Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp- har precis tagit över två getter!!  (läst 4679 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Hjälp- har precis tagit över två getter!!
« skrivet: 14 sep-03 kl 00:20 »
Ullis
 Ti 10 Dec, 2002 - 23:27
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!
Jag tog över två getter för några dagar sedan och nu går dom i min hundgård! Dom verkar trivas! Nu är det så att jag tog över dessa bara för att hon som hade dom inte fick bo kvar och kunde då inte ha kvar getterna! Jag skulle vilja veta lite vart jag kan vända mej för att kolla upp vad det är för raser? Det ska vara två olika, hon visste inte heller riktigt! Jag har bra kort på dom, så är det någon här som kan se sånt genom att bara kolla på kort så mailar jag gärna över ett eller flera kort!

Jag har förstått att dom äter allt! Men dom är överviktiga och bör gå ner några kilo!!! Ska jag byta ut en del av havren till morötter/äpplen? Ge mej lite tips!!

Finns det någon bra hemsida man kan läsa om getskötsel?

Hoppas på svar!
 
Camilla
 On 11 Dec, 2002 - 15:39
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Ullis,

Orkar du läsa lite på danska så finns det ett par sidor om getter, http://jumle.dk/ och http://www.danmarksgedeavlerforening.dk

Ang. utfordringen; om de inte mjölkas eller är dräktiga så borde det väl nästan räcka med bara hö, särskilt om dom behöver bantas lite?  

Förresten, du kan lägga till bilder här i inläggen om du har dem i datorn hemma. Se under "formatering" i menyn, det står under "annan formatering/bilder".
 
Ullis
 To 12 Dec, 2002 - 09:08
--------------------------------------------------------------------------------
Hej! tack! ska läsa igenom sidorna i kväll!

Men ska dom bara leva på hö fast det är så kallt?

Ska dom ha fri tillgång eller bara ett kilo var?

Tack igen för ditt svar!/Ullis och getterna.
 
Camilla
 To 12 Dec, 2002 - 14:35
--------------------------------------------------------------------------------
Utfordringsfrågan lämnar jag gärna till någon som är bättre på det, har för mig det finns några stycken här på forumet som har getter. Vill ju få skulden om dom tynar bort...  
 
tina
 Fre 13 Dec, 2002 - 20:01
--------------------------------------------------------------------------------
Bästa Ullis!

Hur vet du att getterna är överviktiga? Är deras magar uppsvällda, kan det bero på en massa olika saker. De kan ha problem med magen orsakad av felaktig utfodring, inälvsparasiter osv. Om jag var du skulle jag först låta en veterinär titta på getterna.

Även överviktiga getter behöver mer än bara hö! Utöver sellulosa behöver de protein, mineraler osv. Ju kallare det är, destå mer protein. Om getterna fick gå ut i det fria på sommaren, skulle de äta många olika sorters växter och få i sig vitaminer och mineraler på ett mer naturligt sätt.

Du har getterna i din hundgård. Getter behöver har det torrt och dragfritt inne. De har väl någonstands att ta sig in? Getterna får lätt parasiter om de alltid vistas i samma hage. De behöver betesrotation.

Läs Erik Sjödins "Getter". Boken berätter allt om utfodring och skötsel.
 
Ullis
 Fre 13 Dec, 2002 - 22:43
--------------------------------------------------------------------------------
Tjejen som hade dom innan sa att dom var "lite" överviktiga! Dom har inge stora magar men dom är inte heller "beniga" som dom ska vara! jag ringde och pratade med en tjej på en 4-H gård och hon sa att dom ska vara lite beniga!

Jag har bara haft dom i en vecka och en dag. Ska ordna med en ordentlig hage så fort jag kan slå ner stolpar i backen!

Dom kommer även att få äta sly på en del av tomten som vuxit igen! Men tyvärr så kan man bara ha dom där då man är hemma, kommer att sätta dom i rep...

Dom sover i vårat härbre, med mycket spån och halm!

var på biblioteket och lånade några böcker men dom hade inte "Getter" inne så jag lånade "Får" i stället. Tänkte att man kunde läsa om dom, då det nästan alltid står, "precis som får så kan getter..." Väntar på att den rätta boken ska komma in så att man kan få läsa lite mer om getter.

tack för alla svar!/Ullis
 
ika
 Fre 13 Dec, 2002 - 23:12
--------------------------------------------------------------------------------
hej, kul med fler getägare, getter klarar sig på bra hö och vatten i sinperiod dvs när de inte mjölkas och under lågdräktighet, vet du om dina getter är dräktiga? i så fall kanske du snart ska börja ge havre i alla fall, till jul kan vara lagom att börja om getterna ska killa i februari. När det är kallt bör man ge getterna ljummet vatten att dricka, ej från varmvattenkranen, då dricker de bättre och det brukar dessutom vara mycket uppskattat. De behöver inte så stor hage nu på vintern. men gärna att de får in något att barka av, lite gran eller tallris att gnaga på , tänk på att getter inte äter sådant som ligger tätt på marken nära sin spillning, ha det bra och lycka till.
 
Ullis
 Lö 14 Dec, 2002 - 11:38
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Ika och ni andra!
tack era svar! Jag har idag varit ute i skogen och dragit hem sly, grangrenar och engrenar! Eller rättare sagt, Saga har dragit hem:o) Jag lutar all sly mot ett träd i gården(som jag har nätat in!!!)
Gården som dom nu går i är på ca 80kvm och så krattar jag ofta...

Dom ska inte vara dräktiga.
Nu måste jag fråga en kanske dum fråga men måste getter få killingar? Alla frågar om dom är dräktiga... Jag har inte plats för fler getter(om man inte skulle bli av med killingarna) och jag kommer inte kunna slakta!

Mina getter få hö och nytt vatten på morgonen + nya grenar av sly. På kvällen då jag kommer hem så får dom morötter och/eller äpplen och/eller knäckebröd + mer hö och nytt vatten!
Ska idag till granngården, dom måste väl ha mineraler?!
Om dom bara lever på hö, hur mycket hö ska dom då ha?

Tack igen!/Ullis, Saga och Moa

Om ni vill kan ni gå in på min sida och se kort på dom.

http://communities.msn.com/Ullisdjur
 
kute@strsd.nu
 Sö 15 Dec, 2002 - 02:10
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Ullis!

Du bör lyssna på de som har erfarenhet och känsla för getter! Ett väl skördat hö och grenar att barka räcker mer än väl till vanliga getter! Om dina getter är "överviktiga" kanske de är dräktiga - grattis!
Kurt
 
Ulrika (Ullis)
 Sö 15 Dec, 2002 - 20:15
--------------------------------------------------------------------------------
Jag lyssnar för fullt... :o)
Dom ska inte vara dräktiga, enligt förra ägaren. Hon vågade inte betäcka dom eftersom hon inte hittat något nytt ställe att bo till våren!

Dom har gått ner en del! Magen är inte lika rund som förut! Jag går en kort runda med dom på morgonen + att dom står i en hage på dagarna där dom kan hoppa upp på saker och springa omkring(som dom mer än gärna gör) Innan så hade dom inte någon hage utan dom satt i band, både ute och inne.

Som jag skrev förut så får Saga hjälpa till på gården, hämta sly och hjälpa mej att dra upp vattnet till hönsen och ankorna! Hon tycker det är jätte kul!!

Finns det inte någon här som har en hemsida om sina getter som man kan få gå in på och kika lite? det behöver inte vara någon fakta utan bara lite kort och sånt kul!!

Hoppas ni får en trevlig vecka!/Ullis och getterna
 
Carina
 Må 16 Dec, 2002 - 08:34
--------------------------------------------------------------------------------
Hej där!

Kul att du blivit med get!
Jag har ett par egna getter men utger mig absolut inte för att vara expert eller särskilt kunnig.
Tänkte ändå dela med mig lite av mina erfarenheter.
Mina getflickor är av svensk lantras. De 3,5 år gamla och har aldrig haft några killingar. På sommaren, när de går på bete, mjölkar jag dom. De går då i en skogshage där de betar och röjer sly så det står härliga till. Tryter betet får de hö och så fäller vi träd så att de betar av lövverket. Varje kväll när de mjölkas får de förutom hö också havre, mest för att de ska vilja stå still en stund.
På vintern bor de inne i sitt hus och kommer bara ut en stund varje dag. De fryser lättare än jag trodde att getter gjorde så de brukar frivilligt vilja in i sin box igen efter att ha varit ute och sprungit fritt en stund.
Det står i böcker att getter äter 0,8-1,0 kg hö/get och dag, men mina äter nog lite mer tror jag. I alla fall den ena som är lite rundare än den andra. Och så får de lite havre 2 gånger om dagen. Är det riktigt kallt kan de få havre 3 gånger om dagen.
Sen har de saltsten och vatten i hink. De får även sly att gnaga på i boxen.
Bädden är en permanentbädd av spån i botten och sen halm som blir tjockare vartefter och mockas ut ca 4 gånger/år.
Om du vill se en bild på mina getflickor kan du kika in på min hemsida.
www22.brinkster.com/olander/index.htm
Lycka till med dina getter!
 
ika
 Må 16 Dec, 2002 - 23:32
--------------------------------------------------------------------------------
Hej,men hur kan du mjölka dem om de inte killat??????
 
Carina
 Ti 17 Dec, 2002 - 08:37
--------------------------------------------------------------------------------
Mjölkgetter behöver inte få killingar för att ge mjölk.
 
ika
 Ti 17 Dec, 2002 - 19:50
--------------------------------------------------------------------------------
hej carina, du får förlåta men det låter ganska otroligt, kan du inte förklara närmare.
 
Ulrika (Ullis)
 Ti 17 Dec, 2002 - 22:59
--------------------------------------------------------------------------------
Jag har läst i någon utav mina getböcker som jag lånat att just lantrasgetter kan man mjölka utan att dom haft killingar! Det skulle vara kul om man fick veta hur det kan gå till! Ha det!/Ullis
 
Carina
 On 18 Dec, 2002 - 11:54
--------------------------------------------------------------------------------
Hej igen!
Jag vet inte hur det är med lantrasgetter, eller andra raser som tex afrikanska dvärggetter och liknande, men mina getter är av en ras som heter "Svensk lantrasget" och det är en framavlad mjölkras. Då har man tydligen avlat getterna så att de ska kunna ge mjölk utan att ha fått killingar. Av praktiska skäl antar jag. Jag kan inte riktigt historien bakom det här men detta har jag fått berättat för mig av hon jag köpte getterna av.
Eftersom jag haft getterna sen de var små så är jag helt säker på att de aldrig haft några killingar. Det räcker med att man ger dem mycket kraftfoder eller släpper dem på bete för att mjölken ska rinna till. Ju mer kraftfoder/gräs de äter och ju oftare man mjölkar desto mer mjölk producerar de verkar det som.
Hoppas du blev lite klokare nu.  
Annars kan säkert Ronny Olsson som brukar skriva här ibland förklara bättre.
 
Ronny
 Ti 24 Dec, 2002 - 12:45
--------------------------------------------------------------------------------
Hej och God Jul!

Jag har läst denna korrespondens och blir inte riktigt klok på det där med mjölkningen. Visserligen har jag inte haft framavlade mjölkgetter utan bara de mindre förädlade allmogegeterna jämtgetter och göingegetter, men skulle någon frågat mig innan jag läst igenom vad som står här skulle jag svarat att en get eller en ko för den delen inte ger mjölk förrän den fått sin första killing/kalv, men Carina verkar ju vara säker på sin sak. Jag skall försöka ta reda på lite mer om detta.
 
Boel
 On 11 Jun, 2003 - 22:48
--------------------------------------------------------------------------------
Hej,
en tillräckligt envis bebis kan så småningom få igång mjölkproduktionen även hos en kvinna som inte fött barn. Vi är inte så olika utan det gäller nog även getter. Givetvis är det lättare att få igång en get som är avlad för mjölkproduktion. En som inte är programmerad för att producera så mycket mjölk lär nog mjölkaren hinna tröttna på innan det kommer någon mjölk.
Jag har en getbesättning för mjölkproduktion. En del unggetter börjar sätta juver redan innan de är betäckta första gången och nog skulle jag kunna få igång dem, men vilket jobb... Det är bra mycket enklare att låta bocken göra det han är bäst på.
Hälsningar
Boel
 
Carina
 To 12 Jun, 2003 - 09:45
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Boel!

Med svensk lantrasget behöver man inte kämpa alls. Jag hade inte försökt mjölka mina getter en enda gång innan jag fick mjölk. Kommer de ut på bete så producerar de mjölk och då måste man ju börja mjölka också.
Jag tror inte man ska försöka mjölka fram mjölk hos djur som inte naturligt får mjölk i juvret utan att ha fått avkomma även om det teoretiskt sett går att göra det.
 
Boel
 To 12 Jun, 2003 - 17:33
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Carina,
nyfiken bara - hur mycket mjölk får du?
 
Carina
 Fre 13 Jun, 2003 - 11:39
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!

Det beror på hur näringsrikt bete de går på och om man ger dem kraftfodertillskott eller inte.
Just nu går de på magert bete (skog) och de får inget särskilt kraftfodertillskott och då ger de ca 2 dl mjölk per get och dag.
 

Vallaren

  • Gäst
Re:Hjälp- har precis tagit över två getter!!
« Svar #1 skrivet: 22 sep-03 kl 07:35 »
Läser här om getter som mjölkas utan att ha killat!!!! En get som mjölkas upp utan att ha killat  löper stor risk att få mastit, och det sjäger sig ju självt att det är onormalt att mjölka upp dom innan dom killat då jag läser här om getter som ger så lite mjölk som 2 deciliter per dag. Läser även om övergödda getter  en frisk o normal get är svår att över göda. Mina getter får fri tillgång på grovfoder som hö o ris samt betfor o vid killningen får dom även ett kraftfoder solid 120 blandat med havre som dom får fri tillgång till då jag haft getter i 22år så har jag sett att det går inte mer kraftfoder då dom får fritt äta vad dom behöver däremot är det lugnare i lagårn då dom inte stressar vid utfodringen då dom vet att det finns foder. Mina getter mjölkar mellan 5-8kg per dag var på denna utfodring.

Johannes

  • Inlägg: 39
  • http://skogsdrommar.blogspot.com/
    • -
    • Paganus Skogsrockarna - Rock på svenska
Re:Hjälp- har precis tagit över två getter!!
« Svar #2 skrivet: 18 okt-03 kl 13:29 »
Nu var ju det sista inlägget här skrivet av någon med betyligt mycket mer erfarenhet inom ämnet än jag (så rätta mig om jag her fel), men jag vågar försöka ändå.

   Vad jag har lärt mig är det inget fel om dina getter är lite feta inför vintern - i alla fall om de är av lantras, som alltså klarar av att gå ute större delen av året.
   Jag gav mina en blandning av korn och havrekross (om jag inte minns fel) samt lite lusernpellets. Dessutom fick de fri tillgång på örthö och diverse bark. De älskar tallbark. Sälg och en del andra lövträds bark är bra då det verkar hämmande på invärtes parasiter. Naturligvis hade de mineralsten.
   
   Ja, även jag hade problem med den där mjölken. När jag fick dem hade de blivit betäckta för två år sedan men gav fortfarande mjölk. Jag tog dem i sin då jag tänkte det var tid för dem att vila, men som flera här på planket sagt började de ganska snart, spontant, att ge mjölk igen. Jag tog dem i sin - och så höll vi på. De gav mjölk även när de inte fick foder utan bara hö, gräs och sly. Detta var svensk lantras och inga mjölkgetter.

Mvh: Hampe



Johannes


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 6 användare (2 dolda)
Lena Maria, ärt, Finskakillen, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser