Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Jaktiller  (läst 4939 gånger)

Archibald

  • Inlägg: 302
Jaktiller
« skrivet: 25 jun-05 kl 21:46 »
läste på förpackningen med etotal att det bara får användas till jaktillrar.
Jaktillrar!?
ett djur som jag faktiskt inte ens hört om vagt.
Har man illrar till jakt idag? vad jagar man då?

Archibald

  • Inlägg: 302
Re:Jaktiller
« Svar #1 skrivet: 25 jun-05 kl 21:50 »
Länge leve google, hittade massa sidor där man använder jaktillrar. tydligen till räv o kanin.

Angel

  • Gäst
Re:Jaktiller
« Svar #2 skrivet: 26 jun-05 kl 18:56 »
Hej hej Archibald

Jo det finns de som jagar med Iller än idag. Har själv varit med om det för många år sen...
För den som har intresse med jakt är detta en rätt "fartfylld" jakt. Det gäller att man är kvick för när väl Illern gått in i riset/lyan så går det undan. Ut kommer Kaninen med en himmla fart. Tyvärr är det en del Illrar som också stryker med då de kommer ut först och det finns de jägare som har något bråttom och skjuter först innan de kollat noga. Min fars Iller gick tyvärr det ödet tillmötes  :(
Och han som var sådan kelgris... Man kunde ha han runt halsen som en boa  :)

Men skilj noga på Tam-Iller och Jakt-Iller... Det är inte samma sak...

Om du är intresserad av detta så kontakta någon jägare och hör dig för om de känner någon som känner någon som kan ta dig med ut på en sådan jakt...

Ps: Är ingen jägare själv utan kommer från en familj där varje man jagade/jagar... så har jag fel på någon punkt så rätta mig gärna  ;)

Archibald

  • Inlägg: 302
Re:Jaktiller
« Svar #3 skrivet: 26 jun-05 kl 19:49 »
blev mest nyfiken på djuret i sig, hade innan etotal inte ett hum att man jagade med iller.

Angel

  • Gäst
Re:Jaktiller
« Svar #4 skrivet: 26 jun-05 kl 20:23 »
 :D
man lär sig något nytt hela tiden
Det är väl det som är tjusningen med livet ....

Ha det gött...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

778 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hans Hultén, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser