Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:   foderfråga  (läst 3762 gånger)

Anso1971

  • Inlägg: 725
    • Dalarna
foderfråga
« skrivet: 07 jul-06 kl 21:57 »
Jag är ganska noga med att den mat jag själv stoppar i mig är så naturlig som möjligt och tänker lika dant när det gäller mina djur. Jag vill helst inte köpa foder i pelletsform som är en salig blandning av olika saker utan vill ge dem mat som är så lik som möjligt det som de äter i vilt tillstånd.

Korv och köttbullar är ju verkligen inget mina höns hade hittat om de levt i djungeln, men när det gäller våra matrester så tycker jag ändå att det är okej att dessa kommer till nytta så där gör jag väl ett ganska stort undantag. Men det handlar ju också om att tillvarata de resurser som finns på ett så bra sätt som möjligt.

Men när det kommer till det foder som jag ska köpa, det som hönsen ska äta utöver matrester och det de hittar i vår trädgård, så vill jag köpa så naturliga saker som möjligt. Och jag undrar då vad ni rekommenderar.
Fröblandning har jag redan köpt.

Såg att det fanns många som på blocket sålde havre för 1kr/kg, en till och med för 50 öre/kg. Men jag bor långt ifrån och det verkar vara att hämta själv som gäller. Jag kan heller inget om spannmål, hur länge det håller osv. Hur förvaras det för att hålla tex ett år? Hur mycket gör sex hönor av med under ett år? Det bör väl vara bäst att variera kosten (precis som för människor) och hur mycket ska man i så fall köpa av olika slags spannmål?

Kan man köpa rena spannmål på tex granngården och vad kostar det i så fall?
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re: foderfråga
« Svar #1 skrivet: 07 jul-06 kl 22:23 »
Köp hem ett par säckar allfoder för hönsen och ha det som bas i utfodringen.
Som nybörjare kan det verka som om det finns en jungel av recept om man vil blanda egen föda helt själv men tyvärr så innehåller inte de flesta av recepten på långa vägar allt som fåglarna behöver för att må bra.

Matrester är helt ok men skall mer ses som komliment till fodret än som huvudsaklig födokälla (så tillvida inte huvuddelen av resterna består av äggprodukter med äggskal inkluderat).

Även om fullvärdigt hönsfoder kostar en hel del så blir du nog förvånad över hur lite det går åt sommartid när fåglarna går ute, och de pengarna du lägger ut får du igen genom ökad äggproduktion och friskare höns.
Allt eftersom kan du själv se på fåglarna om och när de mår bra och eventuellt själv börja dryga ut fodret med krossad majs, havre eller vad du nu själv tycker fungerar bra för dina djur.

mvh/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re: foderfråga
« Svar #2 skrivet: 07 jul-06 kl 23:26 »
Våra äter koncentrat, kornkross, snäckskal, matrester och allt de hittar inom gångavstånd. De tre första finns på Granngården.

skogstomten

  • Inlägg: 97
    • -
Re: foderfråga
« Svar #3 skrivet: 08 jul-06 kl 13:10 »
Varför använder så många sädeskross som så fort förlorar en del an nyttigheterna. Jag själv har gjort en automat där hönsen har fri tillgång till havre, korn och favoriten vete. dom får även en liten del vegetabiliskt värpfoder, men det går inte åt dså mycket. Sen försörjer dom sig bra som frigående plus att det blir en del matrester i konkurensen med hundarna....
Krister
Har bara hundarna kvar sen lagården blev skadad

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re: foderfråga
« Svar #4 skrivet: 08 jul-06 kl 13:32 »
Våra har fått helt vete, korn, havre förut. Jag kan inte märka någon större skillnad i nyttighet.

bea

  • Inlägg: 790
Re: foderfråga
« Svar #5 skrivet: 10 jul-06 kl 09:54 »
nu när vi ändå är inne på foder undrar jag om det är någon som vet något ställe på nätet som man kan beställa hönsfoder hem till dörren på?
hittade för ett tag sedan ett ställe (magnusson) som säljer bra (enligt min erfarenhet) hundfoder på nätet till bra pris och hem till dörren billigt och bekvämt
önskar nu att det var likadant med hönsfodret  :)

uddetorpare

  • Gäst
Re: foderfråga
« Svar #6 skrivet: 11 jul-06 kl 19:27 »
mycket prat om foder! jag själv fodrar med havre köpt av en lokal bonde ej från granngården=dyrt. sedan kompleterar jag med snäckskal,
värpfoder som man kan köpa på granngården. men jag köper av axima föredetta vänermaskin de kan också köra hem det (kostar extra). Brukar även slänga in matrester och även gräs efter jag klippt. då får de det mesta de behöver för att må bra och värpa mycket.

havre,snäckskal och värpfoder blandar jag ihop sedan häller jag detta i en foderbehållare som de kan äta fritt ur när som helst. gräset lägger jag i hönsgårn.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 3 användare (1 dolda)
Jens Forslund, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser