Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Så funkar växthuset  (läst 1173 gånger)

borsdorfer

  • Inlägg: 345
    • Skåne
Så funkar växthuset
« skrivet: 21 okt-23 kl 09:48 »
Många tror att det bara är värmen som gör att det växer bra i växthus.
Men luften i ett växthus innehåller betydligt mer koldioxid än i utomhusluften.  Växterna gödslas med koldioxid. Koldioxid bildas vid nedbrytning av humus och animalisk gödsel.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14477
    • Östergötland
SV: Så funkar växthuset
« Svar #1 skrivet: 21 okt-23 kl 17:45 »
Har du någon koll på vilken koldioxidhalt det blir i ett vanligt växthus som inte eldas? Rör det sig om en höjning på några ppm?

Om man låter ventilationen från boningshuset gå ut i växthuset så får man en höjning på ett par hundra ppm.

von tratt

  • Inlägg: 1776
    • Skåne
SV: Så funkar växthuset
« Svar #2 skrivet: 21 okt-23 kl 19:29 »
luften i ett växthus innehåller betydligt mer koldioxid än i utomhusluften.

Det tror jag är ett kontroversiellt påstående. Normalt* är det, kontrar jag, samma eller något lägre eller i vissa fall (extra tätt växthus) betydligt lägre halt CO₂ i växthuset än utomhus.


* Vad som nu är normalt. Kanske är det underförstått att man ordnar kompost eller liknande i växhuset? Som det nu är formulerat faramstår det helt enkelt som felaktigt.

Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

425 gäster, 3 användare (2 dolda)
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser