Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Självvattnande" planteringar SIP  (läst 2678 gånger)

Lus_N

  • Inlägg: 20
    • Närke
"Självvattnande" planteringar SIP
« skrivet: 30 jul-13 kl 23:56 »
Någon som testat sub-irrigated planters, självvattnade planteringar? Det finns en hel massa olika varianter på nätet och jag är grymt sugen på att testa.

I vintras satte jag igen alla dräneringshålen på mina krukor och byggde vattenmagasin av glassburkar. I år är alltså balkongen mer lättvattnad än någonsin och växterna stortrivs. Krassen brukar vara tanig, men har nu själkar tjocka som mitt lillfinger och blad stora som assietter.

Har även hittat lite olika system som fylls på från regnvattentunnor och regleras av en eller flera flottörventiler. Bland annat Rain Gutter Grow System
The Original Self Watering Rain Gutter Grow System!!!!
, 30L hinkar
2012 Bucket Garden Automatic Watering System Part 1
mm.
Någon som testat något liknande i Sverige?

Om jag får tillträde i den odlingslott jag fått syn på så tänker jag försöka mig på "självvattnade" pallkragar. Seriekopplade pallkragar med vattenmagasin i bottnen (dräneringsrör eller tråg som det varit blommor i eller en hel massa glassburkar) som försörjs av 2 st 200L tunnor kopplade via en plastback med en flottörventil. När vattennivån sjunker i pallkragarna fylls de på från lådan, ventilen öppnas då och mer vatten fylls på från tunnorna. Alla pallkragar och backen måste givetvis vara på samma höjd.
Vad tror ni? Kan det fungera? Hur ska jag bäst koppla ihop pallkragarna så inget fryser sönder på vintern?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

787 gäster, 6 användare (3 dolda)
beekeepern, Hantverkaren, mommo

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser