Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tackor som inta tar hand om sina lamm?  (läst 783 gånger)

Greenhorn

  • Inlägg: 197
    • Södermanland
Tackor som inta tar hand om sina lamm?
« skrivet: 29 mar-13 kl 14:21 »
Har sista tiden fått 3-4 lamm vars mammor bara struntar i dem, och när de ska till att dia så stångar de dem. Är detta vanligt? Vad är det för fel?

Greenhorn

  • Inlägg: 197
    • Södermanland
SV: Tackor som inta tar hand om sina lamm?
« Svar #1 skrivet: 29 mar-13 kl 19:11 »
Är det bara här?

kanka

  • Inlägg: 564
    • Västerbotten
SV: Tackor som inta tar hand om sina lamm?
« Svar #2 skrivet: 29 mar-13 kl 19:35 »
Nä, jag skulle inte säga att det är vanligt men det förekommer tyvärr.
Kan nog finnas flera orsaker vad det beror på.
Här är några tänkbara : lammet orkar inte suga riktigt så tackan blir irriterad och tror det är nån annans lamm.
Någon annan tacka har varit och slickat på lammet så mamman vill inte kännas vid det.
Tackan har ont och tycker det är jobbigt.
Tackan har inte "rätta" generna.
Var länge sen nu jag hade en sån tacka ( peppar, peppar) men jag skulle hålla henne så lammet fick i sig mjölken
oftast börjar de sen få in suget alternativt tackan accepterar lammet.
Sen skulle jag slå ut den tackan när lammet är avvant, skulle inte heller spara lamm efter en sån tacka.
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

ia-pia

  • Inlägg: 145
SV: Tackor som inta tar hand om sina lamm?
« Svar #3 skrivet: 30 mar-13 kl 08:20 »
Som sagt har vi ju samma problem. Tackan är 3 år och fick lamm 2011 och betedde sig inte så då enligt förra ägaren.
Jag har hört att det inte behöver bli så nästa gång för det så att slakta tycker jag känns fel. Vi kommer nog att ge våran tacka en chans till och händer samma sak då får man ju ta bort henne sedan till hösten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

733 gäster, 1 användare
eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser