Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips och råd angående mobiltelefon tack  (läst 6607 gånger)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Tips och råd angående mobiltelefon tack
« Svar #20 skrivet: 09 apr-19 kl 20:45 »
Galaxy Xcover (både 3 och 4) jag skrev om ovan är vattentäta och lite stöttåligare än vanliga telefoner. Båda kan köras i normalläge, strömsparläge och strömjättesnålläge. I det senare läget blir funktionaliteten begränsad och man kan inte surfa och massa krafs stängs av och skärmen kan bara ha några få ikoner men det går att ringa länge. Av din beskrivning att döma är det väl stöttåligheten och knäckrisken den inte riktigt klarar.


Med de krav du ställer är det nog bara CAT och nån mer som duger. När jag skrev svårnavigerad menade jag ologiskt, virrig och irriterande, inte avancerad men det är förstås en smaksak. Jag har inte testat CAT S31 men S41.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Palle500

  • Inlägg: 116
SV: Tips och råd angående mobiltelefon tack
« Svar #21 skrivet: 09 apr-19 kl 22:08 »
Föreslår iPhone 7 i ett bra skal.
Enkel att använda, fungerar med de flesta appar värda att använda.
Enkelt att sätta på batterisparfunktion.
Finns nödringning 112 som enkelt aktiveras.
Finns som begagnade från företag med garanti för typ 2500kr

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Tips och råd angående mobiltelefon tack
« Svar #22 skrivet: 09 apr-19 kl 22:11 »
Hittade dessa. Alla har ju i princip det man önskar. Även AGPS! Och dom flesta gjord för minus 30 grader. Dock finns det ju ett gäng att välja bland.
Men antingen tillbringa en månad med att lära sig allt. Eller beställa en med bra garanti och som dom har i finska lagret.
https://www.e-ville.com/sv/3045974-vattentaliga-och-stottaliga-telefoner
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Tips och råd angående mobiltelefon tack
« Svar #23 skrivet: 10 apr-19 kl 07:53 »
Kollade du länken jag postade "RugGear 650" heter den och verkar helt ok. Den har också A-GPS. Jag läste en test av Oukitel WP2 https://www.notebookcheck.net/Oukitel-WP2-Smartphone-Review.361151.0.html och den verkar ha vissa goda egenskaper men också vissa dåliga. Mycket bra gps, bra batteritid men är rejält tung, har en skärm som syns dåligt i dagsljus och är långsam. Nå, de skriver att för den som vill ha en sådan telefon är den bra, vad de nu menar med det.

Svart

  • Inlägg: 594
  • tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
SV: Tips och råd angående mobiltelefon tack
« Svar #24 skrivet: 10 apr-19 kl 08:21 »
iphone 6 tycker jag du ska undvika, jag har en själv men den börjar bli gammal nu och modellen har varit ökänd för att inte tåla stötar. Jag är inne på min andra efter ett minimalt fall.

Ska du åka till amerika så ska du inte ha din iphone 7 i flygläge på hemresan, vi har en i familjen vars simkortsfunktion låstes på det viset. Allt funkar förutom att ringa på den, mycket irriterande.

Bra skal förlänger livslängden på vad du nu väljer.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tips och råd angående mobiltelefon tack
« Svar #25 skrivet: 10 apr-19 kl 20:55 »
Jag använder CAT s60 som jag tycker är en riktigt bra telefon.
Man kan tom byta batteri i den utan att behöva köpa specialverktyg, använde min minibitssats inköpt på Lidl.
Dock är den lite väl dyr och inte helt lätt att få bra deals på.

http://www.perifa.se/product/product&product_id=149#.XK47Y3qeyhC
Är den jag sneglar på vid nästa uppdatering av telefon. Prisvärd.

Bägge kör i android.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Tips och råd angående mobiltelefon tack
« Svar #26 skrivet: 11 apr-19 kl 06:53 »
Kollade du länken jag postade "RugGear 650" heter den och verkar helt ok. Den har också A-GPS. Jag läste en test av Oukitel WP2 https://www.notebookcheck.net/Oukitel-WP2-Smartphone-Review.361151.0.html och den verkar ha vissa goda egenskaper men också vissa dåliga. Mycket bra gps, bra batteritid men är rejält tung, har en skärm som syns dåligt i dagsljus och är långsam. Nå, de skriver att för den som vill ha en sådan telefon är den bra, vad de nu menar med det.

Ja jag såg länken :D
Det var tack vare den jag fann eville


Det känns som att ju mer jag tittar desto mer förvirrad blir jag. Alla tycks ha en bra  egenskap. Men aldrig samma.

Doogee S90 har jag suttit och kikat på också. Undrar dock om man har nåt verkligt behov av nightvision kamera?
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Tips och råd angående mobiltelefon tack
« Svar #27 skrivet: 11 apr-19 kl 08:41 »
Ja, de kan en massa, och "vill ha"-genen aktiveras. Men denna Doogee väger 360 gram, och det märks när man går omkring med den. Det är inte lätt att välja med så många val och finesser.


Vet inte hur bra nightvision fungerar på en sådan kamera, men nattkikare är kul för att se djur på natten, och man kan ha nytta av dem när man letar värmeläckor mm. Men verkligt behov...


Många fina arbetstelefoner på den finska sidan till rimliga priser, det kanske blir en ruggad telefon här också den dagen min ger upp.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Tips och råd angående mobiltelefon tack
« Svar #28 skrivet: 11 apr-19 kl 13:21 »
Ja, jag blev också sugen på en.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Tips och råd angående mobiltelefon tack
« Svar #29 skrivet: 14 apr-19 kl 07:20 »
https://www.e-ville.com/sv/3045974-vattentaliga-och-stottaliga-telefoner/31179-ulefone-armor-3-vattentalig-ip68-smartphone.html

Tycker jag har gått igenom dom flesta nu.
Jag är ju en sån som tror att i dom flesta fallen så får man vad man betalar för. Så jag har ju kollat på 3000kr +
Armor 6 är ju den nyaste dock. Men med halva batteriet.
Sen medföljer det en hållare till cykelstyret som kan ha användning av.
Gillar texten att jag kan tappa den i sjön och välja själv när den ska tas upp. Säkert överdrivet, men för mig är det en punkt guldvärd.
Min digitalkamera är säkert 10 år gammal och ska man ha med den och ta en bild på en fin fisk, en kulle med bär, svamp eller som när kompisen för 2 helger sen trillade ner i en minibäck, trots att han stod på en spark. Bäcken är ju det närmaste bottenlös så det såg helskoj ut när han trampade sig upp. Batteri och den kameran är opålitlig. Trots att jag stoppar i nya batteri på morgonen så kan den dö efter 2 bilder.

https://www.youtube.com/watch?v=LL3CziY5NPQ
Batteritiden är ju önskvärd då jag kommer köpa en sån här mojäng.
Då kan jag ha mina djupkanter och småa hotspots sparade på 2 olika gps funktioner.
Den i deeper´n, men den funkar ju bara när den är påslagen.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Tips och råd angående mobiltelefon tack
« Svar #30 skrivet: 14 apr-19 kl 19:41 »
Om jag ska krångla till det så finns denna sida: https://www.techradar.com/best/best-rugged-smartphones. Annars är detta lite roligt (tycker jag): "the phone can cope with being immersed in a meter of concrete for 24 hours" angående Armor 3. Här är den testen (om du inte har hittat den redan): https://www.techradar.com/reviews/ulefone-armor-3 Verkar vara något som funkar som du vill.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Tips och råd angående mobiltelefon tack
« Svar #31 skrivet: 01 maj-19 kl 06:04 »
Nu är den här. Vilken klump!
Blev fast hos DHL nere i gävle pga påsk och sånt tjafs.
Kommer dock inte testa den än. Men var inga problem med att beställa och den ger ett rejält intryck.
Har dock inte fått nån faktura än... skumt.

Ska lämna in den till en ung kille på lokala elektronik affären så ska han göra sitt bästa sa han att lägga in djupkartan på dellensjöarna. Mot en avgift såklart. Men det är det klart värt kommande vintrar.

Nackdel för mig är att jag återigen måste byta sim kort. Varför ens göra 3 st. Suck! Frustration! Bytte ju sim kort till den lur jag har nu från den förra.

Återkommer när jag fått testa den. Är väl rädd jag måste uppdatera mitt abonnemang hos telia.
Råd på vad man behöver för GB? Ska ju inte använda den för att surfa eller sånt. Enhetens kommunikation mest.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Tips och råd angående mobiltelefon tack
« Svar #32 skrivet: 01 maj-19 kl 07:29 »
På bla Clas Olsson finns SIM-kortsadaptrar så att små simkort passar för telefoner som vill ha större, kanske till nån hjälp?
Ska du inte surfa och greja räcker en halv GB långt.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13743
    • Medelpad
SV: Tips och råd angående mobiltelefon tack
« Svar #33 skrivet: 01 maj-19 kl 07:45 »
Det går ju också att trycka tillbaks SIM-kortet i de förstansade ramarna som det satt i vid leverans, om man byter till en telefon som behöver ett större kort. Och så vill det ju till att man inte har slängt ramarna.

Sen finns det ju också elektriska skillnader mellan modernare och äldre SIM-kort, bl a olika spänningsnivåer.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Tips och råd angående mobiltelefon tack
« Svar #34 skrivet: 01 maj-19 kl 08:48 »
Jag surfar knappt alls med telefonen, men läser min e-post och använder google maps när jag är ute och jobbar. Jag har 1 Gb och det händer någon månad per år att jag slår i taket för att framför allt google maps sugit åt sig för mycket. Så kör som du tänkt med installerade kartor så sparar du på surfen.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Tips och råd angående mobiltelefon tack
« Svar #35 skrivet: 02 maj-19 kl 21:46 »
Har pillat med den nu under kvällen/eftermiddagen.
Det som tog längst tid var att hitta vart dom gömt caller id. Och skriva mitt sjukt långa lösenord.

Men annars funkar den bra då jag lärde mig hur bluetooth funkade så jag kunde föra över filer.
Har väl inte utforskat så mycket om finesser än. Mest jagad oönskade funktioner och blootware.
Ska list ut hur jag klonar utrymmet nu till andra sd kortet. Finns ingen inställning som gör att man kan styra vart filer och dyligt hamnar.
kan väl säga att den testat mycket idag och inte ens 20% av batteriet har gått åt.
Kamera inspelningen är mer skarp än foto dock.

Det tråkiga är att min lokala elektronik handlar som skröt om hur teknisk han var kunde inte fixa kartan jag ville. För min del känns det för komplicerat att lära mig.

Fördelen nu är väl sparad Gb förs över till nästa månad?
Den här telefonen är vassare än min laptop tror jag.

Jag hade dock tänkt att haft sim kort i bägge telefonerna.  En som reserv men aktiverad så att säga. Samma nummer på bägge. Litar ej på att en smartphone håller. Med mina klumpiga fingrar så vill jag inte hålla på att byta kortet.

Komiskt dock är att en telefon från kina kommer installerad med google, maps och allt. apparna då. Fast det kanske har mer med andriod att göra.

Tilägg:
upplevde att vissa kontakter inte gick att skicka sms eller ringa till. Felet var att numret stog med landsnumret först.
« Senast ändrad: 03 maj-19 kl 08:56 av mattias_33 »
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Anders Flix

  • Inlägg: 1721
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Tips och råd angående mobiltelefon tack
« Svar #36 skrivet: 03 maj-19 kl 16:20 »
Bloothware?

Enklaste sättet att föra över filer till datorn är att sätta i kabeln till telefonen i datorn.
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Tips och råd angående mobiltelefon tack
« Svar #37 skrivet: 03 maj-19 kl 20:04 »


Har pillat med den nu under kvällen/eftermiddagen.
Det som tog längst tid var att hitta vart dom gömt caller id. Och skriva mitt sjukt långa lösenord.

Men annars funkar den bra då jag lärde mig hur bluetooth funkade så jag kunde föra över filer.
Har väl inte utforskat så mycket om finesser än. Mest jagad oönskade funktioner och blootware.
Ska list ut hur jag klonar utrymmet nu till andra sd kortet. Finns ingen inställning som gör att man kan styra vart filer och dyligt hamnar.
kan väl säga att den testat mycket idag och inte ens 20% av batteriet har gått åt.
Kamera inspelningen är mer skarp än foto dock.

Det tråkiga är att min lokala elektronik handlar som skröt om hur teknisk han var kunde inte fixa kartan jag ville. För min del känns det för komplicerat att lära mig.

Fördelen nu är väl sparad Gb förs över till nästa månad?
Den här telefonen är vassare än min laptop tror jag.

Jag hade dock tänkt att haft sim kort i bägge telefonerna.  En som reserv men aktiverad så att säga. Samma nummer på bägge. Litar ej på att en smartphone håller. Med mina klumpiga fingrar så vill jag inte hålla på att byta kortet.

Komiskt dock är att en telefon från kina kommer installerad med google, maps och allt. apparna då. Fast det kanske har mer med andriod att göra.

Tilägg:
upplevde att vissa kontakter inte gick att skicka sms eller ringa till. Felet var att numret stog med landsnumret först.

Kolla om du kan få ett tvillingkort. Jag tror inte det behöver kosta extra. Fråga din operatör. Jag tror det var Telia?

Jan Isaksson

  • Inlägg: 172
SV: Tips och råd angående mobiltelefon tack
« Svar #38 skrivet: 03 maj-19 kl 20:17 »
Min erfarenhet är att "bloatware" inte gör så stor skillnad om det finns kvar eller inte. Jag har hållit på och pillat med mobiler en del och i vissa fall har "rena" versioner varit långsammare än original. Vänta till du märker att något stör dig och plocka bort det då.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Tips och råd angående mobiltelefon tack
« Svar #39 skrivet: 07 maj-19 kl 21:19 »
Blotware är förinstallerade onödigheter som en ruta vid namn musik! Och annat som man ej har behov av. Googles nyhetsfeed!

Känner mig dock så nöjd med luren att det känns pålitlig redan nu. Den dagen den lägger av så får jag gå och fixa en sån där ram till simkortet.

Batteriet! Är så nöjd. Den drar i snitt 20% om dagen. Men då är ju inte skärmen på hela tiden. Men då jag är sjukskriven så har jag mer tid än andra att pilla och testa.
Från Torsdag till Måndag. 35% kvar och det tog 5 timmar att ladda upp, snabb laddas till 80%. Nu ett och ett halvt dygn efter så har den minskat med 25%.
Men så stänger inte jag av GPS, wifi eller bluetooth. Sånt bör ju dra lite ström tycker jag.
Jag är iaf super nöjd. Och trots min rädsla så upplever jag den som lätt att förstå.
Slog på lokalsinne idag (supertack för tipset) och körde gps under körning. Funkade galant.
Hoppas bara det kommande sjökortet funkar lika bra.

Tvillingkort ska kosta 29kr extra i månaden enligt grannen.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

436 gäster, 6 användare (2 dolda)
beekeepern, Radar, ManPåGården, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser