Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nickel i olika metaller?  (läst 7640 gånger)

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
Nickel i olika metaller?
« skrivet: 20 feb-08 kl 23:29 »
Jag hoppas det här är rätt forum för min fråga!  :)
Är på jakt efter ett bett utan nickel till min häst, och undrar nu om det förekommer nickel i mässing, järn och sötmalm?

leifhh

  • Gäst
SV: Nickel i olika metaller?
« Svar #1 skrivet: 24 feb-08 kl 21:07 »
det går inte att fråga så oprecist.... det finns oändligt många järnlegeringar som säljs under beteckningen järn eller stål. hittar du beteckningen på den legering som använts i ett bett du funderar på att köpa så kan du ta reda på om det innehåller nicel.

annars kan du alltid ta ett prov från ett bett och låta analysera det (typ totalkemisk analys) på ett provningsinstitut så får du reda på om det innehåller nickel.

ett hett tips är dock att om det är frågan om ett "rostfritt" (eg rosttrögt) stål (mja oftast är det järn men säljs felaktigt under namnet stål) så är risken stor att det innehåller nickel!

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Nickel i olika metaller?
« Svar #2 skrivet: 25 feb-08 kl 11:29 »
Tyvärr tror jag inte att det förekommer legerings-beteckningar på bett. Inte vad jag sett i alla fall! Men hur skulle en sådan beteckning kunna se ut i såna fall?

leifhh

  • Gäst
SV: Nickel i olika metaller?
« Svar #3 skrivet: 25 feb-08 kl 12:48 »
Nåra exempel på rostfria stål: Sandvik 12C27, 13C36, AEB-L, Marss 500, ATS-34, RWL-34, D2,

Specifika exempel:
12C27 Rostfritt stål från Sandvik. Riktanalys: C-0,6 Si-0,4 MN-0,4 CR-13,5 (dvs 13,5% krom)
AEB-L Rostbeständigt stål från Uddeholm. Riktanalys: C-0,65 Si-0,4 MN-0,6 P-0,02 S-0,015 CR-12,8 (12,8% krom)

leifhh

  • Gäst
SV: Nickel i olika metaller?
« Svar #4 skrivet: 25 feb-08 kl 12:50 »
Fasen, fick för mig att det var krom du var ute efter.... Nickel är ju inte fullt lika vanligt längre.
Ibland läser och tänker och kopplar man inte som man skall.  :-[

 

Byracka

  • Inlägg: 1561
    • -
SV: Nickel i olika metaller?
« Svar #5 skrivet: 25 feb-08 kl 14:02 »
Fasen, fick för mig att det var krom du var ute efter.... Nickel är ju inte fullt lika vanligt längre.
Ibland läser och tänker och kopplar man inte som man skall.  :-[

Inte för att nickel är direkt ovanligt i legerade stål:
http://www.begroup.com/sv/BE-Group-sverige/Produkter/Rostfritt/Produktinformation/Om-rostfritt-stal/

Två av dom vanligaste sorterna SS2333/EN 1.4301 resp. SS2343/EN 1.4436 innehåller båda 8% nickel.

Vad gäller själva betslena har jag ingen aning. Brukar inte sådana detaljer vara gjutna nuför tiden?
I så fall kan dom vara zink, aluzink eller kanske mässing.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Nickel i olika metaller?
« Svar #6 skrivet: 26 feb-08 kl 00:56 »
Både SS 2333 och 2343 är så kallade 18-8 stål, dvs. rostfria stål som innehåller ca 18% krom och 8% nickel. En del tillverkare av husgeråd har börjat tillverka produkter i nåt som kallas 18-0 stål, dvs. utan nickel. Normalt innehåller dock rostfritt 8% nickel.

Hur man än läser på eventuella materialbeteckningar så ska man vara medveten om att små mängder nickel kan ingå i de flesta legeringar som inte specifikt är märkta med nån typ av "nickelfritt"-stämpel.

En stor anledning till att det finns spår av nickel i allt fler stålkvalitéer är att mer och mer stål återanvänds och därför blandas med nickelhaltiga legeringar.

Så, som svar på din ursprungsfråga, ska du ha nåt som är ganterat nickelfritt så måste du nog leta efter nåt som är 'certifierat' nickelfritt ... typ som finns på en del smycken av icke-ädelmetall. = antagligen svårt att hitta.

leifhh

  • Gäst
SV: Nickel i olika metaller?
« Svar #7 skrivet: 26 feb-08 kl 09:30 »
OT: Kom precis på att jag i mitt tjänsteutövande som arkeolog en gång lät utföra en totalkemisk analöys av ett knivblad. Kniven var tillverkad på 500 talet f.kr, dvs 2500 år gammal.

Nickelhalten låg på 0,2-0,4% beroende på vilket lager i det vällda bladet som provtogs!

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Nickel i olika metaller?
« Svar #8 skrivet: 26 feb-08 kl 14:22 »
Jag inser att det får nog bli gummibett i fortsättningen till pållen....
Tack för all hjälp!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

724 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser