner de klimatpåverkande utsläppen från produktion av en ny bil till 0?
Beträffande biobränslen så blir ju de klimatpåverkande utsläppen mindre om biomassan förbränns till huvudsakligen CO2 och vatten (efter lämplig förbehandling till ett bränsle som en kolvmotor kan köras på), än om man låter den brytas ner i det fria av mikroorganismer som därutöver genererar stora mängder metan.
Beträffande drift av förbränningsmotorer på biobränslen så är som bekant etanol och HVO de bäst fungerande bränslena idag. Önskvärt är såklart att man kunde eliminera de 15 procenten fossil bensin i E85, men det borde vara möjligt att ta ut lättare kolväten ur HVO-processen för att åstadkomma den saken.
Andra möjligheter är ju t ex biogas (även om jag inte gillar den med tanke på metanläckage i processen och kolvmotorers och katalysatorers svårigheter att förbränna metan fullständigt) och gengas.
Den biogas som ändå uppstår genom rötning av biomassa som passar bra att behandlas på så sätt, anser jag bör gå till stationära uppvärmningsändamål hellre än fordonsdrift. Dels är det lättare att förbränna den fullständigt i t ex ett fjärrvärmeverk än i en kolvmotor, och dels slipper man på så sätt både riskerna med att förvara gasen under högt tryck och kostnaden för att rena den så den blir användbar som kolvmotorbränsle.
Det finns ett gammalt patent på en metod att göra ett flytande biobränsle via gengas, genom att låta koloxiden reagera med järn till järnkarbonyl, som förvaras i flytande form och i en reaktor ombord på fordonet sedan spjälkas till järn och CO. Järnpulvret får såklart återgå i processen.
Andra möjligheter som har varit på tal, är ju att bygga dieselmotorer för drift på trä- eller kolpulver, men de praktiska försök som har gjorts har åtminstone hittills varit nedslående. Och en ytterligare lösning är att driva vanliga ottomotorer på acetylen. Dock förekommer vad jag vet idag ingen icke-fossil produktion av acetylen.