Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kan man låta höna ruva vaktelägg?  (läst 4870 gånger)

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
kan man låta höna ruva vaktelägg?
« skrivet: 22 okt-07 kl 23:13 »
hönor dv kochin ligga o ruva på vaktel ägg?? ??? ??? ???
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

mimmimera

  • Inlägg: 295
    • Mimmis hemsida
Re:kan man låta...........
« Svar #1 skrivet: 22 okt-07 kl 23:21 »
Har aldrig provat , men jag kan tänka mej att dom flesta äggen går sönder bara hönan rör sej lite eller vänder äggen med näbben. Men har du gott om ägg så kan du ju alltid prova.
Sen beror det kanske på vilken sorts vaktelägg det är , jag upplever Kinesiska vaktelägg som skörare än Japanska vaktelägg ( har båda) men tycker "Kinesernas" går sönder lättare.
Läs det jag verkligen skriver och INTE mellan raderna...för där står ingenting.

Nettis

  • Inlägg: 2568
  • Smörblommans Siv
Re:kan man låta...........
« Svar #2 skrivet: 23 okt-07 kl 08:06 »
Jag har provat att lägga vaktelägg under en höna i storlek som en Antwerpenhöna och det gick sönder många ägg och sen klarade hon inte av kycklingarna. De var så små så det räckte att hon kom åt dem med fötterna för att de skulle krossas, så det fick bli värmelampa åt de små som hon ändå lyckades kläcka fram. En dvärg Kochin är ju dubbelt så tung så jag skulle inte prova.

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Re:kan man låta...........
« Svar #3 skrivet: 23 okt-07 kl 09:04 »
Har aldrig provat , men jag kan tänka mej att dom flesta äggen går sönder bara hönan rör sej lite eller vänder äggen med näbben. Men har du gott om ägg så kan du ju alltid prova.
Sen beror det kanske på vilken sorts vaktelägg det är , jag upplever Kinesiska vaktelägg som skörare än Japanska vaktelägg ( har båda) men tycker "Kinesernas" går sönder lättare.

det är det jag inte har
vill ha vaktlar men finner inga i närheten helst kinesiska vaktlar men
har funderat att börja med japanska.

tänkte att ägg kanske e lättare o få tag på så tänkte jag att en höna kunde få ruva
men oj det gick visst inte heller.
 nä du vet inte hur jag ska göra

Kram Ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Re:kan man låta...........
« Svar #4 skrivet: 23 okt-07 kl 10:37 »
En dvärg Kochin är ju dubbelt så tung så jag skulle inte prova.

oj då jaha då va det uteslutet

åhh vad ska man göra nu då??

jaja får la vänta till våren o skaffa vaktlar o hhoppas attt någon har o sälja då

Kram Ulle
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

CatrinPlommon

  • Inlägg: 299
  • singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
Re:kan man låta...........
« Svar #5 skrivet: 23 okt-07 kl 10:41 »
har du inte någon kläckapparat så köp det! finns olika storlekar och priser på www.hogbergaab.se
Jag har den minsta....6-7 hönsägg får det plats. Om 10 dagar väntar jag svarthöns kycklingar ifrån den....himla kul!  ;D
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
Re:kan man låta...........
« Svar #6 skrivet: 23 okt-07 kl 11:00 »
har du inte någon kläckapparat så köp det! finns olika storlekar och priser på www.hogbergaab.se
Jag har den minsta....6-7 hönsägg får det plats. Om 10 dagar väntar jag svarthöns kycklingar ifrån den....himla kul!  ;D

nej tyvärr det har jag inte
har inte riktigt råd o köpa någon heller :'(
annars hade det varit en bra ide :D

bara att hålla ut.............
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

328 gäster, 2 användare
Aika, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser