Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ung kan bock vara vid betäckning?mm  (läst 2818 gånger)

arivle

  • Inlägg: 67
    • Halland
Hur ung kan bock vara vid betäckning?mm
« skrivet: 14 jun-12 kl 20:53 »
Hej,

Funderar på att betäcka mina två getter till hösten. Går det bra att köpa en yngre bock( född i år kanske)? Klarar han av att betäcka ändå? Mina gettter känns rätt så stora, är ( svenska lantrasgetter).

Och om det blir killingar så måste jag ju antingen kastrera, sälja eller slakta den. (om det blir getter som jag vill behålla då) Vilket är bäst och smidigast, billigast? Var får man tag i någon som slaktar tex? Kostnader för detta?

Tacksam för svar  :)
--Liten shih-tzu korsing, blandrashöns, orpington, blomme och svenska lantrasgetter--

Sussilo

  • Gäst
SV: Hur ung kan bock vara vid betäckning?mm
« Svar #1 skrivet: 15 jun-12 kl 10:12 »
Köp en bock som är född tidigt på året.

Och om det blir killingar så måste jag ju antingen kastrera, sälja eller slakta den. (om det blir getter som jag vill behålla då) Vilket är bäst och smidigast, billigast? Var får man tag i någon som slaktar tex? Kostnader för detta?

Det beror ju en del på situationen då, men bockar är inte lätta att sälja. Du kanske har hunnit fästa dig vid den och vill behålla den :). Kanske känner du en jägare som kan hjälpa dig om du väljer att slakta?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur ung kan bock vara vid betäckning?mm
« Svar #2 skrivet: 15 jun-12 kl 11:38 »
Både ieenilorac och jag hjälper andra att slakta ibland.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

arivle

  • Inlägg: 67
    • Halland
SV: Hur ung kan bock vara vid betäckning?mm
« Svar #3 skrivet: 15 jun-12 kl 12:38 »
Okej  :) då vet jag ifall det blir så.
--Liten shih-tzu korsing, blandrashöns, orpington, blomme och svenska lantrasgetter--

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Hur ung kan bock vara vid betäckning?mm
« Svar #4 skrivet: 16 jun-12 kl 18:56 »
Enligt bockarna själva är de oemotståndliga redan vid tre månaders ålder! ;)

Getterna brukar dock se med förvåning på dessa små Cssanovor så välj, som sagts tidigare, hellre en bock som är 8-9 månader minst!
Men tag varning en tam bock som man blir personligt bekant med brukar ofta lyckas stjäla husses och mattes hjärtan!  :D
H/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur ung kan bock vara vid betäckning?mm
« Svar #5 skrivet: 16 jun-12 kl 23:49 »
Oemotståndlig Casanova vid 3 månaders ålder?  Varifrån har du fått det, Torptomte?  Jag har bara träffat bockar som haft den åsikten vid 1 dags ålder, eller möjligen 2 dagar.  Klart de är oemotståndliga, men könsmogna brukar de inte bli förrän vid 6 - 7 månader ungefär.  Människohjärtan stjäl de dock från första början.  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Hur ung kan bock vara vid betäckning?mm
« Svar #6 skrivet: 17 jun-12 kl 10:01 »
Jag syftade på risken att en bockkilling redan vid angiven ålder KAN ibland utgöra en fara för get-killingarnas hälsa eftersom en del bockar faktiskt börjar pubertera redan vid 3,5 månaders ålder och en get bör vara dryga året första gången den killar.  Jag beklagar om jag offrade tydligheten på poesins altare den här gången.

( OT: Men det är inte lätt att skriva på gettavalan tydligen. Försöker man vara så klar och entydig som möjligt så retar sig folk på det, och skojjar man till det lite så är inte det heller bra! :-\ Kanske bäst att avstå från att ALLS skriva här i fortsättningen. ???)

/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Sussilo

  • Gäst
SV: Hur ung kan bock vara vid betäckning?mm
« Svar #7 skrivet: 17 jun-12 kl 10:36 »
men könsmogna brukar de inte bli förrän vid 6 - 7 månader ungefär.

Nej, nej! De små charmtrollen kan bli könsmogna vid 3 - 3,5 månaders ålder dvs. när de fortfarande diar! Det är därför man rekommenderar att skilja bockkillingarna från getter vid just 3 mån. Dvärggetterna antagligen ännu tidigare. Jag hade i början av min getperiod en liten pigg 3,5 månaders bockkilling (lantras) som skuttade runt och red på alla getter och getkillingar. "Han övar", trodde jag :P! "Övningen" resulterade i att flera getter inkl mamman och halvsystrar killade fem månader senare.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur ung kan bock vara vid betäckning?mm
« Svar #8 skrivet: 17 jun-12 kl 12:36 »
Kanske bäst att avstå från att ALLS skriva här i fortsättningen. ???

/Tt
Tja, det kan väl gälla även mig i så fall ...  Vilket tråkigt liv, utan gettavla!  :'([/size]

De små charmtrollen kan bli könsmogna vid 3 - 3,5 månaders ålder dvs. när de fortfarande diar!
Javisst, men frågan gällde om bocken kan vara för ung för att betäcka.  Någon garanti för dräktighet kan inte lämnas vid denna "späda" ålder.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser