Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Saab funderingar  (läst 8045 gånger)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Saab funderingar
« skrivet: 06 nov-18 kl 12:53 »
Var och besiktigade en Saab 900-84 igår och det var då de mest nitiska besiktningsgubbar jag varit med om.
Det var glapp i en spindelled, svag handbroms och att nyckeln går att ta ur utan att backen är i är väll OK att anmärka på.

Men anmärka på bristfällig upphängning av avgassystemet, för att gummina är från en Mercedes och inte en Saab, de såg stjärnan och artikelnumret från Mercedes, samt att spolarmunstycket satt lite snett, så vattnet hamnade 5 cm för mycket till höger på rutan är väll ändå att ta i.

Både den här och den andra Saaben glödtänder när man stänger av den och temperaturmätaren ligger aningen högt på den här.
När jag skulle tanka efter vägen, så var bensinpumpen ur funktion, så jag tankade E85 i stället för att ta mig till stan.
Blandningen blev ca 50/50 och nu slutade den att glödtända och temperaturmätaren visade normalt.
När jag skulle hem så tankade jag mer bensin och då gick tempen upp en aning och den glödtände lite när jag kom hem.
Tror det var ca 10 % E85 kvar i tanken då.
Om det har någon betydelse, så var det gammal bensin i bilarna. Den här har stått 3-4 år och den andra 7-8 år

Nån ide vad felet är förutom att det är en Saab?
« Senast ändrad: 06 nov-18 kl 13:12 av ensamhet »

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Saab funderingar
« Svar #1 skrivet: 06 nov-18 kl 14:09 »
E85 ger ju samma effekt som om du häller k-sprit i tanken?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Saab funderingar
« Svar #2 skrivet: 06 nov-18 kl 14:43 »
Att tempmätaren ligger högt kan bero på dålig kontakt i jordflätorna mellan motor, batteri och kaross. I synnerhet om tempmätaren visar högre då man tar ut mycket ström från generatorn (har många strömförbrukare igång, urladdat batteri osv). Jag har varit med om detta fel på flera äldre Saab 900 och en del Mercedes från 70-talet.

Troligaste orsaker till glödtändningar i det här fallet är gammal bensin och/eller mycket sot i förbränningsrummen. Båda delarna löser sig av sig självt efter en tids körning (undvik långvarig tomgång och körning med choke). Blandtankning med E85 kan vara bra för att lösa/bränna bort sotet.
Andra tänkbara orsaker till glödtändning kan vara gammal bensinanrikad motorolja, fel tändinställning, för högt tomgångsvarvtal, för fet bränsleblandning på tomgång eller fel sorts tändstift.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Saab funderingar
« Svar #3 skrivet: 06 nov-18 kl 14:58 »
Att tempmätaren ligger högt kan bero på dålig kontakt i jordflätorna mellan motor, batteri och kaross. I synnerhet om tempmätaren visar högre då man tar ut mycket ström från generatorn (har många strömförbrukare igång, urladdat batteri osv). Jag har varit med om detta fel på flera äldre Saab 900 och en del Mercedes från 70-talet.

Troligaste orsaker till glödtändningar i det här fallet är gammal bensin och/eller mycket sot i förbränningsrummen. Båda delarna löser sig av sig självt efter en tids körning (undvik långvarig tomgång och körning med choke). Blandtankning med E85 kan vara bra för att lösa/bränna bort sotet.
Andra tänkbara orsaker till glödtändning kan vara gammal bensinanrikad motorolja, fel tändinställning, för högt tomgångsvarvtal, för fet bränsleblandning på tomgång eller fel sorts tändstift.

Fel på jorden kan vi nog utesluta, mätaren ändrades bara beroende på mängden E85 annars var den stabil hela tiden.
Tomgången är normal.
0,2 i CO, kan det vara för fet bränsleblandning på tomgång då?
Oljan ska jag byta och köra ett tag och se om det blir nån förändring då.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Saab funderingar
« Svar #4 skrivet: 06 nov-18 kl 21:01 »
Termostaten borde rimligtvis se till att motortempen håller sig ungefär lika oavsett vilket bränsle man kör på.

0,2 % CO är definitivt inte för fet blandning. Normalt (på ren bensin) skulle jag tro att CO-halten borde vara omkring 2-3 % (det bör stå på avgasskylten i motorrummet).

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Saab funderingar
« Svar #5 skrivet: 06 nov-18 kl 21:10 »
När jag besiktade var det ca 10 % E85 i tanken, kan det ha gjort att CO blev så lågt?
Om tändningen står fel eller nåt, kan det bli så att den inte går lika het om det blir mycket E85 i bränslet, har för mig att hört att E85 gör att det inte spikar lika lätt och att förbränningen blir kallare?

På bilar med brytare brukar jag ställa tändningen med testlampa, men hur gör man när det är brytarlöst?
Är det stroboskoplampa som gäller då?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Saab funderingar
« Svar #6 skrivet: 06 nov-18 kl 22:01 »
10 % E85 borde inte påverka CO-halten så mycket. 

Det stämmer att E85 har mycket högt oktantal, förbränningstemperaturen är nog lika hög som vid bensindrift men däremot brukar avgastemperaturen bli något lägre när man kör på E85. Detta för att etanolavgaserna innehåller mer vattenånga och mindre koldioxid än bensinavgaser, och vattenångan är mer effektiv än koldioxid på att göra om värme till mekaniskt arbete i motorn.
Skillnaden på hur mycket värme som avgår till motorns kylvatten är dock inte stor,  nästan försumbar jämfört med skillnaderna i värmeutveckling vid olika gaspådrag.

Ja, det är stroboskoplampa och tändinställning vid det varvtal som står på avgasskylten som gäller (vet ej om det är tomgång eller ett högre varvtal), troligen ska slangen till vakuumtändförställningen vara bortkopplad.

ensamvarg_17

  • Inlägg: 207
    • Dalarna
SV: Saab funderingar
« Svar #7 skrivet: 07 nov-18 kl 08:15 »
Ja att ha etanol eller att ha k-sprit i tanken vid besiktning är fusk enligt besiktningsmännen så det förstår jag att dom gnällde på, har själv testat både etanol och k-sprit vid besiktning å det kan sänka co'n från 4,5% ner till 2% med någon liter i tanken.
Som torbjörn skriver så har du antagligen sotiga förbränningsru eller felinställd tändning, är det "bara" sot ut å kör gärna med en skvätt etanol i tanken så att du rensar bränslesystemet från avlagringar å skit men kom ihåg att byta bränslefilter efter det om det skulle vara mycket skit i systemet.
Spekulation angående tempen som blir lägre med etanol, med etanol så får man några enstaka ystra hästar under huven vilket då betyder att motorn inte behöver jobba lita hårt vid ett visst varvtal kan det vara på det viset det ligger till?
Det där med upphängningen det var det dummaste lag läst på länge, om dom inte skrev i protokollet att det var just pga märket på gummit som du fick nerslag så skulle jag ha åkt till en annan besiktning (om du har någon annan i närheten) å visat upp bilen där i stället för gummina från en merces borde ju klara vikten av en saabdämpare anser jag å det är väl det det handlar om egentligen inte vilket märke det är på gummit.

Postat med Alternativ.nu´s app

Söker med ljus och lykta efter min andra halva som vill bo i skogen med mig ;-)

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Saab funderingar
« Svar #8 skrivet: 07 nov-18 kl 09:30 »
Ja att ha etanol eller att ha k-sprit i tanken vid besiktning är fusk enligt besiktningsmännen så det förstår jag att dom gnällde på, har själv testat både etanol och k-sprit vid besiktning å det kan sänka co'n från 4,5% ner till 2% med någon liter i tanken.
Som torbjörn skriver så har du antagligen sotiga förbränningsru eller felinställd tändning, är det "bara" sot ut å kör gärna med en skvätt etanol i tanken så att du rensar bränslesystemet från avlagringar å skit men kom ihåg att byta bränslefilter efter det om det skulle vara mycket skit i systemet.
Spekulation angående tempen som blir lägre med etanol, med etanol så får man några enstaka ystra hästar under huven vilket då betyder att motorn inte behöver jobba lita hårt vid ett visst varvtal kan det vara på det viset det ligger till?
Det där med upphängningen det var det dummaste lag läst på länge, om dom inte skrev i protokollet att det var just pga märket på gummit som du fick nerslag så skulle jag ha åkt till en annan besiktning (om du har någon annan i närheten) å visat upp bilen där i stället för gummina från en merces borde ju klara vikten av en saabdämpare anser jag å det är väl det det handlar om egentligen inte vilket märke det är på gummit.

Postat med Alternativ.nu´s app


Det var ingen som gnällde på avgaserna eller att det var lite etanol i tanken.
Jag fick anmärkning på bristfällig upphängning på papperet , men när de två besiktningsmännen stod och dividerade och förklarade alla fel för mig, så sa de att det är fel gummin och pekade på Mercedes märkningen.
Jag måste i alla fall köpa nya gummin, för grannen jag lånade dom av behöver dom till sin bil och då köper jag till Saab.
Tur att de inte såg att torkarbladen jag lånade också var från Mercedes, fast de såg lite brydda ut och undersökte dom noga när de var av rostfritt och blanka.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Saab funderingar
« Svar #9 skrivet: 07 nov-18 kl 11:08 »
Beträffande inverkan av litegrann etanol i bränslet så bör man ju också komma ihåg att på 80-talet då den här Saaben var ny, så fanns inget reglerat angående etanolhalt i bensin i Sverige. Vanligtvis fanns ingen etanol alls i bensinen sommartid men oljebolagen kunde blanda i på  vintern för att slippa problem med isbildning i tankbilar, i pumpar på mackarna mm. Så innan det hela blev standardiserat i och med EU-inträdet kunde alltså etanolhalten variera från 0 till minst 10 %, och det var inte många som på den tiden var medvetna om saken. Möjligen talade man om skillnader mellan vinter- och sommarbensin.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Saab funderingar
« Svar #10 skrivet: 07 nov-18 kl 12:17 »
Texaco hade ju nåt de kallade motorbränsle eller motorbensin eller liknande, det var ett bränsle med ganska hög inblandning av etanol. Vissa bilar gick bra på det andra funkade inte alls.Alltså nu gäller 70-80 tal.

På min SAAB 99, 84a så satt en lapp där det stod att den endast fick köras med blyad bensin. Ventilerna på de äldre bilarna ska ju inte må så bra utan blyet? Tillsatser finns ju för att ersätta blyet med andra mindre skadliga medel idag


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Saab funderingar
« Svar #11 skrivet: 07 nov-18 kl 16:22 »
Konstigt att det satt en lapp om blyad bensin på en Saab 99 '84. Så vitt jag vet så ska alla 99 och 900 från '81 och framåt, kanske även sena 70-talsmodeller, klara blyfri bensin utan vidare.  99 och 900 såldes ju även i USA, och där var all bensin blyfri från och med 1974.

Däremot är ju Saab V4 ökänd för att ha mycket dåligt material i ventilsätena och vara synnerligen blyberoende. Det är till och med  så att det inte duger med vilket fabrikat som helst av blyersättning för de sämsta V4:orna. Problemet är att eftersom den motorn en gång i tiden konstruerades för att vara extremt billig i tillverkning, så kostade man inte på några lösa ventilsäten utan bearbetade tätningsytorna direkt i gjutjärnet i topparna. Och det gjutjärn som Fords fabrik i Köln, där V4-motorerna byggdes använde på 70-talet, var av högst varierande kvalitet. Ibland kunde det ha lite väl höga halter av svavel och fosfor.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Saab funderingar
« Svar #12 skrivet: 07 nov-18 kl 22:57 »
Frågan är vad du skall göra med tändningslåset. Gamla saab var ju kända för att kunna startas med en glasspinne om man inte hade nyckeln, låsen var helt enkelt inte bättre än så. Men att ge anmärkning på att det gick att ta ur nyckeln utan att backen är i var väl för hårt, det är ju tillåtet på alla vanliga bilar?

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Saab funderingar
« Svar #13 skrivet: 07 nov-18 kl 23:26 »
 :D...Kollade en gammal bok om glödtändning...Observera inte baktändning  :D.... Motorn är för varm...Tändstiften är för varma...Sot i förbräningsrummet...Felaktigt ventilspel....Motorn får för mycket luft....Kan ju bero på lite olika saker... När det gäller anmärkning på avgassystemet så spelar det ingen roll om det står Merecedes eller Volvo på gummit utan det måste ju hängt och sladdrat något vansinnigt... Köper man piratgummi så står det väl inget på gummit men går igenom ändå....Bara systemet hänger som det är tänkt från början....

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Saab funderingar
« Svar #14 skrivet: 08 nov-18 kl 08:06 »
Om man nu - lätt offtopic - går in på mer ovanliga orsaker till glödtändning så finns  ett par ytterligare att nämna:

-Förr i tiden då ventiler höll dåligt och man ofta fick slipa om ventilerna, så kunde det hända att kanten mellan tätningsyta och ventiltallrik blev så tunn och skarp att den började glöda av förbränningsvärmen och sedan orsakade glödtändning.

-I stora långsamtgående motorer som drevs med t ex lysgas eller masugnsgas, kunde det inträffa vid fel bränsleblandning att bränslet inte hann brinna färdigt förrän nästa insugningstakt började.

-Hemgjorda topplockspackningar som inte har någon metallskoning  längs kanten mot förbränningsrummet kan orsaka glödtändning om utstickande fibrer och krafs från packningsmaterialet blir glödande.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Saab funderingar
« Svar #15 skrivet: 08 nov-18 kl 08:51 »
Frågan är vad du skall göra med tändningslåset. Gamla saab var ju kända för att kunna startas med en glasspinne om man inte hade nyckeln, låsen var helt enkelt inte bättre än så. Men att ge anmärkning på att det gick att ta ur nyckeln utan att backen är i var väl för hårt, det är ju tillåtet på alla vanliga bilar?

1. Laga
2. Se om någon av de 2 extra som följde med den andra bilen funkar.
3. Låna från den andra bilen.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Saab funderingar
« Svar #16 skrivet: 08 nov-18 kl 10:38 »
Blås ur låscylindern med tryckluft. Det är möjligt att den krånglar bara för att den är full med damm och ludd.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Saab funderingar
« Svar #17 skrivet: 08 nov-18 kl 10:42 »
Blås ur låscylindern med tryckluft. Det är möjligt att den krånglar bara för att den är full med damm och ludd.

Kan vara så då nyckeln går lite trögt att sätta i och ur, ska testa.

Men nu håller jag på att åtgärda garaget, så det går att jobba på ett vettigt sätt.

 

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Saab funderingar
« Svar #18 skrivet: 08 nov-18 kl 16:57 »
Frågan är vad du skall göra med tändningslåset. Gamla saab var ju kända för att kunna startas med en glasspinne om man inte hade nyckeln, låsen var helt enkelt inte bättre än så. Men att ge anmärkning på att det gick att ta ur nyckeln utan att backen är i var väl för hårt, det är ju tillåtet på alla vanliga bilar?

Att backen skulle ligga i var en säkerhetsgrej. Tror det hade att göra med bromsarna mm.
När man lägger i backen och vrider av nyckeln så slår en magnet till som håller växelspaken i läge. Var man hårdhänt eller om nån försökte starta med icke nyckel eller om låset blivit väldigt slitet kunde växelspaken komma ur läget. Då gick inte bilen att starta med mindre än att riva för att komma åt magneten och dra lös kablarna för att bryta strömmen. Var ganska omständigt men något jag gjort på mina SAABar. Ut med förarstolen och lyfta på mittkonsollen. De som inte ville ha så mycket jobb filade ner taggarna på det halva kugghjulet typ som sitter under tändningslåset och hugger i när bilen stannas och backen läggs i. En SAAB jag köpte där tog man ur både nyckel och tändningslås när man stannade.

piggetröska

  • Gäst
SV: Saab funderingar
« Svar #19 skrivet: 08 nov-18 kl 19:15 »

Däremot är ju Saab V4 ökänd för att ha mycket dåligt material i ventilsätena

Läst lite på internet om V4 motorn. Det kom olika generationer av blocken som tydligen kan särskiljas genom färgen. Vad jag inte lyckats hitta är förslag på ersättningsmotor när/ifall V4  motorn är så sliten att den inte går att renovera. Med ersättningsmotor avser jag här en motor som kraftmässigt motsvarar originalet. Den enda jag vet om var en vagn på Blocket där ersättningen var en Golf dieselmotor+växellåda, vilket måste ha inneburit ett större ingrepp på Saaben.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

668 gäster, 5 användare
xaelanar, alternaiv, mikaelmareld, LimJans, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser