Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grimmor  (läst 3853 gånger)

Rebecca

  • Gäst
Grimmor
« skrivet: 22 jun-05 kl 00:02 »
Hejsan!
 Jag funderar på att försöka hitta grimmor till mina getter istället för att använda halsband.
 Har funderat på shettisgrimmor eller shettisfölgrimma... är det någon här som har grimmor till sina getter och kan tipsa om storlek och märke och var ni hittat dom!
 Det är Göingegetter jag har och jag upplever att dom är medelstora! ;)
 Tacksam för svar! /Mvh Rebecca

Rebecca

  • Gäst
Re:Grimmor
« Svar #1 skrivet: 22 jun-05 kl 08:05 »
hm.... menade inte att skriva shettisgrimma 2ggr... att en vanlig standardgrimma till shettis är för stor kan jag ju räkna ut själv! :-[
 Utan det jag funderade på var just shettisfölgrimma eller en hundgrimma, jag har aldrig sett en hundgrimma på nära håll men vet att det finns så jag är osäker på om en sådan fungerar likadant! ???
 Hur som helst... tacksam för tips av er som provat grimma till era getter, jag ska bara använda grimma när jag leder dom till och från hagen dom ska inte stå tjudrade eller uppbundna i den!
                           /Mvh Rebecca

Rebecca

  • Gäst
Re:Grimmor
« Svar #2 skrivet: 22 jun-05 kl 19:29 »
Nu svarar jag mig själv igen... :-[ men av en ren slump fick jag syn på fårgrimmor idag. (visste inte ens att de fanns.)
 Funderar på att beställa 2st sådana i läder... någon som vet hur dom brukar passa kanske?! ???
              /mvh Rebecca

Krusmynta

  • Inlägg: 120
Re:Grimmor
« Svar #3 skrivet: 27 jun-05 kl 21:48 »
Nä, det vet jag inte, men det verkar ju kunna funka! Funtar annars på nån slags hundsele åt mina två. Känns inte så kul, ibland när de "drar" i kopplet. Meddela gärna här nånstans, om du provar nåt i grimmväg! Så får man höra hur det gick!

Krusmynta

gabbi

  • Inlägg: 31
Re:Grimmor
« Svar #4 skrivet: 30 jun-05 kl 21:47 »
Jag sydde egna grimmor till mina getter , tog mig många kvällar och blev riktigt fina,, jag använde dem i några månader och varvade med halsband när jag vande dem vid att gå med i kopel på promenad. Efter ett tag märkte jag att de trivdes bättre i halsbanden grimmorna åkte lätt runt i deras små ansikten och skavde och då de gick snällt i kopplet som hundar behövde inte jag dra i deras halsar som jag var rädd för med halsband. ytterligare några månader senare fick de börja gå lösa och nu tre år senare går de alltid lösa och om vi går långt bort där vi kan stöta på hundar och människor får de ha sina halsband på och så har jag koppel med.

Vilmagården

  • Gäst
Re:Grimmor
« Svar #5 skrivet: 07 jul-05 kl 18:26 »
Pröva att knyta egna repgrimmor! då får du en grimma som passar per fekt, plus att det är roligt att göra dom!  
Här är en bra beskrivning! visserligen till häst, men ändra sorlekarna lite så blir det nog bra!!
http://www.skogenorust.se/repgrimma.html

Lycka till!

Hågelby 4H Gård

  • Inlägg: 7
Re:Grimmor
« Svar #6 skrivet: 27 sep-05 kl 09:29 »
Vi använder får grimmor och minishettisföl grimmor till våra getter. Minishettisföl grimmorna är i läder och inköpta hos www.lillhastenistav.se Det är mkt lättare att leda getterna i grimmor, då orkar man hålla i 4 st på väg till hagen!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

432 gäster, 1 användare
lillaliam

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser