Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  TÄPPA TILL HUND MUN?  (läst 2537 gånger)

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
TÄPPA TILL HUND MUN?
« skrivet: 11 nov-06 kl 12:40 »
Jag är så innerligt trött på min hunds gläfsande på fåren så jag kan kräkas.. Det har han "lärt" sig av våra f.d. grannars hundar som tokskällde bakom staketet som delade våra tomten. Så fort dom (3st) släpptes ut så sprang dom fram o skällde så mycket dom orkade. Så när vår valp var liten fick han lära sig att det är så man umgås. Han fick absolut inte träffa dessa hundar i något annat sammanhang.
Nå, nu tror han att så fort någon eller något befnner sig på andra sidan ett staket så måste man springa dit o vråla.
Alltså även på fåren. Nu kommer massa förståsigpåare och förklarar för mig att han inte tycker om får osv. men det har inte med saken att göra. Släpper jag in han i fårhagen så bryr han sig inte om dom, kan gå tillsammans med dom som dom vore samma flock.
Enda sättet att få tyst på honom är om jag hugger i o vrålar och överröstar honom..men vad gör det för skillnad om jag eller hunden gapar..
Har försökt ta han på bargärning med vattenslang..vakta minutiöst och fya så fort han ens tänkt tanken och massa andra metoder. Han har förstått att han får ovett av det och håller tyst om jag är tillräckligt nära men vänder jag ryggen till så...

Snälla, nån måste ha något att komma med!! :-\
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Anthea

  • Gäst
Re:TÄPPA TILL HUND MUN?
« Svar #1 skrivet: 11 nov-06 kl 12:52 »
Hur ser hundens vistelse ut på tomten? Är han ute själv eller i sällskap? Aktiveras han något? Prova med att distrahera honom, släng till exempel ut en hand med godis på gräsmattan och låt honom roa sig med det. Ta in honom så fort han skäller, så kanske det blir tråkigt att skälla.

Antiskallhalsband med vatten har vänner testat med dåligt resultat. Själv föredrar jag att ta tag i grundproblemet istället för symtomen.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:TÄPPA TILL HUND MUN?
« Svar #2 skrivet: 11 nov-06 kl 14:48 »
jo, grundproblement är ordnat, vi har flyttat  ;D
Nu gäller det att bli av med ovanan. Ska prova dina tips.
Antiskällhalsband har jag tänkt på men samtidigt ska han skälla ibland :-\, jobbar ute på gården o det är inte alltid man hör om det kommer nån.....
Vi är ute mycket o jobbar o så är han ute på kvällen själv på kissning, samma sak vilket som.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

kallekalkon

  • Inlägg: 34
Re:TÄPPA TILL HUND MUN?
« Svar #3 skrivet: 13 nov-06 kl 19:52 »
Hej!Jag har bra erfarenhet av antiskällhalsband men inte med vatten utan en citron/vatten blandning inte för stark(om man gör den själv)den finns att köpa där de säljer halsbanden.Lycka till.

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:TÄPPA TILL HUND MUN?
« Svar #4 skrivet: 15 nov-06 kl 21:36 »
En vän till mig sa att hundarna kan förknippa citrondoften med halsbandet, så att dom lär sig när dom har halsbandet på eller ej.
Men det är väl olika från hund till hund.
Bäst är nog att distrahera så att hunden glömmer bort att skälla.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Re:TÄPPA TILL HUND MUN?
« Svar #5 skrivet: 17 nov-06 kl 05:51 »
Jag skulle prova skvallerträning, dvs förknippa fåren med tex godis. Så fort han ser fåren - in med en godis i munnen och beröm, INNAN han hinner iväg och skälla. (Eller klicka om du använder klicker)Man får vara snabb i början, och väldigt översvallande. Avled sen till en annan aktivitet. Gör det några gånger tills han fattar principen, då väntar du några sekunder tills han får godis. Förhoppningsvis kommer han då att titta på dig och undra vart godiset är; belöna och beröm. Så småningom kan man utöka tiden.

Poängen är att skapa en tankekedja; "Får! Då får jag godis/beröm av matte om jag springer till henne och tittar på henne!" Det blir en positiv situation där det lönar sig att ta kontakt med matte.

Vi har hästar, kor och får runt huset, och för oss har den metoden funkat bra. Efter ett tag har det lagt sig helt, och hundarna ignorerar djuren.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:TÄPPA TILL HUND MUN?
« Svar #6 skrivet: 17 nov-06 kl 10:16 »
Tack snälla ni alla för tipsen! nu ligger vi i och hoppas på att få slut på det eviga skällandet. Det är inte bara det att det går mig på nerverna, han väcker ju bäbisen också när hon ligger ute i vagnen, hemskt onödigt. Vore han inte en sån fantastiskt klok o fin hund annars så hade han inte blivit långvarig. nu tar vi kraft tag med detta. fortsättning följer....
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Sörgården

  • Inlägg: 35
    • Sörgårdens Hundcenter
Re:TÄPPA TILL HUND MUN?
« Svar #7 skrivet: 21 nov-06 kl 16:08 »
Hejsan!

Jag arbetar som problemhundskonsult och man stöter ofta på ägare som har problem med att deras hundar skäller på det ena och det andra. De övriga svaren Du har fått låter i mångt och mycket vettiga. Skvallerträning med klicker, distration INNAN hunden skäller, vattenspruta. Det är tyvärr så att man måste arbeta hela tiden om man vill abreta bort ett problem.  :) Vad är det för ras? En del raser är ju mer benägna till detta beteende än andra.
Och du har helt rätt, vad tjänar det till om det är Du eller hunden som gapar?
Hoppas att de går bra för Er!
MVH
Helena
Sörgårdens Hundcenter

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:TÄPPA TILL HUND MUN?
« Svar #8 skrivet: 21 nov-06 kl 22:22 »
Det är en blandras mellan collie/shcäfer & golden/rotweiler.
Jaa-a,jag lägger verkligen manken till för detta är ett fruktansvärt ofog, som jag är säker på att han bara har "lärt sig". Grannens hundar gjorde så redan innan vi hade hund, så jag klandrar honom inte att han tog efter som valp. Han är ju en sån underbar arbetskompis o vallar duktigt o helt perfekt vakthund o barnens bästis.
Tänk om det bara fanns en trollstav som tog bort gapandet  :o. O det är ju BARA när det är ett staket emellan, annars säger han inte ett knyst!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser