Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  installation av hydropress?  (läst 1819 gånger)

RillE-d

  • Inlägg: 3
    • Uppland
installation av hydropress?
« skrivet: 28 apr-19 kl 19:20 »
Hej på er

Jag har kommit över en hydropress pump som jag tänkt ha till min grävda brunn som finns på gården,används bara sommartid och ska demonteras på hösten och återmonteras på våren. Jag har dock ingen installations anvisning, så det har uppkommit lite frågor :)

1.Ska jag ha någon backventil i botten av sugröret?
2.Hur mycket vatten behövs innan den börjar suga.(räcker det att fylla lilla pumphuset eller ska även röret ner till vattnet fyllas eller ska även tanken fyllas?)
3.vid utlopet bör det väl räcka med en kulkran som kran?

tack på förhand

//Rickard

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: installation av hydropress?
« Svar #1 skrivet: 28 apr-19 kl 20:59 »
En backventil ovanför bottenfiltret är väl bra.

Jag brukar behöva fylla pumphuset med vatten och sen stänger jag kulventilen för utgående vatten och låter den suga o skapa tryck.

Relativt enkelt.

Har skaffat mej en ny med pumphus av rostfritt då frosten tog min förra av plast. Märker nu att jag har nonchalerat frosten då min kulventiler läcker, så respektera frosten.
Det är aldrig för sent att ge upp.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: installation av hydropress?
« Svar #2 skrivet: 28 apr-19 kl 21:16 »
Precis, det MÅSTE finnas en bottenventil i sugledningen.
Man ska inte vänta sig att en pumpautomat har någon som helst sugförmåga om det finns minsta lilla tillstymmelse till luft i pumphuset eller sugledningen, du måste se till att allting på sugsidan är fyllt med vatten innan du startar pumpen.
Se till att sugledningen ligger med jämn stigning hela vägen från brunnen till pumpen. Om det finns någon högpunkt där det kan bildas en luftficka, så bör du sätta ett T-stycke med avstängningskran och påfyllningsmöjlighet där.
Ju längre sugledning och större sughöjd, desto svårare brukar det vara att få pumpen att "ta".
Hydropressen ska inte fyllas med vatten i förväg, det sköter pumpen om när den väl har startat.  Däremot bör du i förväg mäta förladdningstrycket i hydropressen och kolla att det är ca 0,9 gånger tryckströmbrytarens tillslagstryck.   Om t ex tryckströmbrytaren är inställd så att pumpen arbetar mellan 2,0 och 4,0 bar, så ska förladdningstrycket vara 0,9 x 2 = 1,8 bar.

RillE-d

  • Inlägg: 3
    • Uppland
SV: installation av hydropress?
« Svar #3 skrivet: 29 apr-19 kl 17:28 »
Kanon, och tack för svaren. Nu blir det ännu en sak på to do listan som ska försökas hinnas med i helgen  :D :D :D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser