Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuka kalkoner  (läst 2079 gånger)

Amanda89

  • Inlägg: 8
    • Blekinge
Sjuka kalkoner
« skrivet: 01 feb-19 kl 14:29 »
Hej.
Jag skulle behöva lite hjälp/råd angående våra bronskalkoner.
Vi köpte 10 st för ca 4 månader sedan, då va kalkonerna 3 veckor gamla. Efter bara några dagar hade två av dom dött.😪
Jag fick förklarat för mig att kalkoner har ”en känslig period” vid 3 veckor resp 3 månaders ålder. Efter några veckor låg yttligare en kalkon död..
Så har det fortsatt, en efter en har dom dött med några veckors mellanrum. Nu har det varit lugnt ett tag men idag tyckte jag en av dom såg hängig ut och kom inte fram och va nyfiken som hon brukar.
Dom äter och dricker som vanligt och får bra rekommenderat foder för just kalkoner.

Är det någon med kalkonerfarenhet här som har någon bra gissning på vad som kan va fel?

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Sjuka kalkoner
« Svar #1 skrivet: 01 feb-19 kl 16:36 »
Hej.
Jag skulle behöva lite hjälp/råd angående våra bronskalkoner.
Vi köpte 10 st för ca 4 månader sedan, då va kalkonerna 3 veckor gamla. Efter bara några dagar hade två av dom dött.😪
Jag fick förklarat för mig att kalkoner har ”en känslig period” vid 3 veckor resp 3 månaders ålder. Efter några veckor låg yttligare en kalkon död..
Så har det fortsatt, en efter en har dom dött med några veckors mellanrum. Nu har det varit lugnt ett tag men idag tyckte jag en av dom såg hängig ut och kom inte fram och va nyfiken som hon brukar.
Dom äter och dricker som vanligt och får bra rekommenderat foder för just kalkoner.

Är det någon med kalkonerfarenhet här som har någon bra gissning på vad som kan va fel?

Har du kontaktat veterinären? De kan ju bära på någon smitta.

tiefkuhlhuhn

  • Inlägg: 105
    • Norrbotten
SV: Sjuka kalkoner
« Svar #2 skrivet: 09 feb-19 kl 13:12 »
1. tanke Blackhead disease. Med 3 veckor kommer 1. symptom.

https://en.wikipedia.org/wiki/Histomoniasis


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

761 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, krokodil, Tiomilaskogen, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser