Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Akut läge!Hjälp få bort för mycket is under värmepump  (läst 11074 gånger)

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
Vi har bara en luft luftpump som värmekälla sedan ett år tillbaka. Vi bytte panna och golvvärmen installerades inte tillbaka vid det tillfället för det var inte tillräckligt kallt för att köra en koll av det...
Nu till problemet: Vi har för mycket is under utomhusgrejen och kommer inte åt att hacka bort isen. Har tidigare lagt en plåt (som frusit fast) för att få spillvatten att rinna ifrån huset men det är bara en handbredd kvar av utrymmet under... Kört med kupévärmare under men då rinner det lilla vatten som smälter ner, rinner ner framför ytterdörren och gör att vi inte kommer ut där...Ute är det 7 minus och midjehögt med snö. Märket är Sharp Nordic Inventer. Hur får man bort isen??? ...salt har liten verkan när det är så kallt ute...
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Akut läge!Hjälp få bort för mycket is under värmepump
« Svar #1 skrivet: 21 feb-10 kl 12:45 »
Skållhet vatten om det är mycket is.   Finns det ingen avisning inbyggd?  Vissa har inte det då de främst är avsedda för AC.

Skotta runt den.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Akut läge!Hjälp få bort för mycket is under värmepump
« Svar #2 skrivet: 21 feb-10 kl 12:48 »
Försök leda smältvattnet med hjälp av en presenning, en byggskiva eller dylikt.

Jag tror också att kokande vatten är bästa lösningen, salt är troligen ineffektivt, och eld kommer att ha sönder något.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Akut läge!Hjälp få bort för mycket is under värmepump
« Svar #3 skrivet: 21 feb-10 kl 12:50 »
Halaj!

Borrhammare och bilmejsel om det går att komma åt.

//T

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Akut läge!Hjälp få bort för mycket is under värmepump
« Svar #4 skrivet: 21 feb-10 kl 14:29 »
Som sagt jag har försökt leda bort smältvatten men den plåten är infrusen i stora klumpen under nu. Det lutar inunder så inget får plats där under...Den sitter ca en halv meter upp från marken... en buske växer framför och andra buskar bredvid...och en massa snö i rabatten...Vet inte om det finns någon avisning inbyggd men mycket vatten tas ur luften mer än jag trott fanns...Försökt hackat med en hammare/för trä/metall men man får inte tillräcklig sving att få styrka i slagen...lånat ett spett men jag har intermittent muskelsvaghet i händerna och rår bara släpa spettet inte hacka med det i 20 graders lutning...
Vad är borrhammare och bilmejsel? ...Har hällt på kokhett vatten tidigare men det smälte ytterst lite och frös till is på ett par minuter och höjde läget på isen än mer...Prövat stensalt i mindre mängd lagt på ett kg utstrött på en halv kvm. Suck! får gå ut och försöka få bort lite till snö... Bara en kupévärmare inne till värmen är ingen hit...stängde av luftpumpen för att inte förvärra isläget...kan man flytta upp luftpumpen högre upp på väggen så det finns bättre marginal undertill givetvis med hjälp av installatör? Inte vackert men ibland får estetiken vika för funktionen...Var får man tag i borrhammare och bilmejsel?
« Senast ändrad: 21 feb-10 kl 18:12 av Guld »
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Tapio

  • Inlägg: 1314
    • Västergötland
SV: Akut läge!Hjälp få bort för mycket is under värmepump
« Svar #5 skrivet: 21 feb-10 kl 16:43 »
Halaj!

Jula, biltema, harald nyborg, hornbach, bauhaus, claes ohlson, ÖoB.

Köpte en på ÖoB för 395 Kr förra veckan, och ett borr/mejselkit på harald nyborg för 200 Kr.
Till ungefär samma ändamål som du. Funkar utmärkt.

http://www.jula.se/search-result/?q=borrhammare


//T
« Senast ändrad: 21 feb-10 kl 16:48 av Tapio »

Tant Jansson

  • Inlägg: 249
    • Östergötland
SV: Akut läge!Hjälp få bort för mycket is under värmepump
« Svar #6 skrivet: 21 feb-10 kl 18:10 »
Hej!

Jag har också en luft-luftvärmepump. IVT, visserligen. Min sitter runt metern upp på väggen och luften som är kvar mellan isen och upphängningsanordning är väl 30 centimeter.

Någon anvisning hur man ska göra med isberget under fick jag aldrig. Tror inte att de räknat med en lång vinter med mycket luftfuktighet.

Eftersom du redan har en kupévärmare prova att göra att "tält" med en presenning (eller liknande) över värmepumpen och ställ kupévärmaren under. Borde göra så att isen smälter snabbare. Passa på bara så att du inte bränner något. Led sedan av vattnet - planka? - framför dörren. Eller fortsätt med kupévärmaren där. Kan detta vara en lösning?
Tant inte fru, om jag får be. :D

Eulalia II

  • Inlägg: 1588
    • Södermanland
SV: Akut läge!Hjälp få bort för mycket is under värmepump
« Svar #7 skrivet: 21 feb-10 kl 18:19 »
Solsmältare.  I grova drag:
Du lutar en glasruta över, från pumpens kant och neråt, se till så att den inte berör isberget, så inte även rutan fryser fast.
På sidorna om isberget lägger du nåt, gärna mörk plåt, så att det blir vindskyddat. Om du har nåt mörkt (kaffesump? sot lr aska? ) så lägg det på ishögen också, så drar det åt sig värme.

Detta är ingen snabblösning, men solen lyser ju lite då och då.
Kräver förståss att värmepumpen är på solsidan av ditt hus.
« Senast ändrad: 21 feb-10 kl 18:24 av Eulalia II »
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Akut läge!Hjälp få bort för mycket is under värmepump
« Svar #8 skrivet: 21 feb-10 kl 19:08 »
Den är på norrsidan och det blir bara sol sen eftermiddag en timme eller så bara något mer på sommaren. Det är midjehögt ute på gräsmattan och ännu högre närmast gången med snö runt om och skugga av snöhögarna runt om. Grävde fram pumpen idag och försökte hacka bort en del is...höll på en och en halv timme med sju minuters hackande effektiv tid. Helt slut i armarna...suck.
Förslaget är bra dock! Har försökt knacka loss is från maskinen och snöat av den...tjugo grader närmast ytterdörren och en fjorton i andra änden av huset...kylslaget minst sagt... önskar vi hade en kamin eller öppen spis eller kakelugn...men ingen vägg passar till sådant ändamål, inte räknat med från när det byggdes...Får börja på ett par raggsockor :'(
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....


Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Akut läge!Hjälp få bort för mycket is under värmepump
« Svar #10 skrivet: 21 feb-10 kl 22:52 »
Tack snälla ni!  :)
Ska försöka få tag i rosa ice-foe...här är ju runt tjugo minus ute så det är väl den som kan bekämpa isen bäst inunder...
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Akut läge!Hjälp få bort för mycket is under värmepump
« Svar #11 skrivet: 21 feb-10 kl 23:04 »
Mitt tips är att hyra en borrhammare - eller be snällt och låna från din elektriker, de har sådana för att ta sig igenom tegelväggar och annat.

Fam.Hedin

  • Inlägg: 6
    • Södermanland
SV: Akut läge!Hjälp få bort för mycket is under värmepump
« Svar #12 skrivet: 21 feb-10 kl 23:15 »
Det finns gasol värmare som inte har öppen låga. Värmer bra på ett litet avstånd! Alltså ett handtag kopplad till gasoltub.

Guld

  • Inlägg: 639
  • Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: Akut läge!Hjälp få bort för mycket is under värmepump
« Svar #13 skrivet: 21 feb-10 kl 23:32 »
Tack snälla ni, vad generösa ni är med tips. Blir glad av er omtanke. Ni är alla små  o:)
Gör nya försök i morgon att få bort mer is  :) det finns nog hopp i alla fall.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Winnie

  • Inlägg: 175
SV: Akut läge!Hjälp få bort för mycket is under värmepump
« Svar #14 skrivet: 22 feb-10 kl 08:07 »
Iframtiden så tänk på att ställa en hink under (gärna en murarhink, de tål kyla bra).
Jag har två som jag alternerar med. Oftast går det bra att få ur isklumpen, annars ställer jag den i källaren en stund så lossnar den lätt...
Har gjort såhär i sex år nu och har aldrig is under maskinen...

_ingemar_

  • Inlägg: 143
SV: Akut läge!Hjälp få bort för mycket is under värmepump
« Svar #15 skrivet: 22 feb-10 kl 20:53 »
tänk på att buskar å andra hinder runt värmepumpen gör den mindre effektiv
luften ska omsättas hela tiden

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: Akut läge!Hjälp få bort för mycket is under värmepump
« Svar #16 skrivet: 22 feb-10 kl 21:18 »
Kanske kan luftvärme pistol fungera, men tänk på att det blir mycket hett så att du inte överhettar nägon känslig del av LV-pumpen. Jag brukar använda den till bil och släpvagn mm om tex bromsarna fryser ihop. Klarar garanterat av att smälta isen, om du kommer åt med den, förståss... Lycka till
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

johan/sandra

  • Gäst
SV: Akut läge!Hjälp få bort för mycket is under värmepump
« Svar #17 skrivet: 22 feb-10 kl 21:28 »
Tösalt fungerar för oss, och nu ska det ju bli varmare i götaland ;)

klastorpet

  • Inlägg: 125
SV: Akut läge!Hjälp få bort för mycket is under värmepump
« Svar #18 skrivet: 23 feb-10 kl 10:55 »
jag köpte en liten brandyxa för många år sedan.. den är utformad som en ishacka i ena  sidan..två omgångar har jag varit ute och huggit bort 40cm is ca1,5kvm..
Under utedelen använder jag ett mindre metallspett som jag bilar med en handsläga..

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Akut läge!Hjälp få bort för mycket is under värmepump
« Svar #19 skrivet: 23 feb-10 kl 23:32 »
Ny länk till is-smältning.

http://www.icefoe.se/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser