Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka djur ska vi ha på liten gård?  (läst 6296 gånger)

Nathan

  • Inlägg: 6
    • Dalarna
Vilka djur ska vi ha på liten gård?
« skrivet: 05 dec-18 kl 13:04 »
Hej! Den här avdelningen verkar lämpligast för min fråga (flytta gärna tråden annars!)
Vi är en familj på två vuxna och ett barn och vi bor på en liten gård i Siljansbygden. Gården ligger mitt i byn och vi har sammanlagt 3300 kvm, dvs yta som en stor villaträdgård. Idag har vi höns och lite grönsaks- och potatisodlingar. Men en stor del av ytan är gräs som växer fint, men som jag ogillar att gå runt och klippa. Frågan är vad för djur som hade passat för vår lite begränsade yta och som är hyfsat lättskötta. Grannskapet är väldigt tillåtande för djur, i byn finns mycket höns och även kor och hästar. Vi har möjlighet att billigt få tag på hö, om vårt eget inte räcker. Det finns också utrymme i lador för att hålla djur. Tidigare under 1900-talet fanns här häst och förmodligen får. Vi arbetar deltid båda två och strävar efter lite självhushållning och vi kommer troligen utöka hönsbeståndet i vår. Frågan är om vi också skulle kunna rymma ett par eller några betande/gräsätande djur? Jag har funderat främst på kaniner. Skulle ett par får passa? Någon som får några idéer? Tacksam för era tankar.

Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Vilka djur ska vi ha på liten gård?
« Svar #1 skrivet: 05 dec-18 kl 15:12 »
Hej!

Det är lite yta för ett par får. Möjligen om ni köper ett par lamm på vårkanten och föder upp till egen slakt på hösten. Tänk på parasittrycket, kan bli en utmaning på den begränsade ytan om ni inte har lamm vartannat år och ett annat djur eller bara klipper det andra året.

Kaniner är ingen dum ide men har aldrig haft det själv. Finns andra här med erfarenhet.

Gäss kanske om ni gillar de. För lite väsen också får ni ha lite vatten de kan bada i

Postat med Alternativ.nu´s app

Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vilka djur ska vi ha på liten gård?
« Svar #2 skrivet: 05 dec-18 kl 21:46 »
Jag skulle också kolla in kaniner.  Det finns en fin tråd här om kaninhägn, så att ni slipper ha dem i trånga tråkiga burar.  Tänk på att de är känslig för coccidier, även om smittämnet finns i deras egen gödsel.

Lycka till, och berätta hur det går, så att vi alla får lära oss!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Vilka djur ska vi ha på liten gård?
« Svar #3 skrivet: 05 dec-18 kl 23:31 »
gäss, kaniner, getter?
Fjäderfän och kaniner

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Vilka djur ska vi ha på liten gård?
« Svar #4 skrivet: 06 dec-18 kl 11:24 »
Håller på kaniner för att de går att ha instängda och är trevliga för barn. Lätt att hålla två- tre honor och en hanne över vintern och ta en kull per hona på våren för att få nytta av gräset till slaktkaninerna. Men det bästa är då att slå med lie eller klippa med balk till dem och kasta in i hägnen. Har du dem fria i trädgården blir det lite jobbigt.

Gäss går ju att ha som vakthundar, men de är allt lite besvärliga när de får vara fria.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vilka djur ska vi ha på liten gård?
« Svar #5 skrivet: 06 dec-18 kl 12:56 »
Håller på kaniner för att de går att ha instängda och är trevliga för barn. Lätt att hålla två- tre honor och en hanne över vintern och ta en kull per hona på våren för att få nytta av gräset till slaktkaninerna. Men det bästa är då att slå med lie eller klippa med balk till dem och kasta in i hägnen. Har du dem fria i trädgården blir det lite jobbigt.

Gäss går ju att ha som vakthundar, men de är allt lite besvärliga när de får vara fria.
I en foderhäck!  Inte på marken, då kan de lätt få coccidios.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Vilka djur ska vi ha på liten gård?
« Svar #6 skrivet: 06 dec-18 kl 19:05 »
Ni bor alltså på en avstyckad gård och har ladugård? Kan ni inte arrendera en hektar nånstans i anslutning till gården, så att ni kan ha får? Det är så tråkigt att ha ladugård och inga djur i den. Försök att köp till den åkermark som hörde till gården förrut. Om du kan få till några hektar kan du kanske lyckas få lantmäteriet att klassa om det till jordbruksfastighet vilket. innebär att du kan dra moms på inköp till djuren och söka eu-stöd. Om du endast har får på en sån liten yta att du måste köpa hö blir det inga eu-stöd och ingen självshushållnig eftersom du måste köpa hö och fåren blir bara en dyr hobby.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vilka djur ska vi ha på liten gård?
« Svar #7 skrivet: 06 dec-18 kl 22:06 »
Jag glömde säga att kaniner kan beta lika jämnt och fint som får om de hålls i betesburar med nätbotten.  Utan nätbotten så gräver de.  Någon gjorde en cylinderformad betesbur, men om kaninen själv ska rulla fram den, så måste den nog vara ensam i den.  De kan ju fastna i nätet, och då är det inte så kul om andra kaniner betar sig framåt och rullar upp kompisen i luften ...  Eftersom TS ju, liksom jag, tycker det är jättetråkigt att klippa en gräsmatta och inte ha användning för det goda gräset!
gäss, kaniner, getter?
En get äter ungefär lika mycket som ett får.
Ni bor alltså på en avstyckad gård och har ladugård?
Var står det?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

 

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Vilka djur ska vi ha på liten gård?
« Svar #8 skrivet: 06 dec-18 kl 22:46 »
.Var står det?

Det står ingenstans.. därför det är ett frågetecken.
Men har man ingen ladugård och endast 3000kvm är det ingen gård överhuvudtaget. Då är det ju en vanlig villa. Nu kallar ju trådskaparen stället för just "gård".
Kallar man det gård måste man ju ha byggnader, eftersom nån mark inte finns. När man har ladugård och "ekonomibyggnader" men där all jordbruksmark är avstyckad brukar man kalla det för "avstyckad gård".

Finns det byggnader så är det roligare att ha djur.. Men har man varken ladugård eller mark kan man ju lika gärna skita i det för då bor man ju bara i en villa.
Det står "Det finns också utrymme i lador för att hålla djur." Vissa kallar ju ladugårdar och stall för lador.
Ibland är det svårt att se vad som är vad. Jag var på visning för några månader sen på en "gård" med 1 hektar mark, men med 7 hus. Jag var tvungen att fråga mäklaren vilka hus som ursprungligen varit ladugård och vad som var stallet. Det var så ombyggt. Det är lite tragiskt när det blir så.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Vilka djur ska vi ha på liten gård?
« Svar #9 skrivet: 07 dec-18 kl 10:16 »
Jo, mycket förvirring kan det vara. Men att man skall avstå sin önskan om ett liv med djur för att man bor i ett hus utan byggnader, eller mark, tycker jag är fel. Bygg en friggebod, skörda på annans mark, köp foder...

Om tio år kanske du inte vill ha djur, eller så har du utökat och driver jordbruk.

Nathan

  • Inlägg: 6
    • Dalarna
SV: Vilka djur ska vi ha på liten gård?
« Svar #10 skrivet: 18 dec-18 kl 07:49 »
Tack för alla svar! Det lutar åt kaniner, vilket jag hade tänkt också. Angående begreppet "gård" så kallas det helt enkelt så för att det är en (av många) små gårdar som ligger i byn och som haft utmarker tidigare, dvs skog och fäbodvallar. (Vi har planer på att köpa till skog framöver.) Så ja, det är säkert riktigt att kalla dessa gårdar för avstyckade, i den mån de inte längre har kvar skogen, men däremot alla byggnader. Vi har ett litet fejs (lagård) där kor stod tidigare och tre lador (allt hopsittande i en länga som omsluter innergården), och bakom allt detta ett härbre. Men visst finns också möjligheten att arrendera mark (jag tror till och med få nyttja gratis) i närheten om vi skulle vilja ha får eller getter framöver.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, Gröfre Slissing, Trolle_85, Palle500, polyamorista

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser