Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är detta för märklig tång?  (läst 4218 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Vad är detta för märklig tång?
« Svar #20 skrivet: 24 mar-20 kl 23:57 »
Ja, något sådant verktyg har jag inte heller sett i rephantering.

Och jag har inte heller sett en enda bonde som splitsat rep i ladugården. Att det bara finns en talar för något speciellt, och fyndplatsen pekar på djurhantering. Har dock inte sett någon sådan i de ladugårdar jag varit i, men å andra sidan har ingen av de jag känner haft tjur med nosring heller.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14452
    • Östergötland
SV: Vad är detta för märklig tång?
« Svar #21 skrivet: 25 mar-20 kl 08:41 »
Utformningen gör ju att den skulle kunna vara till att hålla ett rep på liknande sätt som en seltunga/selpinne. Hönät, höhiss?

Googlade lite på nose punch ifall den skulle dyka upp, men den vanliga tången ser helt annorlunda ut.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vad är detta för märklig tång?
« Svar #22 skrivet: 25 mar-20 kl 10:59 »
Utformningen gör ju att den skulle kunna vara till att hålla ett rep på liknande sätt som en seltunga/selpinne. Hönät, höhiss?

Googlade lite på nose punch ifall den skulle dyka upp, men den vanliga tången ser helt annorlunda ut.

Låspinne av något slag är i rätt riktning känns det som.
Och jag kan hålla med om att den är för kraftig och stor för att vara till seldon.
Tanken på hönät eller annat i den riktningen håller jag inte för omöjlig, för i en del fall vill man kunna stänga och öppna på ett enkelt sätt.
Att den är både böjd och spetsig tyder på att man vill ha möjlighet att bända lite när man sätter dit den för att få den på plats.
Den kan tex ha varit till att ha samma skaklar till olika redskap.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Titti52

  • Inlägg: 5
    • Lappland
SV: Vad är detta för märklig tång?
« Svar #23 skrivet: 25 mar-20 kl 13:07 »
Eller till att hålla selens ögla på plats i skakeln tills den rätta låsningen kom på plats.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Vad är detta för märklig tång?
« Svar #24 skrivet: 25 mar-20 kl 17:11 »
Eller till att hålla selens ögla på plats i skakeln tills den rätta låsningen kom på plats.

Låter osannolikt. Åtminstone så länge det handlar om "vanliga" lokselar.

Så här gör man när man sätter för med vanliga lokselar:

I ändan draglädret sitter det en ring, där seltungan och selpinnen sitter. Selpinnen, som är låsning för seltungan, sitter i en snodd, så att den alltid finns till hands.

Om man sätter för ensam, så sätter man armen genom tömmen, vänder sig så att man når skakeln med ena armen, tar upp skakeln i höjd med seltungan, som man för in i skakelns urtag (finns lite olika varianter), och sätter i selpinnen för att låsa tungan, och låser pinnen med snoddens ända. Och så repeterar man på andra sidan.

Helst så är man två, som gör momenten samtidigt på varje sida.

Att sätta i och låsa seltungan tar bara sekunder, om man ställt hästen rätt i skaklarna.

Det behövs ingen "extra tång", då måste man ju göra saker "en gång till".

Dessutom så är den här "tången" alldeles för stor.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Vad är detta för märklig tång?
« Svar #25 skrivet: 25 mar-20 kl 19:30 »
Testa att lägg tången på ett vitt underlag och ta en bild då. Sen använd googles bildsök funktion.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser