Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Akrylgarn+garnvinda  (läst 3558 gånger)

12342345

  • Gäst
Akrylgarn+garnvinda
« skrivet: 10 jun-11 kl 23:02 »
När jag var novis på stickning fick jag hjälp av en kunnig kvinna att nysta ett akrylgarn. Problemet är att jag inte kommer ihåg hur hon "vecklade" ut det för att sedan trä det på garnvindan. Jag har nu skaffat en egen vinda och skulle gärna vilja använda den dom få gånger jag använder akrylgarn också. Någon som kan förklara för mig? ???

Trivial

  • Gäst
SV: Akrylgarn+garnvinda
« Svar #1 skrivet: 10 jun-11 kl 23:06 »
Jag förstår kanske inte riktigt hur du menar... Kan du kanske ordna någon bild?

 Akrylgarner, såväl som naturgarner, går att köpa på nystan eller härvor. Härvor tar man bort ev. etikett och omknytningssnöre på, och sätter upp på garnvindan, letar reda på tråden och börjar göra nystan av det.

12342345

  • Gäst
SV: Akrylgarn+garnvinda
« Svar #2 skrivet: 10 jun-11 kl 23:33 »
Jag förstår kanske inte riktigt hur du menar... Kan du kanske ordna någon bild?

 Akrylgarner, såväl som naturgarner, går att köpa på nystan eller härvor. Härvor tar man bort ev. etikett och omknytningssnöre på, och sätter upp på garnvindan, letar reda på tråden och börjar göra nystan av det.

Ja altså det akrylgarn jag har är ju ett nystan, ett lite avlångt. Men jag brukar alltid nysta om det till ett runt nystan, av någon anledning lyckas jag undvika trassel då. Men den här kvinnan gjorde det liksom det där avlånga nystanet till en härva och satte det på en vinda så nystade vi om det till en boll..är du med vad jag menar?

Jag har aldrig sett härvor av akryl, men om jag kunde köpa det så är ju hela saken löst för min del. Var kan man köpa det?  :)

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Akrylgarn+garnvinda
« Svar #3 skrivet: 11 jun-11 kl 04:50 »
Det här låter som någon alldeles egen fiffig metod som hon kommit på. Ingen aning riktigt hur det skulle gå till  :) Det här skulle jag göra om inte nystanet passar för mig: Grabba tag i mitten inuti nystanet och gräv ut trasslet som finns i näven. Det kan vara ingenting eller det kan bli till en rejäl sudd. Leta efter tråden som börjar och --- nysta ett nytt nystan med detta tills man har en fin boll. Ursprungshärvan brukar hålla sig rätt prydlig om man börjar på det här sättet tills man nystat upp alltihop - även om man har katt i närheten när man håller på *suck*  ;D

Kan det vara så att den här kvinnan visade dig ett handtillverkat nystan? De är nystade på ett annat sätt än fabrikstillverkade nystan. Kanske går dom att lösa upp så att de får plats på en garnvinda. Jag har tre olika modeller garnvinda och jag har svårt att föreställa mig hur man får på ett vanligt nystan på någon av dem.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

EvBrSt

  • Inlägg: 29
SV: Akrylgarn+garnvinda
« Svar #4 skrivet: 12 jun-11 kl 00:13 »
Hm - jag begriper inte heller. Har stickat i 50 år både för hand o på maskin. Har aldrig varit med om att man har behövt nysta upp akrylgarn. Det komme ju alltid i färdiga nystan, och då är det bra att börja inifrån med att gräva fram början på tråden, precis som sagt ovan. Garnvindan behövs till lingarn och ullgarn som ofta kommer i härvor.
Längtar ut på landet.

Annamax

  • Inlägg: 334
    • Övriga världen
SV: Akrylgarn+garnvinda
« Svar #5 skrivet: 12 jun-11 kl 01:48 »
En del härvor är ju tvinnade och dubbelvikta fler än en gång, så de nästan ser ut som ett vanligt nystan, det kan inte ha varit ett sånt? Har f.ö heller aldrig sett akrylgarn på härva?

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Akrylgarn+garnvinda
« Svar #6 skrivet: 12 jun-11 kl 02:19 »
Kan det ha varit något specialgarn tillverkat för vävning, eller för industriell användning? Jag har aldrig sett det för handarbete i varje fall.
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

12342345

  • Gäst
SV: Akrylgarn+garnvinda
« Svar #7 skrivet: 13 jun-11 kl 11:01 »
Det här låter som någon alldeles egen fiffig metod som hon kommit på. Ingen aning riktigt hur det skulle gå till  :)

Ja hon måste ha haft magiska fingrar ellet nått  ;D Men men ingen som har koll på var man får tag på akrylgarn i härvor?

ingelaopeter

  • Inlägg: 282
    • Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
SV: Akrylgarn+garnvinda
« Svar #8 skrivet: 13 jun-11 kl 11:02 »
Aldrig hört talas om  :)

 

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Akrylgarn+garnvinda
« Svar #9 skrivet: 14 jun-11 kl 01:56 »
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

christinag

  • Inlägg: 1912
  • Täljstenfantast
    • Västmanland
SV: Akrylgarn+garnvinda
« Svar #10 skrivet: 14 jun-11 kl 02:00 »
Och här hittade jag en bild på det idag väldigt ovanliga redskapet som används till att göra härvor med för hand - ett härvträ:

http://surtantensmaskinstickning.blogspot.com/2010_05_01_archive.html
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

sommarin

  • Inlägg: 97
  • ull är härligt
    • Skåne
    • Den Gamla Skolan
SV: Akrylgarn+garnvinda
« Svar #11 skrivet: 14 jun-11 kl 10:29 »
Hej
Härvträ finns än idag men ofta hittar du dem under den Engelska benämningen NiddyNoddy
Jag säljer två modeller, finns i lager.
http://www.dengamlaskolan.se/tillbehor/ovriga_tillbehor.htm
IS

Tulipanros

  • Gäst
SV: Akrylgarn+garnvinda
« Svar #12 skrivet: 15 jun-11 kl 07:27 »
Oj, vad krångligt ni verkar göra detta nystan till...
Akryl eller inte...

Om du inte kan sticka för att nystanet är avlångt så nysta om det till ett runt direkt bara.
Varför ska du göra en härva först?
Och om du måste, låna två armar eller använd en stolsrygg...

Så tänker jag...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 5 användare (1 dolda)
Bortan, Oskari, Nina W, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser