Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Diverse frågor  (läst 6516 gånger)

Suresh

  • Gäst
Diverse frågor
« skrivet: 12 okt-06 kl 07:15 »
På tiden!

1) Alla mina rädisfrön åts i år upp av rapsbaggar eller nåt annat litet svart elakt kryp. Vad gör man åt det nästa år?

2) Hur rensar man palsternacksfrön från bås? Kastar man dem upp i luften som vetekorn eller vaggar man i sil?

3) Rotpersiljan står manshög nu. Hur plockar man fröna? Väntar man tills frosten kommer, eler gäller det att ta dem innan de faller av själva från fröställningen? Samma fråga för kummin och andra kryddväxter.

Och ett påstående: Om frön från broccoli och andra kålväxter äts upp av ohyra under sensommaren - var inte orolig. Kålen fortsätter producera skidor ända in på höstkanten och då orkar ohyran inte hänga med i takten längre. Jag har mängder med vackra gula kålblommor och fröskidor i trädgården från sidoskott från plantor som jag redan skördat kronan av.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Re:Diverse frågor
« Svar #1 skrivet: 12 okt-06 kl 11:50 »
Hej Suresh,
jag tar dina frågor i tur och ordning.

1. Jag har frågat Peter Erlandsson. Han säger att den bästa metoden är att undvika att ha blomingen samtidigt som rapsen blommar i juni, för då finns det så mycket rapsbaggar. Han föreslår att du sår lite senare, för att få rädisblomningen i juli eller augusti.
Det är inte säkert att detta stämmer in på dina odlingsförhållanden. Fråga igen i så fall.

2. Jag brukar repa av p-nackefröna för hand. Först klipper jag av flockarna (flata delar av blomställningen som är ca 1 dm tvärsöver) inklusive en bit stjälk (så de hänger ihop) och samlar i papperskasse. Kassen får stå öppen inomhus. När fröet är torrt och moget repar jag av det från floclarna. Då följer inget boss med. Denna metod lämpar sig för fröodlingar på några m2, eller 5-20 rötter. Om man har större odling blir det mer rationellt att tröska med lämplig metod. Jag vet inte vad som är bäst, men då får man boss, som troligen kan vara ungefär lika tungt som fröet. Du får prova med de två standardmetoderna för rensning: vind (häll t ex mellan två hinkar i vinddrag) och sållning. Se även kapitlet om tröskning, rensning, torkning och förvaring av frö av Johnny Andreasson i vår nya bok Fröodling på Fröodling.se (Rulla ner och klicka på rätt kapitel):
http://www.froodling.se/indexseedbook_chap.htm

3. Ungefär samma metoder gäller för persilja. Skörda när fröet är moget. Se även kapitlet om persilja (samma adress som ovan).  Kummin och andra kryddväxter har jag ingen erfarenhet av att fröodla. När det gäller fröodling följer dock det mesta det botaniska släktskapet. Kummin som flockblomstrig lär ha liknande egenskaper som persilaj och p-nacka.

Se även kapitlet om kål på samma adress som ovan.

Anders

Suresh

  • Gäst
Re:Diverse frågor
« Svar #2 skrivet: 12 okt-06 kl 12:50 »
Fantastisk länk...

Linnea-maria

  • Inlägg: 323
  • grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
Re:Diverse frågor
« Svar #3 skrivet: 12 okt-06 kl 15:21 »
Jag har försökt fröodla palsternacksfrön. Men plantan och allrahelst blom/fröställningarna verkar bli angripna av någon ohyra (som jag inte kan se av blotta ögat). Blomställningen skrumpnar bara ihop och blir till sist torr och brun. I år har jag några palsternackor kvar som jag inte har tagit upp. Jag funderar på om jag kan göra något för att förhindra att det blir sådär igen. Är det ohyra funkar det kanske med såpvatten och aska men om det är någon sjukdom? Kan tillägga att denna sommar växte palsternackan i samma del som potatisen, men det borde väl inte ha någon betydelse, eller skulle jag ha flyttat palsternackan till en ny plats år 2?

Jättebra att vi har fått ett nytt forum för fröodling!
kan själv

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
Re:Diverse frågor
« Svar #4 skrivet: 12 okt-06 kl 18:12 »
Samma problem här! Hade fina palsternackor som blommade och gav frön, men innan de var skördeklara var det något kryp som åt upp dem  >:( Undrar vad det var för nåt??

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Re:Diverse frågor
« Svar #5 skrivet: 12 okt-06 kl 19:09 »
Hej Linnea-maria

Svårt att svara på då du inte har sett några skadegörare eller annat som kan ha skadat plantorna. Det kan vara skadegörare, väder, dålig växtplats eller en kombination.

Fröodlingen måste förstås ha skapligt med ljus och värme. Inte alltför instängt läge heller. Jorden behöver också vara ganska bra. Rätt så lucker och varm helst. Kanske har dina palsternackor helt enkelt inte trivts?

Du kan kanske pröva att sätta några plasternackor nån annan stans nästa år. Kanske i en kompis trädgård en bit bort. Så kan du jämföra.

I år fick jag mitt bästa morotsfrö från kompis i sydöstra Dalarna, som tog hand om några rötter åt mig av en sort jag villa ha uppförökad. Fröodling av morot liknar palsternackans, de är ju nära släkt, men den är svårare. Tar ca en månad längre tid och rötterna kräver mer skydd på vintern, t ex i jordkällare. Så det bör finnas hopp för fröodling av palsternacka och t.o.m. morot i Dalarna, i alla fall i hyfsat bra lägen.

Lycka till
Anders

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Re:Diverse frågor
« Svar #6 skrivet: 12 okt-06 kl 19:20 »
Christina,
kan du beskriva närmare hur det såg ut? Såg du några speciella skador? Insekter t ex skinnbaggar (typ bärfisar eller mindre varianter) eller larver? Obs att en del insekter är pollinatörer och gör nytta! Konstiga färgförändringar?
Anders

Linnea-maria

  • Inlägg: 323
  • grönsaksnörd
    • Dalarna
    • linnea på landet
Re:Diverse frågor
« Svar #7 skrivet: 12 okt-06 kl 22:15 »
Häjsan Anders
Jo mina plantor hade gott om ljus, värme och luft, så det kan inte ha varit något problem. Inte heller jorden eftersom den var fluffig. Men jag funderar kan det har varit någon slags rötsvamp eller? Fast ändå själva bladverket var det inget fel på direkt utan det var blomställningarna som skrumpnade.
Jag gör ett nytt försök till nästa sommar. Nu har jag sått på ett annat ställe och jag låter palsternackorna sitta kvar i jorden så får jag vara lite mer observant.
Sorten heter Guernsey och ska visst vara gammal av vad jag har hört av damen jag bytte till mig fröna. Är det någon sort du har hört talas om?
kan själv

Suresh

  • Gäst
Re:Diverse frågor
« Svar #8 skrivet: 12 okt-06 kl 22:32 »
Jag har haft gott om centimeterstora bärfisar i år. Gör de skada?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Re:Diverse frågor
« Svar #9 skrivet: 13 okt-06 kl 09:02 »
Om de är röd- och svartrandiga så gör de skada på flockblomstriga växters blommor och frön. Kanske även på andra växter. Det har dykt upp massor med sådana i år. Jag har hört artnamnet nämnas men glömt bort det.
Jag har även sett en några ljusgröna ihop med de röd- och svartrandiga. Gissar att de gör skada också. De uppträder i alla fall på samma vis.
Anders

Suresh skrev:
Jag har haft gott om centimeterstora bärfisar i år. Gör de skada?

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
Re:Diverse frågor
« Svar #10 skrivet: 13 okt-06 kl 10:11 »
Christina,
kan du beskriva närmare hur det såg ut? Såg du några speciella skador? Insekter t ex skinnbaggar (typ bärfisar eller mindre varianter) eller larver? Obs att en del insekter är pollinatörer och gör nytta! Konstiga färgförändringar?
Anders

Små rapsbaggeliknande saker.  Men jag tittade inte sååå noga. Iaf verkade det som om de helt enkelt käkade upp fröna innan de mognat ordentligt.

Suresh

  • Gäst
Re:Diverse frågor
« Svar #11 skrivet: 13 okt-06 kl 10:48 »
Samma kryp här (3-4 mil bort).

Men de lämnade palsternackorna i fred hos meg. Men sög iväg rädisfrön, bodde i solrosorna och annat.

 

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Re:Diverse frågor
« Svar #12 skrivet: 13 okt-06 kl 21:02 »
Jag kommer inte så mycket längre med din fråga. Det finns för lite att gå på.
Men jag kan summera grunderna i fröodling av palsternacka, så du kan kolla att du inte missat något enkelt:

Första året odlar man som vanligt. Rötterna kan övervintra på friland och behöver i princip inte tas upp. Men det är en fördel att ta upp dem för att kunna välja ut bra rötter och för att kunna plantera ut dem glesare andra året. Sätt ca 5-6 rötter per m2 andra året. Du kan ta upp på hösten, förvara i jordkällare och sätta ut så tidigt som möjligt på våren (så fort tjälen släpper). Eller ta upp på hösten och plantera direkt igen. Eller kanske ta upp tidigt på våren och plantera direkt igen. Sen sköter de sig normalt sett nästan själva förutom lite ogräsrensning fram till fröskörd. De blommar i juni, sätter frö i juli, som kan skördas från slutet av juli och in i augusti. I augusti brukar allt fröet vara moget. Tiderna gäller östra Svealand.

Jag har inte odlat Guernsey. Jag är inte så intresserad av palsternackssorter (man hinner inte med allt) utan håller mig till Student och White Gem.

Anders

Häjsan Anders
Jo mina plantor hade gott om ljus, värme och luft, så det kan inte ha varit något problem. Inte heller jorden eftersom den var fluffig. Men jag funderar kan det har varit någon slags rötsvamp eller? Fast ändå själva bladverket var det inget fel på direkt utan det var blomställningarna som skrumpnade.
Jag gör ett nytt försök till nästa sommar. Nu har jag sått på ett annat ställe och jag låter palsternackorna sitta kvar i jorden så får jag vara lite mer observant.
Sorten heter Guernsey och ska visst vara gammal av vad jag har hört av damen jag bytte till mig fröna. Är det någon sort du har hört talas om?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

755 gäster, 4 användare (2 dolda)
von tratt, malarmaster

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser