Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nybörjare, frågor!  (läst 2673 gånger)

allvetarn

  • Inlägg: 225
    • Skåne
Nybörjare, frågor!
« skrivet: 22 jul-12 kl 20:18 »
Hej!
Jag har funderat ett tag på att skaffa några kalkoner.
Verkar vara en väldigt trevlig fågel.. ;)
Jag har surfat runt en del, och något klockare har man ju blivit..  ::)
Men det är det här med dom olika raserna, är det någon som skulle vilja förklara lite så skulle det vara snällt.
Jag är i så fall ute efter någon lite mindre kalkon. Vilken ras är det då?

Mvh
Brevduvor, höns

allvetarn

  • Inlägg: 225
    • Skåne
SV: Nybörjare, frågor!
« Svar #1 skrivet: 23 jul-12 kl 21:34 »
Ingen som kan skriva nån rad? :)
Undrar även vad för sorts nät ni har? Räcker det med vanligt fårnät med dom mindre maskerna nertill?

Brevduvor, höns

mymlan65

  • Inlägg: 297
    • Småland
SV: Nybörjare, frågor!
« Svar #2 skrivet: 24 jul-12 kl 12:48 »
Finns en LÅNG diskussion om eventuella raser på råden "kalkoners genetik"...
Cröllwitzer brukar vara lite nättare än andra varianter.
Fårnät funkar väl bra till vuxna djur, men till kycklingar får det nog vara mindre...
Bra om det är samma maskstorlek hela vägen upp, tycker jag. Kalkoner flyger bättre än man tror, inte minst kycklingar och ungdjur.

MvH G
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

lena70

  • Gäst
SV: Nybörjare, frågor!
« Svar #3 skrivet: 24 jul-12 kl 13:21 »
Annars ha kalkonerna i en "vanlig hönsgård" med vanligt hönsnät!

allvetarn

  • Inlägg: 225
    • Skåne
SV: Nybörjare, frågor!
« Svar #4 skrivet: 24 jul-12 kl 22:09 »
Mymlan65- har sett den tråden men ville ha det lite förenklat, det lät så invecklat där.. ;)
Men kan en vuxen vi säger cröllwitzer flyga över ett fårnät på 1 m? Även om den gör det så sticker den väl antagligen inte, i och med att kompisarna är där inne?
Ändrat mig lite kanske, vill ha en sorts kalkon som är rätt stora då kanske, sämre flygare.
Men dom köttkalkonerna (but?) kan inte para sig själva väl? och det vill jag ju att dom ska kunna.
Jag har andra mindre burar där jag kan ha dom när dom är mindre. :)

Fru solvända- Jag har ingen "vanlig hönsgård" över till några kalkoner.. ;) blir att bygga nytt, och då kan jag lika gärna göra en rejäl inhägnad, och blir dyrt med 100 m vanligt hönsnät..
Har lixom 100 m fårnät över.. hade varit bra om jag kunde använda det..

Mvh
Brevduvor, höns

lena70

  • Gäst
SV: Nybörjare, frågor!
« Svar #5 skrivet: 25 jul-12 kl 10:47 »
Jag säger som min man, man stängslar in djur, för att INTE rovdjur ska ta sig in till dom, och inte tvärtom..Man stängslar inte in för att hålla tamdjur inne..Du förstår vad jag menar?.Det är så det är..haha..Vi hade kalkoner när jag växte upp, mina föräldrar hade dom i vanlig hönsgård, men de gick lösa med.. de var väldigt STORA!!!.Tamdjur( djurslag i största allmänhet) som är lösa ute eller lyckas smitta ut och "rymma" går oftast ingenstanns, de håller sig kring "sitt hem", där de har sina kompisar och där de vet att de får mat och vatten, och där det är tryggt.( gäller dock inte vaktlar) Om de blir skrämda, av tex ett flygplan, kan de börja springa, komma bort sig och inte hitta hem igen..För att göra mitt svar kort, det går säkert bra med att göra en inhängnad av ditt fårnät..Min fundering var istället, så du inte får in någon oönskad gäst?. Kalkonerna lär inte gå nånstanns..Största problemmet lär bli rovdjur..

allvetarn

  • Inlägg: 225
    • Skåne
SV: Nybörjare, frågor!
« Svar #6 skrivet: 25 jul-12 kl 11:12 »
Tack för svaret. Jo jag förstår vad du menar, men här är inte alls mycket rovdjur. Räv ororar jag mig inte för då här är väldigt lite räv. Det är i så fall snarare fåglar, och dom tar ju sig inh oavsett hur högt nätet är.. ;) men jag har svårt att tro att någon sorts fågel skulle ge sig på en vuxen kalkon ändå.
Och jo dom flesta djur "brukar" ju hålla sig hemma..   ::)  men jag visste inte med kalkoner tänkte det var lika bra att fråga. En gång kom min ena vaktel på fel sida stängslet men när jag kom ut där på morgonen stod den utanför och pickade och snackade med kompisarna där inne. Vet inte hur länge den vatt utanför då, men jag gick bara fram och lyfte över den igen. :)

Mvh
Brevduvor, höns

lena70

  • Gäst
SV: Nybörjare, frågor!
« Svar #7 skrivet: 25 jul-12 kl 11:35 »
Har alltid hört att en en vaktel som har rymt, är en vild vaktel..Men när jag läser vad du skriver, börjar jag undra..Min egen erfarenhet, är att djur som av olika anledningen kommit ut igenom stängsel/inhängnad INTE sticker iväg, utan stannar kvar..Och vill IN igen!!.
Håller med, dig om att kalkoner är stora djur, och frågan är väl vilken rovdjur, som vågar jäklas med en stor kalkon?? Har själv tre belgiska Jättekaniner i en stor inhängnad uppe i skogen, nätet är ca 1  1/2 -2 meter högt, utan tak..Finns därimot en SKOG därinne, som skyddar med bladverk och grenar..Hade hönsen där förrut med, men dom fik jag INTE ha ifred..Därimot nu när bara kaninerna går därinne är det lugnt!.Vem vågar bråka med en JÄTTE kanin??.Dessutom lär de försvara sig med..
Lycka till med dina kalkoner, kan fortfarande minnas kalkonernas "kluckande" ljud.. ;D

allvetarn

  • Inlägg: 225
    • Skåne
SV: Nybörjare, frågor!
« Svar #8 skrivet: 25 jul-12 kl 12:27 »
Det stämmer nog till 99 % att en vaktel som kommer ut sticker.
För jag har för mig att det va tuppen som kom ut sen och han såg jag aldrig röken av.
Men jag vet inte varför hon stod kvar utanför, hon hade kanske precis kommit ut så hon inte hade hunnit dra till skogs, vad vet jag..  ;)
Jag tror att här nere är det ända rovdjuret som skulle anfalla en kalkon skulle vara en räv i så fall.
Och det är jag som sagt inte så rädd för att det händer. Dels för att inhägnaden kommer ligga nära huset, och kalkonerna kommer vara inne på nätterna. :)
Som med din kaninbur så kommer denna inhägnaden också ligga under skyddande trädkronor, iallafall tiden då det är lövat..
Hehe, det kan jag tänka mig att det är ingen som går nära dom.. ;)
Brevduvor, höns

FM

  • Inlägg: 1039
    • Skåne
SV: Nybörjare, frågor!
« Svar #9 skrivet: 29 jul-12 kl 23:40 »
Vill man så kan man juh bygga en mindre ihängnad i hagen som man kan ha när man åker iväg så känns det kanske tryggare. Om man gör en stor hage så ska man nog göra den riktigt stor om den ska va låg så kanske de inte tycker det är någon idé att ta sig till andra sidan. Även en vuxen bronz kalkon kan ta sig upp högt. Lite vingklippning kanske. El på utsidan får vissa nyfikna kalkonätare att tänka till ;)

Här springer tre unga kalkoner runt o fixar i rabatter tillsamans med ankor o höns :P Dom jagar gärna katt (får dom inte) och nu börjar dom bråka lite med min hund som vill jaga o äta fågel (hon har blivit så pass bra att hon kan va med lös under uppsikt med fågel) kalkonerna är spec intresserad av hennes svans ;D (hund får dom jaga) :P ;D
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

ojoj

  • Inlägg: 89
SV: Nybörjare, frågor!
« Svar #10 skrivet: 03 aug-12 kl 22:51 »
Här har räven tagit 2 kalkoner  , en av dessa mitt på dagen nära huset , just vid tiden då rävarna sökte mat till sina ungar för fullt, så jag brukar vara lite försiktigare vid den tiden på året.

Adam96

  • Inlägg: 67
  • Bor på en bondgård med lite olika sortes djur:D
    • Blekinge
    • Farabolshöns
SV: Nybörjare, frågor!
« Svar #11 skrivet: 21 aug-12 kl 18:37 »
jag föreslår att om du bara ska ha en meter högt med fåranät, att du klipper ena vingen på kalkonerna. Dom är jävligt bra på att flyga, hur stora dom än är...

Jag har 14 st bronze kalkoner nästan fullvuxna, dom hoppar över ett fåranät utan att flaxa med vingarna!!! helt hopplösa.
Hej!
Kolla gärna in min nya hemsida, där lägger jag upp bilder och lite info om mina höns. Jag har även försäljning av avelsägg, även kycklingar och vuxna djur när det är aktuellt.
http://www.farabolshons.n.nu/                                                                  // Adam96 ha en bra dag.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 3 användare
xaelanar, javill, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser