Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc  (läst 14554 gånger)

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #80 skrivet: 09 nov-19 kl 08:43 »
hur har det gått för dej Henrik 91, har du hittat ditt drömhus?
kretslopp

xlab

  • Gäst
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #81 skrivet: 17 nov-19 kl 10:14 »
Ser hellre att du publicerar ditt tillstånd för att ha det på det sättet du hävdar.
För du har väl ett sådant?

Om jag nu pressenterade min lösning för kommunen under bygglovshandlingarna och dom inte hade några invändningar är det godkänt så

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #82 skrivet: 17 nov-19 kl 14:15 »
Om jag nu pressenterade min lösning för kommunen under bygglovshandlingarna och dom inte hade några invändningar är det godkänt så


Under bygglovshandlingarna?

Missade dom beskrivningen och godkände av misstag?
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #83 skrivet: 17 nov-19 kl 15:26 »
Om jag nu pressenterade min lösning för kommunen under bygglovshandlingarna och dom inte hade några invändningar är det godkänt så
kryptiskt vad du menar. Du har lämnat in bygglovsansökan,de har prövat och godkänt? entreprenör har lämnat in att arbetet är utfört? Eller??

xlab

  • Gäst
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #84 skrivet: 17 nov-19 kl 17:46 »
kryptiskt vad du menar. Du har lämnat in bygglovsansökan,de har prövat och godkänt? entreprenör har lämnat in att arbetet är utfört? Eller??

Det var min bygglovsansökan jag lämnade in. Inte min entrpenör jag var byggherr, arkitekt, byggare osv  helt själv. Löste alla problem utan utomstående inblandning. Gjorde alla energiberäkningarsjälv (kommunen foick dom med alla ansökningar (inga ändringar eller påpekanden från kommun, miljökontor, eller bygg avd)

 

xlab

  • Gäst
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #85 skrivet: 17 nov-19 kl 17:52 »
Tycker det är lite undligt att efter era 100-tals kritiserande mot mig som person ock inte som medlem här (det är min person ni har svårt med och det är i så fall ett annat forum) och jag har i dom flest fall svarat om så otrvligt ibland men svarat iaf och visat var jag har fått mina fakta ifrån men ni tycks inte ge er iaf. Om ni har så otroligt svart att tro på det jag säger och allt jag plockar fram inom dom flest omr som jag tar upp så sluta kommentera mina inlägg.
För jag kan bevisa det mesta som jag skriver/mina svar och nu har färgen som jag förspråkade om även fått pris i Tysklan som årets bästa innovation . det säger mer om er än färgen!!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #86 skrivet: 19 nov-19 kl 09:47 »
Tycker det är lite undligt att efter era 100-tals kritiserande mot mig som person ock inte som medlem här (det är min person ni har svårt med och det är i så fall ett annat forum) och jag har i dom flest fall svarat om så otrvligt ibland men svarat iaf och visat var jag har fått mina fakta ifrån men ni tycks inte ge er iaf. Om ni har så otroligt svart att tro på det jag säger och allt jag plockar fram inom dom flest omr som jag tar upp så sluta kommentera mina inlägg.
För jag kan bevisa det mesta som jag skriver/mina svar och nu har färgen som jag förspråkade om även fått pris i Tysklan som årets bästa innovation . det säger mer om er än färgen!!

Ett det är inte dig som person som får ta emot kritiken.
Utan det är ditt tankesätt och resonemang som faktiskt får kritiken och det du påstår.
Du är säkerligen en riktigt hygglig och trevlig person när man har och göra med dig i ärenden som du inte behöver visa dig på styva linan.
Men dina ibland rent ut sagt tappade idéer är allt för ofta uppåt väggarna.
Och dessutom visar du hela tiden på länkar som är rena partsinlagor från företag som vill tjäna pengar på attt man köper deras produkter.
Speciellt i samling som denna är vi starkt kriska mot sådant då det ofta glöms bort en hel del fakta i deras försäljningsinformation.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #87 skrivet: 19 nov-19 kl 20:48 »
Tycker det är lite undligt att efter era 100-tals kritiserande mot mig som person ock inte som medlem här (det är min person ni har svårt med och det är i så fall ett annat forum) och jag har i dom flest fall svarat om så otrvligt ibland men svarat iaf och visat var jag har fått mina fakta ifrån men ni tycks inte ge er iaf. Om ni har så otroligt svart att tro på det jag säger och allt jag plockar fram inom dom flest omr som jag tar upp så sluta kommentera mina inlägg.
För jag kan bevisa det mesta som jag skriver/mina svar och nu har färgen som jag förspråkade om även fått pris i Tysklan som årets bästa innovation . det säger mer om er än färgen!!
Givetvis har du en länk till detta. konstigt dock att man kan få årets pris för en gammal produkt.

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #88 skrivet: 20 nov-19 kl 02:25 »
Det var min bygglovsansökan jag lämnade in. Inte min entrpenör jag var byggherr, arkitekt, byggare osv  helt själv. Löste alla problem utan utomstående inblandning. Gjorde alla energiberäkningarsjälv (kommunen foick dom med alla ansökningar (inga ändringar eller påpekanden från kommun, miljökontor, eller bygg avd)
Vi pratade om din avloppslösning? en blå plasttunna och avrinning i dike?. Har ju inget med energi att göra. nyfiken då jag själv har installerat nytt BDT avlopp och där godkändes inget utan att avloppet var för det första typgodkänt av miljöverket och sedan installerat av entreprenör som lämnade intyg på att det installerats enl. fabrikantens anvisningar. att själv gräva ett hål går alltså inte i min kommun. Def. inte att använda en egentillverkad historia. Och absolut inte att släppa ut i ett dike. Det skall infiltreras efter utsläppet från avloppet dvs stenkista eller liknande lösning. Själv använde jag den befintliga gamla stenkistan. För toa gäller ju helt andra krav. Hade jag haft vattentoalett hade det varit det billigaste att ansluta till kommunalt.

xlab

  • Gäst
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #89 skrivet: 24 nov-19 kl 09:10 »
Vi pratade om din avloppslösning? en blå plasttunna och avrinning i dike?. Har ju inget med energi att göra. nyfiken då jag själv har installerat nytt BDT avlopp och där godkändes inget utan att avloppet var för det första typgodkänt av miljöverket och sedan installerat av entreprenör som lämnade intyg på att det installerats enl. fabrikantens anvisningar. att själv gräva ett hål går alltså inte i min kommun. Def. inte att använda en egentillverkad historia. Och absolut inte att släppa ut i ett dike. Det skall infiltreras efter utsläppet från avloppet dvs stenkista eller liknande lösning. Själv använde jag den befintliga gamla stenkistan. För toa gäller ju helt andra krav. Hade jag haft vattentoalett hade det varit det billigaste att ansluta till kommunalt.

Tråden handlar om El och avlopp om jag inte läser fel. Vilken kommun bor du i? Kanske har pratat med dom om BDT avlopp outanför detaljplanerat omr

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #90 skrivet: 24 nov-19 kl 09:25 »
Tråden handlar om El och avlopp om jag inte läser fel. Vilken kommun bor du i? Kanske har pratat med dom om BDT avlopp outanför detaljplanerat omr

Fortfarande har du inte presenterat det din kommun sägs ha godkänt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

malarmaster

  • Inlägg: 5251
    • Småland
SV: Lite frågor om ett torp som saknar el och avlopp etc
« Svar #91 skrivet: 24 nov-19 kl 10:09 »
Tråden handlar om El och avlopp om jag inte läser fel. Vilken kommun bor du i? Kanske har pratat med dom om BDT avlopp outanför detaljplanerat omr
Jag bor i Alvesta kommun och är också fritidspolitiker här. det är samma regelverk gällande BDT avlopp var du än bor i Sverige. Skillnaden är hur tjänstemannen bedömer din lösning men han är bunden av regelverk lika för hela landet. Lösningen måste vara typgodkänd av miljöverket  och därför är det svårt att komma med en egen variant. Din lösning med blå plasttunna tror jag knappast är godkänd och ifrågasätter därmed dina påståenden. Men har du papper på att du fått bygglov på lösningen ger jag mig. Det är upp till dej att bevisa. Jag har ju haft diskussion med tjänstemännen på min kommun och fått förklarat det regelverk som gäller och givetvis själv läst igenom vad miljöverket säger. Att släppa ut vatten i ett dike är inte godkänt. Det vattnet kommer inte att vara tillräckligt renat från div. näringsämnen och kan orsaka problem i dike och sjö. min lösning var att gräva ner slamavskiljaren innan den befintliga stenkistan (gamla avloppslösningen från 50-talet) och sedan använda stenkistan som infiltrering. En lösning som godkändes och sparade några kronor. Därmed kommer inget vatten ut utan det infiltreras ner till växtligheten. Stenkistan ligger i en skogsdunge så det är idealiskt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

339 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, von tratt, Hans Hultén, javill, Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser