Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skörd och lagring (frysning) av libbsticka  (läst 12886 gånger)

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Skörd och lagring (frysning) av libbsticka
« skrivet: 16 maj-12 kl 18:19 »
Jag har libbsticka växande här. Bladen/bladstjälkarna är halvmeterhöga. Inga blomstjälkar ännu. Bladen är delvis färska och fräscha, men börjar delvis att hårdna lite i ytan. Jag tror att det bör vara hög tid att skörda, eller en aning sent.

Jag vill använda dem i matlagning. Färska tycker jag de blir bra att koka med pasta, samt i fiskgrytor.

Men hur lagra dem? Jag har redan torkad (köpt) libbsticka. Känner mest för att frysa dessa. Är det bara att klippa av (och klippa sönder?), ner i fryspåse och in i frysen? Jag tror inte de ska förvällas.

tinaw

  • Gäst
SV: Skörd och lagring (frysning) av libbsticka
« Svar #1 skrivet: 16 maj-12 kl 18:25 »
Ja, du klipper dem och fryser, eller eventuellt klipper, brer ut på en bricka och fryser, och efter nån dag plockar ihop dem i en påse eller burk i frysen.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Skörd och lagring (frysning) av libbsticka
« Svar #2 skrivet: 17 maj-12 kl 12:59 »
Tack för svar. Jag har skördat nu och lagt in i frysen. Jag skördade de friskt gröna, men inte de blek(grå)gröna, även om en del av dem nog var OK. De åldras snabbt och blir blekt grågröna, lite beska och hårda och glatta på ytan (vax?).

Det har blivit för mycket mackor på sistonde p g a tidsbrist (vårbruk m m) och magen har blivit lidande. Känns som libbstickan hjälper magen.

Vad är poängen med styckfrysningen? Att kunna plocka enstaka ur en större burk eller påse? Att kunna använda som dekoration?

Bolshögsmargit

  • Inlägg: 14
  • Ölänning i ljuv exil på Österlen.
    • Skåne
    • Gittosmat
SV: Skörd och lagring (frysning) av libbsticka
« Svar #3 skrivet: 17 maj-12 kl 13:36 »
Egentligen lite OT, men ändå.

En kockbekant till mig lärde mig att libbstickegranité (tjusigt namn för typ smaksatt is) är riktigt gott. Man kokar en sockerlag, så söt som man vill ha den (jag brukar köra 1,5 dl socker till 2 dl vatten) och häller i så mycket finhackad libbsticka man vill i den varma lagen. Ganska mycket, men kom ihåg att det är en stark ört. Vill man vara riktigt fancy kan man sedan sila bort själva bladen efter 10 minuter, men jag brukar behålla dem i, det är vackert. Sedan pressar man i lite citronsaft och fryser in allt i en bunke. Sedan serverar man det som en mellanrätt (alltså något uppfriskande mellan tex huvudrätt och dessert) eller bara när man är sugen på något friskt och kryddigt. Man får liksom hyvla loss granitén i små fluffiga sjok med en stadig sked eller kniv. Jättegott och läskande.

tinaw

  • Gäst
SV: Skörd och lagring (frysning) av libbsticka
« Svar #4 skrivet: 17 maj-12 kl 19:46 »
Att kunna plocka enstaka är poängen. Ibland när man fryser direkt i påsen blir det ett ganska fast block i stället för det där fluffiga som man vill kunna skrapa av lite av. Och eftersom libbstickan är så stark vill man ju inte behöva hacka loss stora bitar där man slänger det mesta. I ärlighetens namn brukar jag bara frysa hackat, men luftigt i en påse direkt. Eller torka. Torkade frön är goda också, lite skarpare smak, och de behåller smaken längre.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Skörd och lagring (frysning) av libbsticka
« Svar #5 skrivet: 20 maj-12 kl 13:04 »
Om man skördar libbstickan ganska hårt i början av säsongen kan man kanske hålla den späd längre? Samma princip som med nässlor och en del andra växter. Hur långe kan man i så fall hålla på utan att plantan tar skada?

tinaw

  • Gäst
SV: Skörd och lagring (frysning) av libbsticka
« Svar #6 skrivet: 20 maj-12 kl 16:10 »
Jag brukar inte skörda den särskilt späd, tycker inte det spelar nån roll just, men efter blomning får den en besk bismak ibland, så att hålla bort blomkvastarna i så fall kanske? Själv älskar jag utseendet på blommande libbsticka, så de får blomma  :)

K@rin

  • Inlägg: 196
    • Närke
SV: Skörd och lagring (frysning) av libbsticka
« Svar #7 skrivet: 20 maj-12 kl 16:40 »
Hej
Jag brukar hacka och salta in libbstickan. Hackar, varvar med grovt salt, lägger i en fin burk i kylskåpet så håller den ett helt år. perfekt att lägga i grytor och soppor, istället för buljong om man vill. Uppskattad present.

Mvh Karin

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Skörd och lagring (frysning) av libbsticka
« Svar #8 skrivet: 02 feb-13 kl 18:43 »
Nu har jag ätit torskgryta med libbsticka. Jag använde den djupfrysta libbstickan. Det blev utmärkt gott. Jag var lite tveksam om just torsk och libbsticka skulle passa ihop, men det blev bra, ihop med bl.a. en burk skalad tomat och några citronskivor (samt en massa rotfrukter och potatis och ett antal svartpepparkorn).


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

334 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser