Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dålig ventilation hus från 1800 tal  (läst 716 gånger)

Leva mer

  • Inlägg: 202
    • Jämtland
Dålig ventilation hus från 1800 tal
« skrivet: 26 dec-23 kl 10:01 »
Hej hur förbättrar jag luften, ventilationen i ett gammalt hus från 1800 talet. Det finns inga ventiler i huset, utan det är byggt som självdrag, är dock osäker hur fönsterna fungerar, för det är blandat gamla fönster och fönster från vad jag misstänker 70 talet då en omfattande renovering gjordes. Dessa nyare fönster har tätningslister mellan fönster och fönsterkarm.
Det är främst i sovrummet under vintertid som jag tycker luften är dålig. Nu bor jag rätt långt norrut och det är torr luft, ca 20 i fukthalt på vintern inomhus i sovrummet. I sovrummet är också ett nyare fönster med tätningslist. Funderade på att ta bort tätningslisten men kom sen på att den gör väl sin funktion i att täta från väta också utifrån eller?
Jag har testat luftfuktare i rummet men tycker det blir värre, blir snuvig av den på natten. Men som det är nu så hostar min son och jag blir täppt i näsan under vinterhalvåret och på sommaren är det istället väldigt kvavt men då kan vi ju åtminstone öppna fönstren på nätterna. Dagtid märker vi inte av det hela utan det är när vi ska sova.
Tacksam för tips! Blir det bättre luft om jag tar bort tätningslisterna?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Dålig ventilation hus från 1800 tal
« Svar #1 skrivet: 26 dec-23 kl 10:09 »
Antar att du har sovrummet på övervåningen, och då stiger den använda luften upp dit vilket kan vara det du känner. Förutom då att det är torrare luft än på sommaren.

Om du låter innerdörrarna vara öppna så luften kan cirkulera i hela huset så jämnar det ut sig en del, men du kan ju också ta för vana att vädra en minut med fullt öppet fönster i sovrummet innan du går och lägger dig.

Om du sätter in en ventil (eller gör fönstret otätt) så drar bara luften ut ur sovrummet och ny frisk luft kommer in på bottenvåningen.

fri

  • Inlägg: 2551
  • Fråga inte om du inte vill veta
    • Östergötland
SV: Dålig ventilation hus från 1800 tal
« Svar #2 skrivet: 26 dec-23 kl 11:26 »
Vad har du för uppvärmning?

Hus från den tiden är ju normalt beroende av en varm murstock för att ventilationen ska fungera, om man då slänger ut vedpannan eller ersätter kakelugnen med en luftvärmepump minskar ju luftomsättningen och man kan behöva installera mekanisk frånluft, för att det ska bli acceptabel driftsekonomi måste man nog återvinna värmen ur frånluften.

Om du har möjlighet, elda mer!
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

mulen

  • Inlägg: 349
    • Lappland
SV: Dålig ventilation hus från 1800 tal
« Svar #3 skrivet: 26 dec-23 kl 14:18 »
Tack för svaren. Det jag undrar är om fönstret är flr tätat, tidigare ägare eller nån ägare tidigare i husets historuabytte fönster musstänker på 70 talet och det är tätningslist runt om på utsidan, ska jag låta den var kvar?
Ved och el är uppvärmning. Sovrummet på övervåning och murstocken går i väggen vid sovrummet.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Dålig ventilation hus från 1800 tal
« Svar #4 skrivet: 26 dec-23 kl 15:19 »
Om du tar bort tätningslisten i sovrummet kommer den luft du har i rummet att gå ut där, medan ny luft kommer in från närliggande rum/trapp. Så det är ingen vinst.

På bottenvåningen kan man ju ha otäta fönster eller ventiler för att få in mer luft, men på övervåningen går luften utåt. Vill du ha bra ventilation i ett rum på övervåningen är det fläkt som gäller, eller två ventiler (en högt och en lågt).

Vi märker av att luften blir sämre i vårat sovrum om alla sitter och tittar på tv i rummet utanför en längre tid innan vi går och lägger oss. Har för skoj skull mätt koldioxidhalten, och där ser man det tydligt.


Även om vi eldar kraftigt inne så går luften utåt i sovrummen på övervåningen.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Dålig ventilation hus från 1800 tal
« Svar #5 skrivet: 26 dec-23 kl 17:04 »
Prova att sova med fönstren på glänt. Men stäng av ev elelement omedelbart under fönstren först, för att inte elda alltför mycket för kråkorna.
Förr i tiden, då det bara fanns självdragsventilation, var det ju mycket vanligt att folk ansåg sig måsta ha fönstret på glänt medan de sov.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Dålig ventilation hus från 1800 tal
« Svar #6 skrivet: 27 dec-23 kl 15:32 »
Vi brukar sova gott med fönstet på glänt. Det vill ju gärna bli infiset i sovrummet och sen sover vi gott med lite kyla kring näsan.
kretslopp

karsan

  • Inlägg: 1901
    • Södermanland
SV: Dålig ventilation hus från 1800 tal
« Svar #7 skrivet: 28 dec-23 kl 18:25 »
hus som är byggda för självdrag brukar väl ha ventiler? Bara inga elektriska fläktar. Inluften tas från allmän otäthet eller vädring.
Principen är ju att varm inomhusluft stiger uppåt. Vår gamla villa från 1945 har ventiler som man kan öppna och stänga med en liten kedja. Sitter högt upp på väggen på 4 ställen på övervåningen.
Vårt fritidshus från 1961 har ventiler med som lodräta runda lock som man kan skruva till och skruva öppet på två ytterväggar.

Har huset aldrig haft ventiler? Byggde man så på 1800-talet för att man fick ventilation ändå genom skorstenen och eldstäder?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 1 användare
Mikael Svensson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser