Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ångdrivna bilar  (läst 9795 gånger)

Gröfre Slissing

  • Gäst
Ångdrivna bilar
« skrivet: 04 feb-06 kl 20:01 »
God afton! De mest kända ångdrivna bilarna torde ha varit Stanley Steamer och Doble. (Säg gärna emot mig så får jag veta mera) Nu har jag emellertid hört från tvenne pålitliga bekanta att SAAB företagit experiment med någon ångpannevariant. Jag har inte lyckat få reda på var detta finns dokumenterat; kanske är det hemligt? TRE gånger kontaktade jag SAAB, breven skrevs med ett par månaders mellanrum. Det tredja försöket gav ett telefonsvar, som dessvärre mottogs av min dotter. En dam hade meddelat henne att jag vänt mig till fel adress!!! Ingen vidare upplysning gavs; den lille grå gubben tröttnade och gjorde inget ytterligare försök.  Nu frågar jag herrarna och damerna inom detta forum om de känner till något om detta.  G.S

magi

  • Inlägg: 242
  • Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
Re:Ångdrivna bilar
« Svar #1 skrivet: 04 feb-06 kl 20:18 »
Jag har för mig att volva försökte ta fram en ångturbinmotor.
Anledningen till detta var att man tagit fram en generator som fungerade på turbinens varvtal.
Alltså ingen växellåda mellan turbin och generatoraxel.

Men det finns tydligen inte kvar.

Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Ångdrivna bilar
« Svar #2 skrivet: 04 feb-06 kl 23:49 »
SAAB jobbade med en ångmotor på 80-talet tror jag det var.
Minns att det var en artikel i Ny Teknik om det.
Motorn hade en ovanlig utformning, ungefär som en hydraulmotor byggd enligt snedaxelprincipen, med rätt många kolvar (~8 st).

Från ett annat webforum:
Citera
SAAB hade för över 25 år sedan en V8 motor klar men det blev turbo istället. Om det var bättre kan man diskutera men SAAB och turbo blev ett säljande koncept. SAAB har även en ångmotor klar som skulle kunna driva en bil och kunna köras på vadsomhelst. Verkningsgraden för en bensinmotor beräknas till ca 35% (hit eller dit...). Modern förbränningsteknik klarar 95-98% minus förluster i ångmotorn. Säg att man klarar 80% verkningsgrad så skulle man mer än halvera bränsleförbrukningen. Varför är det inte en succé? Vet ej, men det är bra att ha i bakfickan... ;)

Här är en artikel från uppfinnarna.se om en svensk uppfinnare som jobbar på en ångmotor (observera uppgiften om samarbete med SAAB-tekniker):

Citera
Den här kvällen hade vi fått besök av innovatörMartin Bernås. Martin, som nu är i 60-årsåldern,bor sedan ett tiotal år tillbaka i Fredriksdal, ettlitet samhälle, som ligger strax utanför Nässjö.Det var i Göteborgstrakten, som Martin växteupp. Här utbildade han sig först till Civilingenjöri mekanik. Sedan blev han också Sjöingenjör.Sjöfartsnäringen blev således hans första arbets-område.Till Småland och Jönköpings Mekaniska Werkstad,(JMW), kom så Martin 1973. Här arbetade hanunder 6 år med utveckling och konstruktion avturbiner.Hans nästa uppdrag, blev som teknisk chef vidNorrbackens verkstad i Blomstermåla. NORBA,som förkortningen löd, är bl.a. kända försophanteringsutrustningar.Från år 1983 beslöt Martin att starta eget somteknikkonsult.Jämsides med detta började Martin nu utvecklaen länge påtänkt ångmotor. Förebilden var små-flygplanens stjärnmotorer. Denna motortyp germycket god balans.Under de 20 år som nu gått, har Martin satsat 15miljoner !! ur egen ficka på projektet. Huvuddelenav dessa pengar har Martin tjänat som expert påenergianläggningar i U-länder runt om i världen.
--------------------------------------------------------------------------------
 
Så till lite tekniska aspekter runt ångmotorn:Enligt Martin är det bara tre typer av motorersom klarar slumpvisa varvtalsändringar. De är:ångmotorn, elmotorn och hydraulmotorn.Ångmotorn har max vridmoment redan från bör-jan.Sex styck prototyper är byggda under dennautvecklingstid. Dessa prototyper, har allt från treupp till nio cylindrar placerade i en stjärna. Varjekolv väger ungefär ett kilo.Under projektets gång, har samarbete skett bl.a.med ett teknikerteam från SAAB. Dessa har kon-struerat själva ångpannan till motorn.Pannans ytterdimensioner är endast 300 x 100mm. Ångtuberna har en innerdiameter på endast0,2 mm!.Ångmotorn anses ha en rad fördelar framförförbränningsmotorn. Bl.a. slipper man att värmaupp en massa onödig luft. Det är heller ingen vitsatt låta bara en cylinder arbeta , och låta de andragå ”tomma”.Enligt Martin, skall ångmotorn troligen köras påetanol eller metanol. Bränsleförbrukningen upp-skattas ligga på ca 2 dl per mil.Martin har lyckats att göra sin ångmotor smörjfri.Det har han patent på.Situationen är nu den, att Martin behöver ytterli-gare en miljon kronor, för att kunna bygga en arbe-tande typmotor.Dessa pengar saknas idag, och Martin ser ingenmöjlighet att själv kunna skaffa fram dem! Martinvädjar således till oss att komma med alla tänk-bara uppslag för att lösa detta.Det vore ju mycket ledsamt, om en sånt här stortprojekt skulle stupa så nära mållinjen!

Har för mig att man på SAAB också hade en fiffig lösning på hur man håller ångan uppe vid köruppehåll.
Synd att jag inte har organiserat min urklippsamling ännu, artikeln finns nog där nånstans.
Kanske kan man söka i NT:s arkiv?

Det kan ju vara som någon skrev, att man har det i bakfickan hos SAAB och inte gärna vill släppa ifrån sig info.
« Senast ändrad: 05 feb-06 kl 11:20 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

magi

  • Inlägg: 242
  • Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
Re:Ångdrivna bilar
« Svar #3 skrivet: 05 feb-06 kl 03:15 »

Från ett annat webforum:Här finns artikel om en svensk uppfinnare som jobbar på en ångmotor:

http://www.uppfinnarna.se/hiuf/hiuf-bladet_28.pdf



Din länk funkar inte.
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

Bo

  • Inlägg: 4238
Berätta
« Svar #4 skrivet: 05 feb-06 kl 08:27 »
hur en hydraulmotor enligt snedaxelprincipen fungerar. - Jag hittade inget på nätet.

Gröfre Slissing

  • Gäst
Re:Ångdrivna bilar
« Svar #5 skrivet: 05 feb-06 kl 09:24 »
God morgon! Gläder mig åt alla inlägg i detta ämne! Tillskrev SAAB i går medelst e-post och hoppas på svar!   Signaturen "zeke", Du nämnde och/eller citerade "ett annat forum". Kan jag få veta hur man kommer in på detta forum?  Jag kom tyvärr inte in på länken vilkens adress fanns i Ditt inlägg.   G.S

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
Re:Ångdrivna bilar
« Svar #6 skrivet: 05 feb-06 kl 10:43 »
Om jag inte misstar mig så måste den fungera på samma sätt som "bimetallmotorn" det skrevs om tidigare.
Placera ett antal cylindrar i axelriktningen runt en axel med en kardanknut i mitten.
Vik axeln och sylindrarna måste expandera och tryckas ihop för att följa med runt.
Fungerar också myket bra som pump.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Ångdrivna bilar
« Svar #7 skrivet: 05 feb-06 kl 11:13 »
Har lagt in texten från länken som inte funkar i mitt tidigare inlägg.

Beträffande det andra forumet så var det ett enstaka inlägg i detta ämne som jag hittade med Google.

Ekas beskrivning av hydraulmotorn stämmer rätt bra.
Har inte lyckats hitta någon bra bild på det.

Som jag minns bilden på SAAB-ångmotorn, så var det ett antal kolvar placerade i cirkel.
Ungefär som en stor platt burk med ett antal mindre burkar placerade längs insidan av den större burken, och parallellt med denna.
Hur kraften vidarebefordrades har jag ingen klar minnesbild av men tror det var en drivaxel placerad snett i förhållande till "burken/burkarna".
Hmm...ursäkta....men jag försöker beskriva en bild jag såg för ca 20 år sen och som jag tydligen inte fattade ens när jag såg den.
« Senast ändrad: 05 feb-06 kl 11:17 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Gröfre Slissing

  • Gäst
Re:Ångdrivna bilar
« Svar #8 skrivet: 05 feb-06 kl 20:41 »
God afton mina vänner! Jag är tacksam för inläggen beträffande ångdrivna bilar och/eller liknande; synnerligen intressant!  Jag har fått svar på min fråga och mer därtill; skall bli intressant om SAAB hör av sig!    Hälsningar!  G.S.

Gröfre Slissing

  • Gäst
Re:Ångdrivna bilar
« Svar #9 skrivet: 08 feb-06 kl 18:28 »
God afton! SAAB har behagat svara mig. Jag citerar : (så skönt att slippa fläkta med fingrarna i luften; skriftspråket är utmärkt) "Tack för ditt e-mail, ursäkta svar dröjt.Tyvärr har vi ingen information om detta, vi beklagar att vi inte kan förse dig med den information du önskar. Med vänliga hälsningar. Saab Direct
Kundsupport/Katja Palomäki . Vi ber er notera att vid svar på förfrågan kommer vi att lagra era personuppgifter samt eventuell brevväxling i vår kunddatabas. "   Men jag är nöjd med de upplysningar jag fått på "vårt" forum.   G.S.


bränndal

  • Gäst
Re:Ångdrivna bilar
« Svar #10 skrivet: 12 mar-07 kl 15:49 »
Hittade denna länk på google, står att saab arbetet med detta tidigare.

http://www.md.kth.se/mmk/gru/mpk/4f1824/Projects/Angmotor/FordjupningsprojektAngmotor.pdf

Lauri Olai

  • Gäst
Re:Ångdrivna bilar
« Svar #11 skrivet: 15 mar-07 kl 03:31 »
Vad det gäller SAAB:s ångmotorkoncept så vart det en artikel i tidningen Motor på 70-talet. Antagligen efter oljekrisen 1973. Ett helt uppslag vart reserverat för presentationen av denna som det ansågs revolutionerande innovation. Jag vart så fascinerad av artikeln så jag sparade tidningen i många år men den har tyvärr förkommit. Hela konstruktionen beskrevs med sprängskisser och allt. SAAB hade utvecklat en revolutionerande ånggenerator som kallades "handbollen". Den var klotrund och innehöll ett "garnnystan" av tunna stålrör. En brännare inte helt olik de som ingår i vanliga värmepannor piskade sin låga runt handbollens innanmäte. Effekten var sådan att när man vred om startnyckeln erhölls ångtryck för färd inom 20 sekunder. Skillnaden mot vanlig bensinmotor i uppstarten var alltså försumbar. Brännaren kunde anpassas för diverse bränslealternativ och driftkostnaderna ansågs kunna understiga konventionella motoralternativ. Sen blev det tyst. Enligt den konspirationsteori som efter hand uppstod tvingades SAAB sälja patentet på ånggeneratorn till GM. Påtryckningen kom från högre instanser då risk fanns att Sverige inte skulle få tillgång till elektroniskt kunnande från USA. Månne oljeindustrin vart inblandad? Konceptet försvann i vilket fall som helst in i hemlighetens mörker men en och annan amerikan som jag letade upp på nätet kände till SAAB:s ångbil, så helt bortglömd är den inte. Har någon tid och kraft att leta i arkiven efter just denna tidningen Motor så garanterar jag att myten löser sig. Glöm hjälp från SAAB. Vem äger SAAB idag?

LazarusX

  • Inlägg: 248
    • Hälsingland
Re:Ångdrivna bilar
« Svar #12 skrivet: 04 apr-07 kl 02:28 »
bodde på 70talet granne med en person som utprovade kondesationsdelen av ångdrivningen. Projektet låg då hos saab. Har tyvärr inte aktuellt vad den ursprunglige uppfinnaren heter. Projektet heter RAN och låg hos saab en tid för att sedan återtas och slutföras av uppfinnaren. Det innebar att han tagit fram underlag för konstruktion och  dimensionering av alla komponenter. Nästa steg i en komersialisering av iden handlar om kostnader i mångmiljardklassen så det är där det stupar. Men det finns massor av kluriga ideer därute och jag hoppas på sådana som vi kan realisera på egen hand eller i små grupper. Hade
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

LazarusX

  • Inlägg: 248
    • Hälsingland
Re:Ångdrivna bilar
« Svar #13 skrivet: 04 apr-07 kl 02:29 »
som kuriosa - på tekniska museet finns en komplett ritningssats till 1922 års Stanley steamer
Några getter lite potatis och spannmål sedan klarar jag mig och några till

Gröfre Slissing

  • Gäst
Re:Ångdrivna bilar
« Svar #14 skrivet: 04 apr-07 kl 05:51 »
Hej! "LazarusX"; jag var för ett tiotal år sedan  på Tekniska museet, men var just då inte särskilt intressad av ångbilar. Jag har för mig att jag såg en liten ångmotor som sades vara till "Stanley Steamer".  Hälsningar!  G.S
« Senast ändrad: 04 apr-07 kl 05:52 av Gröfre Slissing »

Gröfre Slissing

  • Gäst
Re:Ångdrivna bilar
« Svar #15 skrivet: 04 apr-07 kl 06:06 »
Hej igen!  "Lauri Olai" skrev nyligen här om ett projekt som SAAB hade på 1970-talet, och artikeln som fanns i tidningen "Motor".  Jag tillskrev tidningen och frågade, och fick följande snabba och vänliga svar:

"Hej!
Självklart kan vi hjälpa dig med både när artikeln var publicerad och skicka kopior mot betalning (60 kr).
Jag har hittat artikeln i Motor nr 12 1974 och då heter den Blir Saab först med ”den nya ångbilen”.
Med vänlig hälsning
Marianne Löwhagen"
 
Jag har skaffat artikeln men inte hunnit läsa den. Inklusive teckningar består den av två mittuppslag. (4 A4-sidor)   Hälsningar!  G.S
« Senast ändrad: 04 apr-07 kl 08:05 av Gröfre Slissing »

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Re:Ångdrivna bilar
« Svar #16 skrivet: 05 sep-07 kl 10:07 »
LazarusX skrev någonting om ett projekt "RAN" och detta hittade jag beskrivet i NUTEK-kompendiet Alternativa motorer. Detta mycket intressanta kompendium finns att låna på biblioteket men jag tar mig friheten att underlätta för er glada entusiaster genom att lägga det på min webbserver. -Skicka mig ett e-mail så svarar jag med adressen. Jag låter de scannade bilderna ligga ute några veckor och tar sedan bort dem.

Kompendiet handlar om mycket mer än bara ångbilar men det jag vill minnas om ångdrift var att man i slutänden (för 20-30 år sedan ska tilläggas) kom fram till att verkningsgrade blev på sin höjd lika usel som med vanlig kolvmotor körd på olja eller bensin. Lägg sedan till detta att bilfabrikanterna helt måste tänka om och dessutom bygga ett mer komplicerat system.

För oss snåla och fritänkande amatörer tror jag läget är annorlunda. Det borde gå att konvertera en vanlig bil till ångdrift men det gäller att få ett system som är så självstyrande att inte själva körningen blir en bisyssla. Jag vill gärna jämföra med gengasdrift som tycks kräva en del extra av föraren.

Något jag undrar över är om verkningsgraden kan bli bättre i en vedeldad ångbil än i motsvarande bil driven av gengas? Gengassystemet strålar och kyler bort massor av fin värmeenergi redan innan gasen når motorn, som sedan i sin tur kyler bort en massa energi på vanligt vis. I en ångmaskin ska man å andra sidan koka en massa vatten innan ångan kan göra nytta i motorn och sedan kyler man bort massor av värme i kondensorn, alternativt skäpper ut ångan i luften och fyller på med iskallt vatten...
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

392 gäster, 1 användare
nqt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser