Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  2år gammal hund som harklar sig/hostar till  (läst 22457 gånger)

ledup

  • Inlägg: 331
2år gammal hund som harklar sig/hostar till
« skrivet: 24 mar-11 kl 21:21 »
Har varit till veterinär och fick baytril i fall det var halsen som spökade. Var lite röd i halsen (mandlarna) , lite vitt skum men inte mycket.
Hon har varit bra i ca 7dagar (går fortfarande på baytril) men nu har hon börjat harkla igen och göra "halv kräkningar" då och då. Typ någon gång varannan timme eller så. Det är inga långa "haranger" utan de pågår i 5-10sek åt gången.
Hon hostar inte, är nyss avmaskad och pigg.
Hon biter dock på händerna (inte hårt utan lite tuggande bara som en valp) samt biter gärna sönder pennor och annat hon hittar. Detta har hon inte gjort innan så jag funderar på om något har fastnat i halsen. Fast då tycker jag hon borde lukta illa ur munnen eller?
Har tittat henne i halsen igen och ser inget rött men lite vitt skum (ej segt).
Kan kennelhosta ge sådana här symptom eller är det någon som upplevt något liknande?
Skall till veterinären igen men det hade varit bra om man har någon idé om vad det kan vara.
Kan tillägga att hon inte haft problem med halsen tidigare.

Gronavagen

  • Inlägg: 1554
    • Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
SV: 2år gammal hund som harklar sig/hostar till
« Svar #1 skrivet: 24 mar-11 kl 21:28 »
Låter som tonsillit, men kan också vara mask. Vilket medel avmaskade ni henne med (inget medel biter på alla inälsmaskar)?

ledup

  • Inlägg: 331
SV: 2år gammal hund som harklar sig/hostar till
« Svar #2 skrivet: 25 mar-11 kl 21:27 »
Milbimax (tror jag de heter ,ungefär så ialla fall), pratade med veterinären om detta också men hon sa att det är sällan hundar får hosta av mask (katter är det dock vanligare på ).

Gårdsvet

  • Inlägg: 1
    • Halland
SV: 2år gammal hund som harklar sig/hostar till
« Svar #3 skrivet: 25 mar-11 kl 21:50 »
Tycker det låter som om din hund har noskvalster. Fråga veterinären om behandling med tex Stronghold (receptbelagt preparat, droppas i nacken).

trojlik

  • Inlägg: 337
  • I skogen är jag fri
    • Västergötland
SV: 2år gammal hund som harklar sig/hostar till
« Svar #4 skrivet: 25 mar-11 kl 21:57 »
En av mina hundar har också konstiga ljud för sig i bland. Hon får attacker och gör typ snarkningar inåt. Kan hålla på uppåt 20 sekunder. Hon har haft det sen hon var liten och hon är nu 6 år. Vet inte vad det kan bero på.. I mitt fall är det inte näskvalster i alla fall då jag har andra hundar och de har inga bekymmer :)

 

Jennydalby

  • Inlägg: 277
    • Jämtland
SV: 2år gammal hund som harklar sig/hostar till
« Svar #5 skrivet: 25 mar-11 kl 22:00 »
hundar kan låta så om de får damm eller skit i näsan.
men man ska inte alltid tro de om det blir allt för ofta och mycket,
Jag och min sambo bor i ytterocke i jämtland. vi driver ett krav/Ekologiskt lantbruk med mjölkkor. Har svensk gul anka ( genbank ), vaktlar och höns.

SannaF

  • Inlägg: 364
    • -
SV: 2år gammal hund som harklar sig/hostar till
« Svar #6 skrivet: 25 mar-11 kl 22:11 »
Har kompis vars hund gick lääänge innan vet kom på att han var sjuk av mask - han var regelbundet avmaskad men det hade inte hjälpt.
Jag skulle inte säga att det är ovanligt att hundar hostar om de har mask - det har jag hört flera gånger.
Så jag skulle köra en gång till med vet och kolla mask.

Man kan ha flera hundar med noskvalster där endast en visar symptom.
Mot nya äventyr!

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: 2år gammal hund som harklar sig/hostar till
« Svar #7 skrivet: 25 mar-11 kl 23:16 »
En av mina hundar har också konstiga ljud för sig i bland. Hon får attacker och gör typ snarkningar inåt. Kan hålla på uppåt 20 sekunder. Hon har haft det sen hon var liten och hon är nu 6 år. Vet inte vad det kan bero på.. I mitt fall är det inte näskvalster i alla fall då jag har andra hundar och de har inga bekymmer :)
Kan vara noskvalster ändå ,,hade samma senario här men det var noskvalster lix förbannat .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Lillemor Eklund

  • Inlägg: 98
  • Positiv till det mesta :)
    • Uppland
SV: 2år gammal hund som harklar sig/hostar till
« Svar #8 skrivet: 25 mar-11 kl 23:39 »
Hosta och kräkreflexer kan även vara problem med magen/magmunnen. Har de problem med sköldkörteln kan hosta förekomma om körteln svullnar. Den irriterar och känns som en klump i halsen precis som hos oss människor.

Noskvalster kan finnas, utan symptom hos en del hundar, medans andra har besvär i perioder eller hela tiden.
Tyvärr är det ganska lönlöst att behandla då de oftast får tillbaka kvalstren, antingen genom direktkontakt eller där smittad hund rastats. Kvalstren överlever utanför värddjuret, kommer dock inte ihåg hur länge.... De klassiska tecknen är inåtdragningar,"snorkningar", vet inte hur vanligt det är med regelrätt hosta vid noskvalster.

Din hund kanske behöver en längre behandling om det är en halsinfektion. Kommer ni inte tillrätta med problemet skulle jag konsultera en annan veterinär för en "second opinion"...

Hoppas hon kryar på sig snart!

/Lillemor
Om man alltid gör så som man alltid har gjort, så får man alltid ha det som man alltid har haft det....

Att tala innan man tänker är som att torka sig i röven innan man skiter!

Nickan

  • Inlägg: 102
    • -
SV: 2år gammal hund som harklar sig/hostar till
« Svar #9 skrivet: 25 mar-11 kl 23:46 »
tycker också det kan vara noskvalster men så låter hunden nästan som en gris som "snörvlar". om det är noskvalster så smittar det från hund till hund, genom vattenskålar eller om hunden har varit i kontakt med andra hundar som har det!

Kvalstren kommer fram när hunden vilar och kan då börja snörvla...

MEN.
bitandet bör inte hänga ihop med noskvalster... Hundar har ju en förmåga att bita sönder saker när dem är uttråkade.. Hade en hund som bet sönder saker för flera tusen när jag inte var hemma..

Snickan

  • Inlägg: 193
  • En ganska så nöjd hästtjej!
    • Värmland
SV: 2år gammal hund som harklar sig/hostar till
« Svar #10 skrivet: 30 mar-11 kl 20:53 »
Ser att du har fått mycket svar men inget om kennelhostan. Har haft kennelhosta två gånger på tre olika hundar och de hostade och liksom halvkräktes. Så det låter inte helt orimligt det heller men ring din veterinär, de brukar ge bra råd. :)

stubben

  • Inlägg: 125
  • Skog är toppen
    • Skåne
SV: 2år gammal hund som harklar sig/hostar till
« Svar #11 skrivet: 30 mar-11 kl 20:58 »
Låter som halsfluss. Vår hund betedde sig på samma sätt, hon fick antibiotika och därefter blev hon stegvis bättre ( ca 10-12 dagar)


Det är inte säkert att antibiotikan biter på bakterierna, eller att bakterierna utvecklat resistens och då återkommer symtomen.
dax att pröva ny antibiotika??
« Senast ändrad: 30 mar-11 kl 21:01 av stubben »
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

amaka

  • Inlägg: 49
  • tama och vilda djur - det är jag det
    • Uppland
    • marifa
SV: 2år gammal hund som harklar sig/hostar till
« Svar #12 skrivet: 30 mar-11 kl 21:11 »
Osså kan det vara mask i magen.  Lycka till
Kor är mina favroritdjur. Jag har två beteskor.  Men min taxinna är död.  jag har  4 höns och två småtuppar.De är lite lika kattorna i beteende.min gris  är en mycket gammal gris som blev kvar när jag flyttade hit. Hon nattas varje kväll. Nygammal hund en  släthårig foxterrier. En komplicerad voffse

amaka

  • Inlägg: 49
  • tama och vilda djur - det är jag det
    • Uppland
    • marifa
SV: 2år gammal hund som harklar sig/hostar till
« Svar #13 skrivet: 30 mar-11 kl 21:18 »
även om hon är avmaskad så vet man inte. Vad som blev  kvar i magsäcken efter avmaskningen..   Lycka till igen
Kor är mina favroritdjur. Jag har två beteskor.  Men min taxinna är död.  jag har  4 höns och två småtuppar.De är lite lika kattorna i beteende.min gris  är en mycket gammal gris som blev kvar när jag flyttade hit. Hon nattas varje kväll. Nygammal hund en  släthårig foxterrier. En komplicerad voffse


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 3 användare
xaelanar, peterm, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser