Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Katter  (läst 8787 gånger)

Macco_Pe

  • Inlägg: 75
    • Bohuslän
SV: Katter
« Svar #60 skrivet: 23 aug-18 kl 10:49 »
Nej, de förvildade klarar sig ute med hjälp av mat de hittar/får av människor. Och till antalet måste de katterna vara så få i Sverige att de inte påverkar mer än i marginalen jämfört med våra vanliga katter.

Men jag funderar fortfarande på varför TS riktar sig mot en grupp människor som faktiskt består av naturintresserade och ofta pålästa individer, och i princip anklagar alla för att inte vara just pålästa? Är TS katthatare och tror att alla här är kattälskare som tror att deras lilla gulleplutt inte gör en fluga förnär?

Varför skulle nligt din hypotes antingen kattägare eller medlemmar på alternativ.nu vara mer pålästa? Vad ligger till grund för den observationen?

Mitt inlägg var en uppmaning att läsa på innan man skaffar katt, inget annat. Allt annat är vad du, liksom andra, påstår jag säger eller tycker.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Katter
« Svar #61 skrivet: 23 aug-18 kl 11:29 »
Men varför har du då en sådan aggressiv inställning till kommentarer, och varför tror du att folk är dåligt pålästa?

Mitt påstående att folk på forumet just är "naturintresserade och ofta pålästa" grundar jag dels på diskussioner som vi fört under åren, dels på det faktum att ett forum för självhushållning drar just sådana människor. Den  naturintresserade är överrepresenterad på ett sådant forum, och den som inte har intresse av att vilja lära sig saknar en av de egenskaper som drar folk till ett forum över huvud taget. Kattägare har jag inte nämnt, men de är förmodligen också mer pålästa om katter generellt än vad ickekattägare är helt enkelt för att de har ett intresse av sitt valda husdjur.

 

Macco_Pe

  • Inlägg: 75
    • Bohuslän
SV: Katter
« Svar #62 skrivet: 23 aug-18 kl 12:32 »
Men varför har du då en sådan aggressiv inställning till kommentarer, och varför tror du att folk är dåligt pålästa?

Mitt påstående att folk på forumet just är "naturintresserade och ofta pålästa" grundar jag dels på diskussioner som vi fört under åren, dels på det faktum att ett forum för självhushållning drar just sådana människor. Den  naturintresserade är överrepresenterad på ett sådant forum, och den som inte har intresse av att vilja lära sig saknar en av de egenskaper som drar folk till ett forum över huvud taget. Kattägare har jag inte nämnt, men de är förmodligen också mer pålästa om katter generellt än vad ickekattägare är helt enkelt för att de har ett intresse av sitt valda husdjur.

Har absolut inte en aggressiv inställning till kommentarer. Det ligger i din betraktelse och inte i mina kommentarer.

Jag tycker ovidkommande saker kring frågeställningen, påhittade påståenden om vad jag tycker och tänker samt kommentarer utan att ha satt sig in i frågan är respektlöst och kommenterar dem som så.

Angående typen av frågeställningar så ja, naturintresserade må de flesta på detta forum vara men mer pålästa än andra finns inget belägg för. Min observation, är istället att det är en väldigt liten klick som står för de mesta inläggen och du drar dina slutsatser på en liten minoritet av medlemmarna.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Katter
« Svar #63 skrivet: 23 aug-18 kl 12:51 »
Ja och läser du övriga så ser du att katten är ansvarig för 33 arters utrotning!
...
"Free-ranging cats on islands have caused or contributed to 33 (14%) of the modern bird, mammal and reptile extinctions recorded by the International Union for Conservation of Nature (IUCN) Red List4." Citerat ur
https://www.nature.com/articles/ncomms2380

Eftersom Sverige inte är en ö är inte detta argument relevant här. Citatet kommer ifrån denna genomgång:
Medina F. M. et al. A global review of the impacts of invasive cats on island endangered vertebrates. Global Change Biol. 17, 3503–3510 (2011) .
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Katter
« Svar #64 skrivet: 23 aug-18 kl 13:13 »
Har absolut inte en aggressiv inställning till kommentarer. Det ligger i din betraktelse och inte i mina kommentarer.

Jaja, då tar du inte illa upp om jag tycker det är dravel?

Citera
Jag tycker ovidkommande saker kring frågeställningen, påhittade påståenden om vad jag tycker och tänker samt kommentarer utan att ha satt sig in i frågan är respektlöst och kommenterar dem som så.

Att göra liknelser är inte ovidkommande, och då du själv sätter ribban högt i hur man skall tolka dina kommentarer, så förstår jag inte varför du själv tolkar som du gör.

Citera
Angående typen av frågeställningar så ja, naturintresserade må de flesta på detta forum vara men mer pålästa än andra finns inget belägg för. Min observation, är istället att det är en väldigt liten klick som står för de mesta inläggen och du drar dina slutsatser på en liten minoritet av medlemmarna.

Det är en liten minoritet av medlemmarna du är i diskussion med, men de andra som inte lägger sig i kan mycket väl vara betydligt mer insatta och pålästa även om de inte bryr sig om att tjafsa med någon som läst en artikel och gått i taket.

Macco_Pe

  • Inlägg: 75
    • Bohuslän
SV: Katter
« Svar #65 skrivet: 23 aug-18 kl 14:39 »
Jaja, då tar du inte illa upp om jag tycker det är dravel?

Att göra liknelser är inte ovidkommande, och då du själv sätter ribban högt i hur man skall tolka dina kommentarer, så förstår jag inte varför du själv tolkar som du gör.

Det är en liten minoritet av medlemmarna du är i diskussion med, men de andra som inte lägger sig i kan mycket väl vara betydligt mer insatta och pålästa även om de inte bryr sig om att tjafsa med någon som läst en artikel och gått i taket.

Det står dig helt fritt att tycka saker är dravel, mig rör det inte. Det är din åsikt!

Jag syftade på att det generellt på alternativ.nu är en väldigt liten del av medlemmarna som ett väldigt stort antal inlägg härör ifrån, inte i denna diskussion specifikt. Du tillhör en av dem som syns och skriver mest.

Jag har absolut inte gått i taket. Jag har påpekat att det finns information att hämta kring katter och att det är viktigt att ta in all information innan man fattar ett belsut?

Var har jag ”gått i taket”? Varför är det att ”gå i taket” att påpeka att det finns information. Jag har aldrig påpekat något om att man skall göra si eller så med katter, det har du och andra däremot påstått att jag gjort.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Katter
« Svar #66 skrivet: 23 aug-18 kl 14:40 »
Att bemöda svara ovan dravel med något motargument är inte min tid värd. Jag använde Svensk Jakt som referens för att den hänvisade till forskningen och för att den är på Svenska. Många verkar ha lite svårt för engelska på detta forum.

Däremot BÖR kattägande regleras på något sätt.
Varför ska det regleras? Har vi kolonier av förvildade katter här? Är ovanstående citat inte ett påpekande (med versaler) från din sida?
"Feral cat colonies are a major part of the cat problem: feral or unowned cats are responsible for an estimated 69% of all cat-killed birds in the U.S."
https://www.allaboutbirds.org/faq-outdoor-cats-and-their-effects-on-birds/
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Macco_Pe

  • Inlägg: 75
    • Bohuslän
SV: Katter
« Svar #67 skrivet: 23 aug-18 kl 14:46 »
Varför ska det regleras? Har vi kolonier av förvildade katter här?
"Feral cat colonies are a major part of the cat problem: feral or unowned cats are responsible for an estimated 69% of all cat-killed birds in the U.S."
https://www.allaboutbirds.org/faq-outdoor-cats-and-their-effects-on-birds/

Kattägande är en form av djurhållning med fritt strövande predatorer som inte är reglerat i någon form. All annan hållning av djur på liknande sätt, är reglerad/kontrollerad eftersom de kan ställa till skada på den naturliga faunan. Varför skall inte katter, som bevisligen tar både det ena och andra djuret, inte vara reglerat på samma sätt?

Självklart har vi förvildade kolonier av katter. Det finns tillochmed organisationer som matar, stödjer med mera dem (ffk tillexempel).

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Katter
« Svar #68 skrivet: 23 aug-18 kl 15:31 »
Kattägande är en form av djurhållning med fritt strövande predatorer som inte är reglerat i någon form. All annan hållning av djur på liknande sätt, är reglerad/kontrollerad eftersom de kan ställa till skada på den naturliga faunan. Varför skall inte katter, som bevisligen tar både det ena och andra djuret, inte vara reglerat på samma sätt?

Självklart har vi förvildade kolonier av katter. Det finns tillochmed organisationer som matar, stödjer med mera dem (ffk tillexempel).


Förvildade katter klarar sig inte i det här klimatet om ingen matar och/eller tar hand om dem, de dör ut av svält, skador, kyla och umbäranden.
Hundar ska hållas noga kontrollerade mellan vissa stipulerade tider men inte för övriga tider på året - för katter gäller andra regler eller vilka mer djurslag syftade du på? Katthållning är reglerat.
http://www.jordbruksverket.se/download/18.26424bf71212ecc74b080001024/1370040518362/2008-005.pdf
http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo11_3.pdf
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Katter
« Svar #69 skrivet: 23 aug-18 kl 16:08 »
Har fullt med djur men det hör inte hit!

Den svepande typen av formulering, får mig att dra slutsatsen att du är ett troll. En normal människa hade svarat på ett annat sätt.Förövrigt varför  tror du att skulle vi ägna en massa kraft åt att läsa på saker för en tjomme på nätet, uppenbart som inte är ärlig med sin agenda säger åt oss att göra det.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

Macco_Pe

  • Inlägg: 75
    • Bohuslän
SV: Katter
« Svar #70 skrivet: 23 aug-18 kl 16:29 »
Den svepande typen av formulering, får mig att dra slutsatsen att du är ett troll. En normal människa hade svarat på ett annat sätt.Förövrigt varför  tror du att skulle vi ägna en massa kraft åt att läsa på saker för en tjomme på nätet, uppenbart som inte är ärlig med sin agenda säger åt oss att göra det.

Å vad du har fel! Jag har tre hundar, får, löpankor och höns om DU nödvändigt måste veta! Precis som jag skrev, hör inte hit och inget du borde bry dig om.

Är det ett bättre svar i din mening?

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Katter
« Svar #71 skrivet: 23 aug-18 kl 16:54 »
 (:) Där låser jag tråden och låter Macco_Pe få sista ordet.

http://www.alternativ.nu/index.php?page=regler Jag ser inte att tråden är självhushållningsrelaterad eller att tonen är god och respektfull.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

272 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser