Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Brunstiga getter  (läst 1639 gånger)

balotte

  • Inlägg: 81
Brunstiga getter
« skrivet: 01 apr-09 kl 07:52 »
Hur ofta brunstar en get jag tycker mina brunstar hela tiden. Det är ett hiskeligt liv
på dom. Först börjar en sedan den andra, vi kan inte promenera med dom, det
är precis som om dom får skygglappar på sej och bara går, lyssnar inte på något
och nästan skriker, kan man inte bromsa brunsten på något sätt.
Ägare till 3st shettisar 1 russ,4st  leghorn 2 st sussex och en dv kochintupp,1 kanin,2st  getter,1 hund,1 katt

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
SV: Brunstiga getter
« Svar #1 skrivet: 01 apr-09 kl 14:38 »
Det låter dom dvärggetter?  ;) Nja, man kan väl inte göra så mkt. mer än att ge dom en bock. Eller vad säger ni andra?

balotte

  • Inlägg: 81
SV: Brunstiga getter
« Svar #2 skrivet: 01 apr-09 kl 17:48 »
Är det inte försent att sätta killingar på dom nu?
Ägare till 3st shettisar 1 russ,4st  leghorn 2 st sussex och en dv kochintupp,1 kanin,2st  getter,1 hund,1 katt

Sussilo

  • Gäst
SV: Brunstiga getter
« Svar #3 skrivet: 02 apr-09 kl 06:47 »
Hej balotte! Brunstcykeln hos getter är ca 17-23 dagar och de brunstar allt mellan ca 6 timmar - 3 dagar. Vet inte om det skiljer sig hos dvärggetter. Dvärggetter inte är säsongs/årstidsbundna när det gäller brunst och killning på samma sätt som t.ex. sv. lantras. Är dina getter fullvuxna kan du skaffa en bock, om du vill, men getterna tar ingen skada av att inte bli betäckta. Personligen skulle jag försöka stå ut med olåten och låta betäcka dem på senhösten för att få vårkillingar, en smaksak. Har för mig att brunsten också går att avstyra på kemisk väg, något jag aldrig skulle göra.
« Senast ändrad: 14 okt-11 kl 21:38 av Sussilo »

Caligari

  • Inlägg: 327
  • Dada
    • Östergötland
SV: Brunstiga getter
« Svar #4 skrivet: 10 apr-09 kl 21:26 »
Personligen skulle jag försöka stå ut med olåten och låta betäcka dem på senhösten för att få vårkillingar, en smaksak.

Är det knepigare med killingar som kommer på hösten eller vintern? Jag tänker på kyla och så.
harstorp4.se

Sussilo

  • Gäst
SV: Brunstiga getter
« Svar #5 skrivet: 11 apr-09 kl 19:26 »
Det finns olika uppfattningar om allting. Jag föredrar helt enkelt vårkillingar. Beroende på var i landet man bor, kan det vara mycket kallt för nyfödda, blöta killingar på vintern. Kan getterna dessutom gå ut hela året och råkar killa utomhus, kan killingarna lätt frysa ihjäl. På våren kan sly/grönbetet utnyttjas snabbare, djuren får nödvändig och gratis D-vitamin från solen, getterna som gått igenom dräktighet och killat mår bra av att snabbt komma ut på sly/grönbete i solsken.

balotte

  • Inlägg: 81
SV: Brunstiga getter
« Svar #6 skrivet: 12 apr-09 kl 09:01 »
Dom ska få en bock men dom får vänta till vintern, dom kan få en i julklapp ;).
Mina går ju ute på vintern, det är ju inte säkert att de går in och killa som du sa.
Ägare till 3st shettisar 1 russ,4st  leghorn 2 st sussex och en dv kochintupp,1 kanin,2st  getter,1 hund,1 katt

Sussilo

  • Gäst
SV: Brunstiga getter
« Svar #7 skrivet: 12 apr-09 kl 10:06 »
Jag brukar bestämma när killingarna ska födas och släpper in bocken fem månader innan. Hos mig har getterna fått vänta på drömprinsen till 1 nov. i de flesta fall. Då har killingarna anlänt i början på april.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser