Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mobil ässja  (läst 27699 gånger)

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
Mobil ässja
« skrivet: 02 jun-04 kl 21:00 »
Jag har smidit i 5 dagar och tyckte det var väldigt roligt (men svårt). Jag vill gärna kunna göra (och fixa) en del småsaker till husbehovet, men har ingen lust att inreda en permanent ässja.
Jag har vid ett tillfälle sett en protabel ässja som hade någon sorts fotpedal som styrde bälgen.
det här verkade väldigt enkelt och smidigt om man bara ska göra några spikar eller liknande.

Vet någon om dessa är ovanliga, dyra, opraktiska, praktiska osv.....
Kanske någon person, firma som jag kan få info ifrån?
/Attis

hasteus

  • Inlägg: 307
Re:Mobil ässja
« Svar #1 skrivet: 08 jun-04 kl 18:48 »
Forsviksässjan låter det som, dom har gjort portabla ässjor sedan urminnes tider till hovslagare och liknande. Tror dock att firman numer är begränsad till några gamla arbetare från företaget som håller traditionen vid liv.

0505-410 32

Priset för något år sedan var ca 4000 tror jag, finns med fotpedal och elfläkt.
Klart prisvärd.

    Mikael

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
Re:Mobil ässja
« Svar #2 skrivet: 15 jun-04 kl 14:25 »
Okej, tack  :)
Ska ringa och höra.

Hur är det med städ då? Är det svårt att hitta beg? Isåfall vad kan pris tänkas vara?
/Attis

hasteus

  • Inlägg: 307
Re:Mobil ässja
« Svar #3 skrivet: 15 jun-04 kl 19:34 »
Ja, tyvärr är det idag svårt att hitta beg städ, varmsmide har fått någon slags nyrenessans under de senaste åren och all smidesutr som du förr tydligen kunde få till skänks eller klumpköpa säljs idag styckvis....

Du får var beredd på runt 1500 för ett beg städ beroende på skick, men du kan ha tur oxå och få det betydligt billigare. Största problemet är kanterna som ofta är skadade, de kan visserligen repareras med en svets om man är kunnig på sånt.

  Lycka till
                 Mikael
ps
 hittar du flera städ än du behöver hör gärna av dig.


pps din hemsida fungerar inte  :-[

Microsoft VBScript runtime error '800a000d'
Type mismatch: 'CDate'
/attis/forum/Default.asp, line 154


Attis

  • Inlägg: 654
    • -
Re:Mobil ässja
« Svar #4 skrivet: 22 jun-04 kl 13:23 »
Okej, ska se vad somamrens auktioner/loppisar kan ge, annars får jag annonsera fram emot hösten.

Hemsidan funkar igen  ;D
Fast det är strul med svenska åäö  ::) Men det ska förhoppningsvis bli åtgärdat snart.

Välkommen!
/Attis

Mirx

  • Gäst
Re:Mobil ässja
« Svar #5 skrivet: 31 jul-04 kl 21:54 »
Finns även här
http://w1.311.telia.com/~u31104032/smedjan/assjor/body_assjor.htm

begagnade är tyvärr svåra att hitta  :(
« Senast ändrad: 31 jul-04 kl 21:56 av Mirx »

hasteus

  • Inlägg: 307
Re:Mobil ässja
« Svar #6 skrivet: 01 aug-04 kl 18:04 »
Japp, det är forviksässjorna och deras tillbehör. Sangberg är/var? återförsäljare.
   
    Mikael

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
Re:Mobil ässja
« Svar #7 skrivet: 17 aug-04 kl 14:43 »
YES!

Ropade in en rostig ässja på auktion i helgen för 650:- Lyckades få in den i bilen och tillslut även ur den  :D.
Rejält igenbeckad och patinerad av rost vad den men med lite olja fungerar allt som det ska. Drivremen vad dålig och gick av efter ett tag, men dom ska tydligen inte vara omöjliga att få tag i.

Nu behöver jag bara ett städ och lite koks att elda med. Och så lite järn då förstås  ::)
/Attis

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
Re:Mobil ässja
« Svar #8 skrivet: 22 aug-04 kl 18:18 »
Attis, och alla andra som kan vara intresserade av städ, kolla in denna länk till www.blocket.se, under "verkyg och maskiner-säljes". Inlagd den 14 aug men annonsen ligger kvar så länge grejorna finns kvar skriver annonsören.


http://www2.blocket.se/view/3108945.htm?l=0&c=1&city=0
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

hasteus

  • Inlägg: 307
Re:Mobil ässja
« Svar #9 skrivet: 23 aug-04 kl 09:28 »
Tackar för tipset, endast hämtning i Stockholm dock...
Skall ni skicka tunga saker kolla alltid med bussgods.

Norrlandstädet ser ut att behöva en svets på alla sina kanter medan engelska verkar vara i bättre skick, mycket pengar dock.

Skruvstycket verkar vara i gott skick men jag ser ingen fjäder, en bladfjäder som pressar isär käftarna brukar finnas.

Amboltet (stolpstädet) är ju lite speciellt men något jag själv är intresserad av då jag håller på med historiskt smide och gärna vill ha ett lite mindre traditionellt städ. Ringde just, det är sålt. Var det du Attis  :)


     

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
Re:Mobil ässja
« Svar #10 skrivet: 29 aug-04 kl 20:02 »
Nej, tyvärr var det inte jag...
Jag tycker priserna verkade lite saltade i den annonsen?

Däremot så såg jag ett "ambolt" städ idag på Qvarnarps byggnadsvårdsbutik i Eksjö. Syntes ingen prislapp.

Vad eldar du med Hasteus? Koks? Var köper jag sådant, hos någon lokal smed eller?
Vad för någon typ av "historiskt smide" syslar du med förresten?
« Senast ändrad: 29 aug-04 kl 20:03 av Attis »
/Attis

kerk

  • Gäst
Re:Mobil ässja
« Svar #11 skrivet: 29 aug-04 kl 22:09 »
Jag sysslar lite med smide, är dock amatör men har fått en del tips här å där, städ är nog bäst å anonsera själv i tidningar, nästan alltid någon som har ett städ stående som du kan få för en billig lapp :>

Fältässjor kan du prova på millitär lager t.ex, används inte va jag vet nå längre så tror nog de vill bli av med "skiten" :>

Att reparera städ med svets från vad jag har läst är uteslutet, förstör ett stort område omkring där du har svetsat om du inte kan få städet härdat igen så är det så gott som förstört, går att använda men en riktig smed skulle inte röra vid det :>

Skadade kanter är inte så farligt faktiskt, så länge man har någon bit som är skarp sen kan man finna väldigt bra använding för de "skadade" kanterna, avrundade å dyligt, men om en bit rammlat ur är det nog inte så bra :/

Drivremm går du bara på järnboa och får på lösmeter :>

Gå lös på rosten antingen med stålborste eller något du sätter på borrmaskinen eller något, försök göra det lite fint iaf :>

Aja, lycka till med smidet iaf, det är roligt ... och tänk att du formar något efter din vilja som är starkt nog att krossa sten  ... det är lite känsla under det faktiskt :>

apeman

  • Gäst
Re:Mobil ässja
« Svar #12 skrivet: 22 sep-04 kl 12:33 »
Det går att köpa städ på biltema.
Kanske inte direkt proffskvalité men verkar vara mer
än dugliga, om inte kvalitén är ett problem så är de nog
ett bra köp.
Frakten blir nog lite väl hög om man inte
kan hämta den själv.

Städ
Av svartlackerat gjutgods.
 
Art nr Pris Antal  
5 kg, 220 x 50 x 105 mm (lxhxb)  19-3205 99,00 kr    
10 kg, 320 x 120 x 140 mm (lxhxb)  19-3210 199,00 kr    

 
« Senast ändrad: 22 sep-04 kl 12:34 av Gimli »

Attis

  • Inlägg: 654
    • -
Re:Mobil ässja
« Svar #13 skrivet: 25 sep-04 kl 15:32 »
Tror dom är på tok för små, 80-120 kg är vad jag hört ska vara lämpligt.

Jula har 50 kg för 1000:- men känns tveksamt att köpa på en sådan firma.  ::)
/Attis

Neiklot

  • Gäst
Re:Mobil ässja
« Svar #14 skrivet: 25 sep-04 kl 18:11 »
Kolla in på gamla (även nya) antikaffärer och kuriosabutiker!
Dom brukar ha det mesta.

Jag fyndar allt möjligt där, allt från spiklådor och hammare,plank och borr till..ja, det man behöver!  ;D
« Senast ändrad: 25 sep-04 kl 18:12 av Neiklot »

leifhh

  • Gäst
Re:Mobil ässja
« Svar #15 skrivet: 06 nov-04 kl 22:46 »
Att sätta ut annons efter städ i ett lokalt annonsblad funkade bra för mig. 10 kr per kg landade det på för mina två städ (150 och 96 kg).

En mobil ässja går att bygga själv. Problemet ligger ffa i att ordna en bra fläkt/bälg. Själv använder jag utblåset på en gammal dammsugare. Ässjan kan man bygga genom att skapa en "grop" av eldfast tegel. Kolla en gammal bok som heter "Smid själv" av Thomas Johansson, där finns en mängd enkla och handfasta tips.

 

Claes

  • Gäst
Re:Mobil ässja
« Svar #16 skrivet: 27 mar-05 kl 08:59 »
Jag har en sk fältässja att avyttra.
Det är ett fotpedaldrivet renoveringsobjekt.
Fullt fungerande men en hel del rost.
Jag är villig att sälja den för 500:-
Det är vad jag gav för den för 2 år sedan.
Jag hinner inte renovera upp den, så nu är den bara i vägen.

Claes

  • Gäst
Re:Mobil ässja
« Svar #17 skrivet: 27 mar-05 kl 09:02 »
Jag har också ett städ på 50 kg som jag kan tänka mig att sälja. Det är helt oskadat och för det vill jag ha 1500:-

hasteus

  • Inlägg: 307
Re:Mobil ässja
« Svar #18 skrivet: 27 mar-05 kl 12:01 »
Kan vara intresserad av både ässja och städ även om 1500 är lite mycket för 50kg om det inte är riktigt bra kvalitet och man kan syna det först (bild?), vad är det för städ?  typ, tillverkare, ålder?

Du lämnade dåligt med kontaktdata, varken telefon eller staden som grejorna finns i.

   Mikael, 0708-409219, Göteborg.

Claes

  • Gäst
Re:Mobil ässja
« Svar #19 skrivet: 27 mar-05 kl 21:31 »
Jag har tyvärr ingen bild. Ej heller digitalkamera.
Kanske är 1500:- för mkt för ett 50 kgs.
Det är ett Jula-städ i manganstål inköpt för ca 5 år sedan.Tror de säljer sådana eller liknande fortfarande. Vet inte vad de kostar nu men de ligger nog på drygt 2000:-.
Jag bor strax utanför Borås om du vill komma o kika.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, chpe21

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser