Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vem säljer äpple Belle de Boskoop  (läst 4730 gånger)

Frank tysken

  • Inlägg: 5
Vem säljer äpple Belle de Boskoop
« skrivet: 21 jan-16 kl 11:05 »
Hej!

efter flytten för gott till Dalslands nordligaste avkrok har jag problem med en av mina hobbyn: Jag älskar torkade äpplen och bäst lämpade därtill är Belle de Boskoop. Tyvärr finns dem bara undantagsvis att köpa hos ICA eller COOP. Jag söker av den anledningen säljare av 10 till 20 kg.

Vem kan hjälpa mig?

Med vänliga hälsningar
Frank

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Vem säljer äpple Belle de Boskoop
« Svar #1 skrivet: 22 jan-16 kl 17:36 »
Jag vet inte, men här är några idéer.

Kiviks musteri gör must av den. Du kan kanske höra dig för hos dem eller i Kivikstrakten:
http://www.kiviksmusteri.se/sv/products/arets-skord-appelmust-cox-orange-belle-de-boskoop-75-cl

Du kan också testa att använda härdigare sorter, som kan vara lättare att få tag på i Dalsland, och som du kanske skulle kunna odla själv. Jag är inte säker vad som passar, för jag har inte prövat att torka äpplen, men kanske t.ex. Äkerö, Oranie, Cox Pomona.

Detta är dock lite svårbedömt för mig. Jag är lite förvånad att ett äpple som Belle de Boskoop, som man gör must och cider av, är åt det torra hållet (enligt nedanstående länk). Så det är något jag inte riktigt förstår. Men hög torrsubstanshalt (allt utom vatten) kan kanske vara en viktig parameter. Likaså en viss sötma och kanske syrlighet.
http://www.spisa.nu/4.12177/varufakta/belle-de-boskoop/

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Vem säljer äpple Belle de Boskoop
« Svar #2 skrivet: 22 jan-16 kl 18:42 »
Kolla med en fruktodlare:

michael@kullabygdensfrukt.se  alternativt  070-7778412
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

borsdorfer

  • Inlägg: 338
    • Skåne
SV: Vem säljer äpple Belle de Boskoop
« Svar #3 skrivet: 22 maj-20 kl 19:23 »
Belle de Boskoop dör lätt av kyla, således mycket olämplig för Dalsland.

 

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Vem säljer äpple Belle de Boskoop
« Svar #4 skrivet: 22 maj-20 kl 19:37 »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

398 gäster, 3 användare (1 dolda)
Emil i backen, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser